SME

Svetový choreograf Michael Corder: Jeden rok baletného tanečníka znamená päť rokov bežného človeka

V SND pripravil Prokofievovu Popolušku.

Michael CorderMichael Corder (Zdroj: Yana Demi)

Keď som tancoval, hudba mi dodávala energiu. Keď tvorím choreografiu, hudba otvára moju predstavivosť, hovorí MICHAEL CORDER, jeden z najúspešnejších britských choreografov.

S Baletom Slovenského národného divadla choreograficky aj réžijne naštudoval inscenáciu Popoluška na hudbu Sergeja Prokofieva, ktorá bude mať premiéru 19. novembra.

V rozhovore pre SME Národné svetový choreograf hovorí prečo vždy túžil inscenovať Popolušku, v čom podľa neho spočíva genialita Prokofievovej hudby aj prečo je balet najnáročnejšiou tanečnou technikou na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomínate si na svoje prvé stretnutie s baletom?

Keď som mal tri a pol roka, mama ma vzala na pantomímu do divadla v Stretham Hill v južnom Londýne, kde som vyrastal. Sedeli sme na prízemí a ja som bol úplne znudený. Potom však prišiel balet, ktorý ma tak uchvátil, že som zbehol na kraj javiska, aby som bol čo najbližšie. Keď sa predstavenie skončilo, plakal som, chcel som, aby to pokračovalo.

Z tých chvíľ mám dnes už len záblesky spomienok, napríklad na svetlá. Pravdepodobne to bol otrasný balet, ale všetky tie špecifické baletné pohyby sa mi páčili. Prosíkal som rodičov, aby ma zapísali na hodiny baletu. Otec nebol nadšený, ale mama vyhlásila, že ak chcem chodiť na balet, bude po mojom.

Zhodou okolností sme mali cez cestu baletnú školu, kde učila aj skvelá Nancy Robinson z Royal Academy of Dance. Priviedli ma tam a bol som ako Billy Elliot – jediný chlapec obklopený množstvom dievčat. Pár rokov som chodil na hodiny pre najmenších, až kým som nemal päť. Potom nás opustil otec a mama zostala bez peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Nemohol som chodiť na balet, a tak som tancoval pri televízore. V tých rokoch jestvoval len jeden televízny kanál, BBC, ktorý vysielal len večer. Cez deň púšťali klasickú hudbu. Tancoval som na ňu a túžil sa vrátiť k baletu.

Takže ste sa pre svoju kariéru ste sa rozhodli už v detstve.

Začínal som veľmi, veľmi mladý. Vždy som mal rád hudbu, najmä klasickú. Šetril som si vreckové na platne. Rád som čítal príbehy o balete, napríklad Vtáka ohniváka, a potom som chcel k tomu príbehu počuť aj hudbu, ako znie. Nezaujímali ma len suity, napríklad z Luskáčika, ale chcel som to počuť celé.

Viem, je to trochu zvláštne, ale ku klasike som mal vzťah od detstva. Doma som hrával bábkové divadlo, sám som si vyrábal bábky. V tretej triede na základnej škole sa ma učiteľka spýtala, aký je náš najobľúbenejší koníček.

SkryťVypnúť reklamu

Keď prišiel rad na mňa, povedal som: bábkové divadlo. Odvetila: „Myslela som si, že je to balet.“ A ja jej na to: „Ale nie, ten je moja kariéra.“ A to som mal desať rokov! Balet bol moja vášeň! Mnohé deti netušia, čo chcú robiť, až kým nemajú šestnásť či osemnásť rokov. Ja som to vedel vždy.

Absolvovali ste prestížnu Royal Ballet School v období formovania a rozkvetu anglického baletu. Boli medzi vašimi učiteľmi nejaké slávne mená?

Na konkurze sedela zakladateľka Royal Ballet School Ninette de Valois. Bolo to v roku 1966, vtedy mala 68 rokov. Bola to mimoriadna žena, veľká osobnosť 20. storočia, zakladateľka britského baletu. Narodila sa v roku 1898, prežila celé 20. storočie a zomrela v roku 2011. Jej život sa tiahol troma storočiami, dožila sa 103 rokov. Fascinujúci život!

SkryťVypnúť reklamu

Bolo mi cťou zažiť ju a pracovať s ňou. Spoznal som ju ako jemnú bytosť, hoci bývala aj veľmi prísna. Objavila množstvo hviezdnych tanečníkov, jednou z nich bola aj Margot Fonteyn. Oslovovali sme ju madame, boli sme k nej veľmi úctiví, bolo fantastické skúšať s ňou.

Mala ma rada, lebo som bol vysoký a ona mala rada vysokých tanečníkov. Tancoval som okrem iného v Checkmate (Šachmat), vo skvelom balete, ktorý vytvorila v roku 1937, je to príbeh šachu, lásky a smrti. Som jej za všetko nesmierne vďačný. V Londýne by jej mali postaviť sochu.

Súvisiaci článok Prvý sólista Holandského národného baletu: Slovensko si ma všimlo až po rokoch Čítajte 

Vaším prvým angažmánom bol Royal Ballet. Spomínate si na svoje začiatky tam?

Áno. V roku 1973, pár týždňov pred mojím nástupom, ešte počas školy som vystupoval v Covent Garden v gala predstavení pred kráľovnou. Program mal názov Fanfáry pre Európu (Fanfare for Europe). Konal sa na oslavu prvého dňa členstva Británie v Európskej únii. Aké smutné, že sme z nej vystúpili!

SkryťVypnúť reklamu

Ako sedemnásťročný som debutoval v Royal Ballet v druhom dejstve Ashtonovej Popolušky. Vlastne som ani netancoval, mojou jedinou úlohou bolo zdvihnúť ruku, keď vošla Popoluška. Tancovala ju úžasná balerína Svetlana Beriosova, o niečo mladšia ako Margot Fonteyn.

V ten večer tancovala s Donaldom Maclearym, na to sa nedá zabudnúť. V Royal Ballet som bol šesť rokov a bol to ten najlepší štart mojej kariéry. Potom som na rok odišiel ako sólista do Holandského národného baletu, kde som tancoval Oberona v Ashtonovom Sne noci svätojánskej.

Do Sadler’s Wells Royal Ballet som sa vrátil ako prvý sólista. Tancoval som tam svojho prvého Albrechta v Giselle, Franza v Coppélii a mnohé ďalšie postavy. Odtancoval som za život množstvo baletov., ale moje prvé hlavné roly boli práve tam.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi skoro ste začali s choreografiou, prečo?

Prvú choreografiu pre Royal Ballet Choreographic Group som vytvoril ako devätnásťročný – na Stravinského Symfóniu v troch vetách. Na predstavení bola aj Ninette de Valois a ďalší, ktorí ma povzbudili, aby som pokračoval.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8DHY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu