SME

Jedna verzia pre každý titul? Prečo opera nemôže fungovať ako broadwayské muzikály

Niektorí by sa potešili.

Zľava: Lucile Richardot ako Lisea a Olivia Vermeulen ako Arsilda v inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda (Opera Slovenského národného divadla Bratislava), ktorá bola vyhlásená za najlepsiu inscenáciu sezóny.Zľava: Lucile Richardot ako Lisea a Olivia Vermeulen ako Arsilda v inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda (Opera Slovenského národného divadla Bratislava), ktorá bola vyhlásená za najlepsiu inscenáciu sezóny. (Zdroj: SITA)

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že opera vznikla v podstate náhodou, zo dňa na deň, akoby omylom, pri snahe skupinky ranobarokových umelcov o rekonštrukciu antického divadla na základe dochovaných historických prameňov.

Pri detailnejšom skúmaní však zistíme, že sa vyvíjala postupne z iných hudobných žánrov celé desaťročia. Už pred pár rokmi si do kalendára zaznačila svoju štvorstú čiarku a napriek tomu vie stále pôsobiť mlado a sviežo.

Už stáročia fascinuje, nadchýna, dojíma, irituje, dráždi i provokuje. Prešla mnohými premenami a napriek tomu nestratila svoju tvár. Postupom času si dokázala podmaniť i tých najzarytejších odporcov, ktorí ju zosmiešňovali a spochybňovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekonala všetky vládne formy a politické režimy, umelecké názory aj reformy. Mohlo by sa teda zdať, že opera je nesmrteľná. Ale je to skutočne tak?

Operný režisér Barrie Kosky v roku 2015 povedal: „V opere ľudia zažívajú návrat k archaickej forme rozprávania a rituálu, ktorý potrebujeme. To je dôvod, prečo opera prežije.“

Je naozaj rituálnosť hudobného divadla a jeho archaickosť tým skutočným motívom, ktorý ho drží pri živote?

V minulosti predsa bola premiéra v divadle udalosťou roka. Diváci búrlivo a otvorene prejavovali svoj názor – či už pozitívny, alebo negatívny. Vznikali desiatky nových diel každý rok, opera bola módnou záležitosťou, o ktorej sa diskutovalo v najvyšších spoločenských kruhoch.

Od jej zrodu až do polovice 20. storočia sa jej dejiny písali nepretržite, naliehavo a vášnivo. Po druhej svetovej vojne sa však čosi zmenilo. Vznik nových opusov sa výrazne zredukoval a my sme sa „zasekli“ v časoch Mozarta, Verdiho či Pucciniho.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ján Štrasser o tom, v čom chodíme do divadla: Tričká a džínsy, či saká a šaty? Čítajte 

Opera dnes

Aké miesto však zastáva opera v kultúre dnešných dní?

Na Slovensku má návštevnosť operných predstavení dlhodobo skôr klesajúcu tendenciu, respektíve neteší sa takej návštevnosti ako napríklad činohra či muzikál.

V zahraničí je opera síce stále bohato navštevovaná, no tiež je pre ňu čoraz ťažšie získať si nového diváka. Divácky dopyt sa všeobecne obmedzil na niekoľko stoviek najznámejších opusov a mnohé divadlá tomuto vkusu do veľkej miery prispôsobili svoj repertoár.

Preto sa z celkového počtu niekoľkých desiatok tisíc zachovaných operných titulov v súčasnosti inscenujú len približne dve tisícky. Niektoré opery sú dokonca také obľúbené, že vôbec neschádzajú z repertoárov divadiel a len sa preštudovávajú nové inscenačné koncepcie.

V súvislosti s týmto oprašovaním známych, niekoľko storočí starých opusov, začala sa čoraz väčšmi k slovu dostávať réžia. Práve jej pričinením môže divák navštíviť viackrát to isté, a predsa zakaždým iné operné dielo.

SkryťVypnúť reklamu

Úloha režiséra sa začala naplno rozvíjať v druhej polovici 19. storočia. Dovtedy bol hlavným scénickým realizátorom i dirigentom sám skladateľ.

S postupným reprízovaním a znovunaštudovaním diel sa však začala réžia začiatkom 20. storočia emancipovať ako samostatná umelecká profesia, ktorá vniesla do operných inscenácií vlastné názory a podnety.

A práve tu sa začal už dekády pretrvávajúci spor medzi zástancami tradičného a moderného javiskového stvárnenia.

Vernosť nadovšetko

Inscenácia by mala predovšetkým vyrozprávať príbeh, ktorý napísal autor. Tento argument zaznieva najčastejšie z úst zástancov tradičného, historicky i obsahovo verného prenesenia operného diela na javisko. Ich názor vychádza z presvedčenia, že keď raz skladateľ niečo skomponoval, nikto nemá právo zasahovať hrubým spôsobom do jeho diela.

SkryťVypnúť reklamu

Táto požiadavka je pritom celkom opodstatnená. Ani obrazy v galérii návštevníci neprekresľujú len preto, že sú staré a „opozerané“. Architekti tiež rekonštruujú historické budovy so snahou dodržať čo najdôslednejšie autenticitu pôvodného slohu. Nevhodný zásah modernej architektúry totiž môže historický objekt úplne zničiť.

V čom je teda opera iná? I ona si predsa zaslúži úctu k svojim hudobným a literárnym hodnotám! A v konečnom dôsledku je každé dielo do značnej miery naviazané na dobu a miesto svojho vzniku.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8NAK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 764
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 611
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 456
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 416
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 043
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 029
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 982
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 411
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 943
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 565
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 197
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 691
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 530
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu