SME

S dobrým logom je to ako s vtipom. Desať logotypov Miroslava Cipára

Miroslav Cipár vytvoril logo Slovenskej národnej galérie aj denníka SME.

Miroslav Cipár rád využíval pri tvorbe značiek kaligrafiu. Miroslav Cipár rád využíval pri tvorbe značiek kaligrafiu. (Zdroj: TASR)

Pri tvorbe značiek bola pre neho najdôležitejšia jednoduchosť, zapamätateľnosť a medzinárodná zrozumiteľnosť. Vtip a výtvarný esprit tvorili nezameniteľný rukopis jedného z najvšestrannejších slovenských výtvarníkov Miroslava Cipára.

Ilustrátor, maliar, grafik a sochár zomrel 8. novembra 2021 vo veku 86 rokov.

Do jeho autorského portfólia patrí bohatá séria značiek. Vytvoril logá pre Slovenskú národnú galériu, vydavateľstvo Mladé letá, no podpísal sa aj pod úplne prvé logo denníku SME.

„Dobrá značka je výsledkom dlhého uvažovania, skúšania, kombinovania a kreslenia, ktoré musí preskúmať možnosti. Nakoniec objavenú značku treba definovať tak, aby mohla byť vyjadrená matematicky, číselnými údajmi. Nesmie nič zvýšiť ani chýbať," vysvetlil svoj prístup k tvorbe Miroslav Cipár v jednej z monografií.

SkryťVypnúť reklamu

"Musí byť „osobnosťou”, musí mať tvár, musí byť sympatická, vľúdna, múdra, obsažná a jasná. Dobrý znak je matematika, hudba, poézia. Výsledok musí byť presný a krásny,” dodáva.

Základom bola u Cipára kaligrafia – rád písal ručne, mal istú ruku, suverénne gesto a švih. Často používal barokovú ozdobnosť písania a kreslenia jedným ťahom.

Vytvoril vyše tristo kaligrafovaných obálok, titulov, patitulov a deliacich strán, v ktorých uplatnil variabilitu, ale zároveň nestratil vlastnú identitu. Aj pri kreslení značiek vychádzal často z kaligrafie, z redukovaného alebo modifikovaného tvaru písmena.

Historik Ľubomír Longauer v texte pre denník N, ktorý vznikol pri príležitosti otvorenia prvej výstavy venovanej Cipárovi v priestoroch Slovenského múzea dizajnu, píše: „Bohatá Cipárova značková tvorba bola uznávaná pred prevratom a je i po ňom, keď tvorba korporátnej identity zažila na Slovensku dovtedy nevídaný vzostup. Stala sa jednou zo základných hodnôt nášho grafického dizajnu a jej kvalita je nadčasová.“ Umelec daroval múzeu vyše 5300 svojich diel.

SkryťVypnúť reklamu

„Viackrát som zažil aj to, že keď som značku vytvoril a predložil ju zadávateľom, tí reagovali napríklad slovami: „Čo to je? Mohlo to byť aj lepšie.” Keď som im však vysvetlil, v čom spočíva môj postup, tak nastal „aha efekt” a už bolo všetko v poriadku. Je to ako s vtipom, nie každý ho pochopí na prvýkrát.” cituje Cipára webumenia.sk.

Ktoré značky od Cipára patria medzi najznámejšie?

1. Bienále ilustrácií Bratislava

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svojho času bolo logo BIB (Bienále ilustrácií Bratislava) zaradené medzi sto najlepších značiek sveta.

"Zaradil ho tam istý český odborník, ale k logu napísal: Keďže autor loga sa venuje ilustrácii a Bienále je pre deti, rozhodol sa urobiť logo ako schému detí, hrajúcich sa s loptou," citoval odbornú interpretáciu svojej práce Miroslav Cipár k logotypu BiB z roku 1968 a dodal:

SkryťVypnúť reklamu

"Netušil som, čo som urobil... Logotyp môže buď vyjadrovať obsah toho, čo symbolizuje, alebo naopak, vezme sa už existujúci znak, napríklad ďatelinka, ktorá sa stotožní s danou myšlienkou. Dôležité je, aby sa dal čítať.“

2. Slovenská národná galéria

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8D6P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Miroslav Cipár

Miroslav Cipár

Počas svojej kariéry získal viacero mimoriadnych ocenení.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 913
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 000
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 5 980
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 867
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 893
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 566
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 551
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 317
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 229
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 714
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 162
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 778
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 250
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 177
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 461
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 923
  1. Tupou Ceruzou: Krížovka
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  3. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  4. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  5. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  7. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
SkryťZatvoriť reklamu