SME

Je to detektívna práca, vraví o skúšobnom procese Zuzana Fialová. V novej hre Matka má hlavnú úlohu

Ako vzniká inscenácia v Činohre SND?

Zuzana FialováZuzana Fialová (Zdroj: Jakub Gulyás)

Činohra Slovenského národného divadla v poslednom období intenzívne skúšala novú inscenáciu, ktorá bude mať premiéru 13. a 14. novembra v Štúdiu Činohry SND.

Ide o trpkú komédiu z rodinného prostredia v réžii Sone Ferancovej, ktorá vznikla podľa dramatického textu francúzskeho autora Floriana Zellera Matka.

Pri tejto príležitosti vám prinášame pohľad, ako taký proces vyzerá a čo všetko vlastne prináša.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V porovnaní s minulosťou majú dnes divadelníci na skúšanie v zriaďovaných (často tiež takzvane „kamenných“) divadlách oveľa viac času. Na prípravu v priestore majú zhruba šesť až osem týždňov, niekedy dokonca viac.

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti, v čase, keď sa profesionálne divadlo na Slovensku ešte len začínalo rozvíjať, realita bola úplne iná. Inscenácie sa často pripravovali len týždeň, možno dva.

Tento model skúšania bol priamo úmerný tomu, koľko repríz tej-ktorej inscenácie sa v dávnejších časoch hrávalo. Už pri čísle desať by sa kedysi dalo hovoriť o kolosálnom úspechu, pričom tie najúspešnejšie z úspešných majú v súčasnosti doslova stovky repríz.

Čo predchádza skúšaniu?

Samotná tvorba inscenácie však trvá omnoho dlhšie. V prvom rade je dôležitý výber dramatického textu, teda divadelnej hry.

Na ňom sa zväčša aktívne a primárne podieľa interná dramaturgia divadla v súčinnosti s pozývanými režisérkami a režisérmi a v súlade s tematickými okruhmi a ideami dramaturgického plánu. Občas konkrétny titul ponúkne aj priamo externý tvorca.

SkryťVypnúť reklamu

S textom následne treba intenzívne pracovať, ešte pred začatím skúšobného procesu. Musí prejsť dramaturgicko-režijnou analýzou a hľadaním inscenačného kľúča, ktorý by mal prostredníctvom práce režiséra slúžiť celému tvorivému tímu na zamýšľanú interpretáciu celkového diela.

Často je potrebné text upraviť či zoškrtať. To znamená zbaviť ho replík či situácií, ktoré by výslednú inscenáciu mohli spomaliť a byť jej príťažou namiesto toho, aby dej a vzťahy či postavy napredovali, vyvíjali sa a pôsobili dynamicky. Táto fáza môže pokojne trvať niekoľko mesiacov.

V prípade tvorcov, ktorí text pripravujú sami, napríklad na základe výskumu dobových prameňov či autentických výpovedí respondentov, môže ísť i o roky.

"Skúšobný proces je pre mňa vlastne už nasledujúca časť po mojej domácej príprave. Keď začínam skúšať, zhruba tretinu práce mám už v podstate za sebou. Práve skúšobný proces je však na tom celom tá najťažšia časť. Musím však povedať, že aj najzaujímavejšia," hovorí režisérka Soňa Ferancová.

SkryťVypnúť reklamu

"Doma si človek za stolom teoreticky dokáže predstaviť, vymyslieť a vysnívať všetko. Ale divadlo mi tak „chutí“ práve preto, že najväčšiu radosť mám, keď do tvorivého procesu vstúpia herci. Považujem ich totiž za rovnocenných tvorcov a partnerov pri tvorbe. Najviac ma baví tvoriť, prinášať a kreovať nápady. A to sa najlepšie a najzmysluplnejšie robí so šikovnými hercami," dodáva.

Je to detektívna práca

Samotný skúšobný proces sa potom začína ideovou skúškou, takzvanou ideovkou.

Na nej dramaturgicko-režijný tandem hercom predstaví svoj ideový i formálny zámer, pomenuje jednotlivé témy vznikajúcej inscenácie, no tiež predstavu o výsledku a spôsobe, ako sa k nemu dopracovať. Potom si text spravidla spoločne po prvý raz prečítajú.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledujú intenzívnejšie čítané skúšky, takzvané čítačky. Na tých sa niektoré pasáže textu čítajú viac ráz, často sa k mnohým sekvenciám vracia a spoločnými silami sa analyzuje konanie a motivácie postáv. To môže trvať omnoho dlhšie, než sa na prvý pohľad zdá.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8DBW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 007
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 612
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 835
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 655
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 289
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 882
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 331
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 131
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 212
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 174
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 384
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 880
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 776
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 566
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu