SME

Svetový choreograf Michael Corder: Jeden rok baletného tanečníka znamená päť rokov bežného človeka

V SND pripravil Prokofievovu Popolušku.

Michael CorderMichael Corder (Zdroj: Yana Demi)

Keď som tancoval, hudba mi dodávala energiu. Keď tvorím choreografiu, hudba otvára moju predstavivosť, hovorí MICHAEL CORDER, jeden z najúspešnejších britských choreografov.

S Baletom Slovenského národného divadla choreograficky aj réžijne naštudoval inscenáciu Popoluška na hudbu Sergeja Prokofieva, ktorá bude mať premiéru 19. novembra.

V rozhovore pre SME Národné svetový choreograf hovorí prečo vždy túžil inscenovať Popolušku, v čom podľa neho spočíva genialita Prokofievovej hudby aj prečo je balet najnáročnejšiou tanečnou technikou na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomínate si na svoje prvé stretnutie s baletom?

Keď som mal tri a pol roka, mama ma vzala na pantomímu do divadla v Stretham Hill v južnom Londýne, kde som vyrastal. Sedeli sme na prízemí a ja som bol úplne znudený. Potom však prišiel balet, ktorý ma tak uchvátil, že som zbehol na kraj javiska, aby som bol čo najbližšie. Keď sa predstavenie skončilo, plakal som, chcel som, aby to pokračovalo.

Z tých chvíľ mám dnes už len záblesky spomienok, napríklad na svetlá. Pravdepodobne to bol otrasný balet, ale všetky tie špecifické baletné pohyby sa mi páčili. Prosíkal som rodičov, aby ma zapísali na hodiny baletu. Otec nebol nadšený, ale mama vyhlásila, že ak chcem chodiť na balet, bude po mojom.

Zhodou okolností sme mali cez cestu baletnú školu, kde učila aj skvelá Nancy Robinson z Royal Academy of Dance. Priviedli ma tam a bol som ako Billy Elliot – jediný chlapec obklopený množstvom dievčat. Pár rokov som chodil na hodiny pre najmenších, až kým som nemal päť. Potom nás opustil otec a mama zostala bez peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Nemohol som chodiť na balet, a tak som tancoval pri televízore. V tých rokoch jestvoval len jeden televízny kanál, BBC, ktorý vysielal len večer. Cez deň púšťali klasickú hudbu. Tancoval som na ňu a túžil sa vrátiť k baletu.

Takže ste sa pre svoju kariéru ste sa rozhodli už v detstve.

Začínal som veľmi, veľmi mladý. Vždy som mal rád hudbu, najmä klasickú. Šetril som si vreckové na platne. Rád som čítal príbehy o balete, napríklad Vtáka ohniváka, a potom som chcel k tomu príbehu počuť aj hudbu, ako znie. Nezaujímali ma len suity, napríklad z Luskáčika, ale chcel som to počuť celé.

Viem, je to trochu zvláštne, ale ku klasike som mal vzťah od detstva. Doma som hrával bábkové divadlo, sám som si vyrábal bábky. V tretej triede na základnej škole sa ma učiteľka spýtala, aký je náš najobľúbenejší koníček.

SkryťVypnúť reklamu

Keď prišiel rad na mňa, povedal som: bábkové divadlo. Odvetila: „Myslela som si, že je to balet.“ A ja jej na to: „Ale nie, ten je moja kariéra.“ A to som mal desať rokov! Balet bol moja vášeň! Mnohé deti netušia, čo chcú robiť, až kým nemajú šestnásť či osemnásť rokov. Ja som to vedel vždy.

Absolvovali ste prestížnu Royal Ballet School v období formovania a rozkvetu anglického baletu. Boli medzi vašimi učiteľmi nejaké slávne mená?

Na konkurze sedela zakladateľka Royal Ballet School Ninette de Valois. Bolo to v roku 1966, vtedy mala 68 rokov. Bola to mimoriadna žena, veľká osobnosť 20. storočia, zakladateľka britského baletu. Narodila sa v roku 1898, prežila celé 20. storočie a zomrela v roku 2011. Jej život sa tiahol troma storočiami, dožila sa 103 rokov. Fascinujúci život!

SkryťVypnúť reklamu

Bolo mi cťou zažiť ju a pracovať s ňou. Spoznal som ju ako jemnú bytosť, hoci bývala aj veľmi prísna. Objavila množstvo hviezdnych tanečníkov, jednou z nich bola aj Margot Fonteyn. Oslovovali sme ju madame, boli sme k nej veľmi úctiví, bolo fantastické skúšať s ňou.

Mala ma rada, lebo som bol vysoký a ona mala rada vysokých tanečníkov. Tancoval som okrem iného v Checkmate (Šachmat), vo skvelom balete, ktorý vytvorila v roku 1937, je to príbeh šachu, lásky a smrti. Som jej za všetko nesmierne vďačný. V Londýne by jej mali postaviť sochu.

Súvisiaci článok Prvý sólista Holandského národného baletu: Slovensko si ma všimlo až po rokoch Čítajte 

Vaším prvým angažmánom bol Royal Ballet. Spomínate si na svoje začiatky tam?

Áno. V roku 1973, pár týždňov pred mojím nástupom, ešte počas školy som vystupoval v Covent Garden v gala predstavení pred kráľovnou. Program mal názov Fanfáry pre Európu (Fanfare for Europe). Konal sa na oslavu prvého dňa členstva Británie v Európskej únii. Aké smutné, že sme z nej vystúpili!

SkryťVypnúť reklamu

Ako sedemnásťročný som debutoval v Royal Ballet v druhom dejstve Ashtonovej Popolušky. Vlastne som ani netancoval, mojou jedinou úlohou bolo zdvihnúť ruku, keď vošla Popoluška. Tancovala ju úžasná balerína Svetlana Beriosova, o niečo mladšia ako Margot Fonteyn.

V ten večer tancovala s Donaldom Maclearym, na to sa nedá zabudnúť. V Royal Ballet som bol šesť rokov a bol to ten najlepší štart mojej kariéry. Potom som na rok odišiel ako sólista do Holandského národného baletu, kde som tancoval Oberona v Ashtonovom Sne noci svätojánskej.

Do Sadler’s Wells Royal Ballet som sa vrátil ako prvý sólista. Tancoval som tam svojho prvého Albrechta v Giselle, Franza v Coppélii a mnohé ďalšie postavy. Odtancoval som za život množstvo baletov., ale moje prvé hlavné roly boli práve tam.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi skoro ste začali s choreografiou, prečo?

Prvú choreografiu pre Royal Ballet Choreographic Group som vytvoril ako devätnásťročný – na Stravinského Symfóniu v troch vetách. Na predstavení bola aj Ninette de Valois a ďalší, ktorí ma povzbudili, aby som pokračoval.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8DHY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské národné divadlo

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová.

Kto dnes tvrdí, že kultúra padá, ignoruje fakty, tvrdí ministerstvo.


SITA 2
Anna Netrebko.

Cieľom protestu je vyjadrenie nesúhlasu s vystúpením ruskej opernej speváčky.


SITA 10
Súvisiace témy: Balet SND
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 933
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 054
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 4 497
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 057
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 994
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 591
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 340
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 333
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Robert Fico na podujatí Smeru v Handlovej.

Robert Fico sa možno chystá na predčasné voľby, ale to nás nemá prečo zaujímať.


62
Slovenskí hokejisti Dalibor Dvorský (vľavo) a Dávid Romaňák sledujú z tribúny zápas A-skupiny Lotyšsko - Slovensko.

Slovensko už nemôže postúpiť do štvrťfinále.


Martin Turčin 2
Ilustračné foto

Smer pandemickú dohodu odmieta.


SITA a 1 ďalší 36
Cassie Ventura a Sean Diddy Combs počas MET gala v roku 2015.

Plač, brutálne zábery a šokujúce odhalenia.


  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 717
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 715
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 660
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 438
  5. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 592
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 575
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 137
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 463
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu