SME

Je to detektívna práca, vraví o skúšobnom procese Zuzana Fialová. V novej hre Matka má hlavnú úlohu

Ako vzniká inscenácia v Činohre SND?

Zuzana FialováZuzana Fialová (Zdroj: Jakub Gulyás)

Činohra Slovenského národného divadla v poslednom období intenzívne skúšala novú inscenáciu, ktorá bude mať premiéru 13. a 14. novembra v Štúdiu Činohry SND.

Ide o trpkú komédiu z rodinného prostredia v réžii Sone Ferancovej, ktorá vznikla podľa dramatického textu francúzskeho autora Floriana Zellera Matka.

Pri tejto príležitosti vám prinášame pohľad, ako taký proces vyzerá a čo všetko vlastne prináša.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V porovnaní s minulosťou majú dnes divadelníci na skúšanie v zriaďovaných (často tiež takzvane „kamenných“) divadlách oveľa viac času. Na prípravu v priestore majú zhruba šesť až osem týždňov, niekedy dokonca viac.

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti, v čase, keď sa profesionálne divadlo na Slovensku ešte len začínalo rozvíjať, realita bola úplne iná. Inscenácie sa často pripravovali len týždeň, možno dva.

Tento model skúšania bol priamo úmerný tomu, koľko repríz tej-ktorej inscenácie sa v dávnejších časoch hrávalo. Už pri čísle desať by sa kedysi dalo hovoriť o kolosálnom úspechu, pričom tie najúspešnejšie z úspešných majú v súčasnosti doslova stovky repríz.

Čo predchádza skúšaniu?

Samotná tvorba inscenácie však trvá omnoho dlhšie. V prvom rade je dôležitý výber dramatického textu, teda divadelnej hry.

Na ňom sa zväčša aktívne a primárne podieľa interná dramaturgia divadla v súčinnosti s pozývanými režisérkami a režisérmi a v súlade s tematickými okruhmi a ideami dramaturgického plánu. Občas konkrétny titul ponúkne aj priamo externý tvorca.

SkryťVypnúť reklamu

S textom následne treba intenzívne pracovať, ešte pred začatím skúšobného procesu. Musí prejsť dramaturgicko-režijnou analýzou a hľadaním inscenačného kľúča, ktorý by mal prostredníctvom práce režiséra slúžiť celému tvorivému tímu na zamýšľanú interpretáciu celkového diela.

Často je potrebné text upraviť či zoškrtať. To znamená zbaviť ho replík či situácií, ktoré by výslednú inscenáciu mohli spomaliť a byť jej príťažou namiesto toho, aby dej a vzťahy či postavy napredovali, vyvíjali sa a pôsobili dynamicky. Táto fáza môže pokojne trvať niekoľko mesiacov.

V prípade tvorcov, ktorí text pripravujú sami, napríklad na základe výskumu dobových prameňov či autentických výpovedí respondentov, môže ísť i o roky.

"Skúšobný proces je pre mňa vlastne už nasledujúca časť po mojej domácej príprave. Keď začínam skúšať, zhruba tretinu práce mám už v podstate za sebou. Práve skúšobný proces je však na tom celom tá najťažšia časť. Musím však povedať, že aj najzaujímavejšia," hovorí režisérka Soňa Ferancová.

SkryťVypnúť reklamu

"Doma si človek za stolom teoreticky dokáže predstaviť, vymyslieť a vysnívať všetko. Ale divadlo mi tak „chutí“ práve preto, že najväčšiu radosť mám, keď do tvorivého procesu vstúpia herci. Považujem ich totiž za rovnocenných tvorcov a partnerov pri tvorbe. Najviac ma baví tvoriť, prinášať a kreovať nápady. A to sa najlepšie a najzmysluplnejšie robí so šikovnými hercami," dodáva.

Je to detektívna práca

Samotný skúšobný proces sa potom začína ideovou skúškou, takzvanou ideovkou.

Na nej dramaturgicko-režijný tandem hercom predstaví svoj ideový i formálny zámer, pomenuje jednotlivé témy vznikajúcej inscenácie, no tiež predstavu o výsledku a spôsobe, ako sa k nemu dopracovať. Potom si text spravidla spoločne po prvý raz prečítajú.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledujú intenzívnejšie čítané skúšky, takzvané čítačky. Na tých sa niektoré pasáže textu čítajú viac ráz, často sa k mnohým sekvenciám vracia a spoločnými silami sa analyzuje konanie a motivácie postáv. To môže trvať omnoho dlhšie, než sa na prvý pohľad zdá.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C8DBW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské herečky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 190
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 534
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 622
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 514
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 178
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 486
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 453
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 1 450
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 034
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 275
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 280
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 561
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 592
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 478
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 318
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 165
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťZatvoriť reklamu