SME
Nedeľa, 16. január, 2022 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Zuzana Fialová: Ženy by sme si mali vážiť nielen preto, že majú maternicu

Herečka hovorí o hlavnej úlohe v hre Matka.

Zuzana Fialová a Dávid Hartl v hre Matka v SNDZuzana Fialová a Dávid Hartl v hre Matka v SND (Zdroj: Simon Jeništa)

V hre francúzskeho dramatika Floriana Zellera stvárňuje postavu matky. Herečka ZUZANA FIALOVÁ hovorí o vlastnom prežívaní jednej z tém hry, a to vyprázdneného hniezda.

Ale najmä o tom, ako hra upriamuje pozornosť na vnímanie ženskosti, hľadanie miesta ženy a zmyslu života po tom, čo naplnila úlohu matky, o tom, ako stereotypne je naša spoločnosť ešte stále nastavená.

Čo s neviditeľnými ženami, ktoré hľadajú zmysel života? Ako je možné zvládať rodinu i kariéru? Hra je však aj hereckou výzvou, ktorá dokáže prinášať zlomy.

SkryťVypnúť reklamu

V minulom čísle SME NÁRODNÉ ste sa vyjadrili, že k hre Matka ste sa dostali vlastne po druhýkrát. Ponúkli vám ju už pred piatimi rokmi. Vtedy ste ju odmietli. Čo sa zmenilo za tých päť rokov napríklad aj vo vašom čítaní hry? Môže to byť iný pohľad na témy, iná životná skúsenosť?

Áno. Vtedy som aj osobne prežívala paralelnú situáciu s odchodom dieťaťa. Zdalo sa mi, že výrazové prostriedky musia byť preto veľmi silné, a to som pokladala za divácky neúnosné.

V osobnej skúsenosti som nevnímala krehkosť toho textu, ale iba silný prúd nešťastia a paralýzy, ktorá sa môže žene udiať po odchode dieťaťa z domu. Pri tom prvom čítaní mi v hre dominovali prekurzory, ktoré tam žena užíva.

Súvisiaci článok Deti potrebujú divadlo. Dostaňte so SND do divadla čo najviac malých divákov Čítajte 

Pôsobilo to veľmi jednostranne, že koná tak, ako koná, iba pod vplyvom týchto látok. A paradoxne po iks rokoch od prvého čítania sú tieto témy bočnou linkou, ktorá je možno abstraktná alebo je to len výhovorka ostatných postáv, či dokonca alibistická lož.

SkryťVypnúť reklamu

K inému náhľadu na použitie výrazových prostriedkov prispela azda osobnostná zrelosť. Uvedomila som si, že pri tejto žene výrazové prostriedky nemusia byť expresívne, ale vecné, a to bude omnoho pravdivejšia cesta k mysliam a srdciam divákov.

Napokon sme vo výsledku použili oba výrazové prostriedky v presnej miere. Niekedy sa ženská téma na javisku devalvuje práve vtedy, ak sa použijú expresívne výrazové prostriedky.

Keď je žena hysterka, je to ľahšie príjímané mužmi, pretože si okamžite dokážu vytvoriť odstup, a takto sme im to nechceli uľahčiť. Aj ženy, ktoré majú rovnakú empirickú skúsenosť, lepšie vnímajú vecnosť postavy, pretože sa nehanbia priznať v sebe to, že túto tému žijú.

Mohol by takýto typ textu a inscenácie pômocť k nabúraniu stereotypov, s ktorými nazeráme na ženy?

SkryťVypnúť reklamu

My sme sa o to veľmi snažili. Všetci máme v sebe mechanizmus skratky vnímania života, vzťahov cez stereotypy. Snažili sme sa na skúškach silno verbalizovať to, aby sa v inscenácii neobjavil nijaký gendrový vinník – muž, žena, syn, mladá žena, ale aby bola vinná situácia.

Neviem, či sa to úplne podarilo, ale tlačili sme na to, aby postava Anne nikdy nebola jednoznačne iba v tom rozpade a rozklade osobnosti. Aby boli chvíle, keď by divák mal pocit, že ona jediná je tam správna, rozumná a príčetná bytosť, a že vlastne len číry egoizmus a zle nastavené podmienky a stereotypy (zdenené, zažité, literárne, filmové, memetické) dovoľujú ostatným postavám sa k mame a partnerke takto správať.

Stereotyp, ktorého sme súčasťou, im dovoľuje takto sa správať. Lebo stereotypov v tejto hre existuje množstvo. Práve tie sa snažíme v niektorých chvíľach pomenovať, zvýrazniť alebo násobiť ich absurdnosť. A v tom je aj humor tejto hry.

SkryťVypnúť reklamu

Dalo by sa povedať, aká je Anne, hlavná postava hry Matka? Na skúškach sme sa často rozprávali o tom, že Zuzana Fialová ako osobnosť je v príkrom kontraste k postave. Museli ste zápasiť s potláčaním seba alebo toho, ako by ste sa vy zachovali v tejto situácii?

Nie je to len celkom iný charakter. Za ňou je celkom iný background z detstva, vzdelanie a všetko. Je to skôr človek, ktorý nevie zmeniť svoj život v situácii, v ktorej trpí. A nevie si dovoliť mať nový život. V tom je aj poitna hry.

Na konci ostáva veľký otáznik nad tým, či vie Anne z toho odísť a začať nový život, v ktorom bude šťastná a spokojná, a nebude definovaná iba ako matka, stôl, jedlo, chladnička, skriňa a čistá bielizeň, ale definuje sa odznovu a sama.

Súvisiaci článok Svetový režisér Peter Konwitschny v SND: Aké sú jeho opery? Čítajte 

Ale to si musí dovoliť ona. Mala by si priznať, že má na to právo. Použijem napríklad seba. Nikdy nebúcham na zatvorené dvere, pretože viem, že vedľajšie sú otvorené. Teraz to opisujem v metafore, ale tie dvere môžu reprezentovať čokoľvek. Vojdem teda do tých otvorených vedľajších dverí a hrám sa tam.

SkryťVypnúť reklamu

Často sa potom stane, že sa tie zatvorené dvere trochu poodchýlia a odtiaľ niekto vykúka a pozoruje, čo také zábavné sa deje v tých druhých dverách. A tak sa vlastne otvoria samy. Je to metafora, ktorá funguje aj v rámci vzťahov i práce. Nelipnúť stále na všetkom. Lebo už len samotný fakt lipnutia začne dusiť situáciu v neprospech toho, kto lipne. V tomto som iná, ako je Anne.

Čo žena v takej situácii potrebuje, aby mohla zvládnuť rodinu a zároveň kariéru?

Trvať na tom, že má na to právo, a trvať na tom, že aj iní členovia rodiny majú povinnosť sa rozdeliť o tie povinnosti i o šťastie, ktoré s dieťaťom prichádzajú. Či je to manžel, babičky, priatelia, alebo zaplatená pomoc. Ja som o to žiadala a dobre som urobila.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Marrákeš je červená perla Maroka
  2. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  3. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  4. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  5. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  6. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  7. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny
  8. Megatrendy ovplyvňujú život aj vaše investície. Poznáte ich?
  9. Cukrovkári a covid-19
  10. Vypravte sa s Amundsenom až k hraniciam polárneho šialenstva
  1. Marrákeš je červená perla Maroka
  2. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života
  3. Viac ako 30 000 € z Vianočnej lotérie BILLA poputuje na pomoc
  4. Projekt nórskych grantov „Decent work – dôstojná práca“
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  6. PODCAST: Nárok pacienta na invalidný dôchodok a ŤZP
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Skleróza multiplex u detí: Kedy navštíviť lekára?
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Značky dm sa zameriavajú na recykláciu CO₂
  1. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 5 795
  2. Cukrovkári a covid-19 4 551
  3. Marrákeš je červená perla Maroka 2 790
  4. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 654
  5. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 455
  6. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení 2 105
  7. Predplatné SME.sk len za 29 eur 2 013
  8. Gabriela Marcinková: Rada sa pohybujem medzi extrémami 1 522
  9. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac 1 343
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu 998
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Olivia Colman a David Thewlis v minisérii Záhradníci.

Záhradníci sú filmársky vyšperkovaná miniséria s Oliviou Colman.


Katarína Uhrová 14. jan
Taliansky režisér Paolo Sorrentino.

Slávny režisér sa stal sirotou v šestnástich.


12. jan
Podcast Zblízka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie.

O putovaní svetom a životom s objektívom pred očami.


a 1 ďalší 14. jan
Inscenácia Kým prídu Stouni... bude mať v Činohre SND premiéru 22. a 23.1.2021

Činohra SND uvádza novú hru Kým prídu Stouni...


14. jan

Blogy SME

  1. Martin Šuraba: Kníhkupectvo na Bylinkovom námestí
  2. Diána Marosz: Pravdivá rozprávka o dvojjazyčných deťoch
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  4. Tomáš Tenczer: 11 kníh k Vianociam
  5. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  6. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  7. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  8. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  1. INEKO: Nové školské rebríčky s viacerými posunmi – na prvých miestach bratislavské GJH, SPŠ elektrotechnická v Prešove a po novom aj ZŠ Staničná, Košice 22 976
  2. František Ptáček: Spýtajte sa Fica, kde bol - povie vám kto ste, aj ako vyzeráte 6 572
  3. Věra Tepličková: Kvalifikované odporúčanie z ministerstva školstva 5 397
  4. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 207
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 20. Veci sa balia, náhrady hľadajú a srdce ticho puká 3 709
  6. Ondrej Prostredník: Obhajcovia Räsänenovej zabúdajú, že Biblia je produktom cenzúry 3 537
  7. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 3 249
  8. Štefan Vrátny: Zmluva s USA z pohľadu, prepytujem, jedného občana 2 561
  1. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  6. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  7. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu tentokrát stoja na štúdii o sliepkach
Skryť Zatvoriť reklamu