SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Dido a Aeneas

Barokový operný klenot od Henryho Purcella

Dido a Aeneas, 1983, Anna Kľuková (Dido)Dido a Aeneas, 1983, Anna Kľuková (Dido) (Zdroj: Jozef Vavro)

Opera Dido a Aeneas je dielom, ktorým sa skladateľ Henry Purcell podieľal na založení anglickej opernej tradície, a nepochybne patrí k najväčším skvostom svetovej opernej literatúry. Teší sa mimoriadnej obľube operného publika i divadelných tvorcov. Okrem častého scénického uvádzania vo svete o tom svedčí i mimoriadne bohatá diskografia zvukových záznamov tejto opery. U nás ešte stále patrí k dielam, ktoré sú známejšie viac z nahrávok než z inscenácií. Súvisí to s absenciou súvislejšej tradície uvádzania barokových opier, ktorú ojedinelé operné produkcie špecializovaných súborov starej hudby nezastúpia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inšpiratívny skladateľ

Dido a Aeneas je operným opusom anglického barokového skladateľa Henryho Purcella (asi 1659 – 1695). O jeho detstve nie je nič známe, bol pravdepodobne synom Thomasa Purcella, ktorý pôsobil ako skladateľ na kráľovskom dvore v Londýne.

Ako mimoriadny talent sa v osemnástich rokoch stal dvorným skladateľom pre súbor sláčikových nástrojov. Neskôr pôsobil ako organista vo Westminsterskom opátstve a niekoľko rokov ako kráľovský správca hudobných nástrojov v Chapel Royal.

Pre kráľovský dvor napísal množstvo zborových oslavných skladieb, ód a hymien, ktoré tvoria väčšiu časť jeho tvorby. Počtom menšie, ale významnejšie sú jeho piesňové, scénické a inštrumentálne diela.

Purcellova tvorba je mimoriadne zaujímavá a je syntézou základného konzervatívneho hudobného názoru a neobyčajnej harmonickej a rytmickej odvahy. Skladateľ si vytvoril osobitý a nezameniteľný štýl, z ktorého často čerpali aj skladatelia 20. storočia (Benjamin Britten) i súčasnosti (Michael Nyman).

SkryťVypnúť reklamu

Purcell zomrel veľmi mladý, vo veku 36 rokov, a príčina smrti nie je známa. Hudobný svet tak predčasne stratil mimoriadnu osobnosť a dnes môžeme iba špekulovať nad tým, ako by sa vyvíjala anglická i európska hudba, keby Purcell ďalej komponoval.

Zákaz divadiel

Vzniku opery Dido a Aeneas predchádzalo zložité obdobie dejín Anglicka, v ktorom sa za vlády puritánov divadlo vytratilo z verejného života. Bolo pokladané za zdroj neresti a nepokoja, herci boli degradovaní na úroveň zlodejov a od roku 1642 platil zákaz divadiel.

Napriek tomu celkom nezanikli a pokračovali v dvoch odlišných prostrediach: ako vystúpenia kaukliarov a putovných hercov na pouličných chudobných trhoch a jarmokoch a na druhej strane v šľachtických palácoch, v ktorých sa konali neverejné predstavenia poloprofesionálnych skupín.

SkryťVypnúť reklamu

V týchto produkciách často vystupovali aj sami príslušníci aristokracie. A práve v prostredí šľachty sa darilo divadelnej forme masques (nazývanej aj semi-opera), ktorá pôvodne pochádzala z Talianska 16. storočia. Spájala hudbu, tanec a činoherný text, jej súčasťou bola zvyčajne bohatá výprava a tematicky často vychádzala z antických alegórií.

V Anglicku sa však antická mytológia, na rozdiel od Talianska, spracovávala s väčším odstupom, nezriedka aj s humorom a zaujímavá je tiež častá podradenosť hudby voči textu. Ak by nebolo potulných jarmočných kaukliarov a aristokratických masques, možno by divadlo v Anglicku za Puritánov úplne zaniklo. V druhej polovici 17. storočia sa však verejný divadelný život opäť začal pomaly prebúdzať.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 627
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 330
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 834
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 401
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 758
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 027
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 815
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hana Lasicová

Spisovateľka a spoluautorka nového filmu Slúžka.


2 h
Z výstavy Miro Žbirka: Roky a dni.

V Bratislave sa začína výstava Miro Žbirka: Roky a dni.


22 h
Expertka na upratovanie Marie Kondo.

Marketing jej novej knihy nie je ohrozený.


22 h
Herec Juraj Ďurdiak.

Princ je vždy len začiatok, hovorí pre programový magazín TV SVET.


18 h

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  6. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  7. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  8. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 733
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 165
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 435
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 937
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 711
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 104
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 086
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 020
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu