SME

Jedna verzia pre každý titul? Prečo opera nemôže fungovať ako broadwayské muzikály

Niektorí by sa potešili.

Zľava: Lucile Richardot ako Lisea a Olivia Vermeulen ako Arsilda v inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda (Opera Slovenského národného divadla Bratislava), ktorá bola vyhlásená za najlepsiu inscenáciu sezóny.Zľava: Lucile Richardot ako Lisea a Olivia Vermeulen ako Arsilda v inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda (Opera Slovenského národného divadla Bratislava), ktorá bola vyhlásená za najlepsiu inscenáciu sezóny. (Zdroj: SITA)

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že opera vznikla v podstate náhodou, zo dňa na deň, akoby omylom, pri snahe skupinky ranobarokových umelcov o rekonštrukciu antického divadla na základe dochovaných historických prameňov.

Pri detailnejšom skúmaní však zistíme, že sa vyvíjala postupne z iných hudobných žánrov celé desaťročia. Už pred pár rokmi si do kalendára zaznačila svoju štvorstú čiarku a napriek tomu vie stále pôsobiť mlado a sviežo.

Už stáročia fascinuje, nadchýna, dojíma, irituje, dráždi i provokuje. Prešla mnohými premenami a napriek tomu nestratila svoju tvár. Postupom času si dokázala podmaniť i tých najzarytejších odporcov, ktorí ju zosmiešňovali a spochybňovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekonala všetky vládne formy a politické režimy, umelecké názory aj reformy. Mohlo by sa teda zdať, že opera je nesmrteľná. Ale je to skutočne tak?

Operný režisér Barrie Kosky v roku 2015 povedal: „V opere ľudia zažívajú návrat k archaickej forme rozprávania a rituálu, ktorý potrebujeme. To je dôvod, prečo opera prežije.“

Je naozaj rituálnosť hudobného divadla a jeho archaickosť tým skutočným motívom, ktorý ho drží pri živote?

V minulosti predsa bola premiéra v divadle udalosťou roka. Diváci búrlivo a otvorene prejavovali svoj názor – či už pozitívny, alebo negatívny. Vznikali desiatky nových diel každý rok, opera bola módnou záležitosťou, o ktorej sa diskutovalo v najvyšších spoločenských kruhoch.

Od jej zrodu až do polovice 20. storočia sa jej dejiny písali nepretržite, naliehavo a vášnivo. Po druhej svetovej vojne sa však čosi zmenilo. Vznik nových opusov sa výrazne zredukoval a my sme sa „zasekli“ v časoch Mozarta, Verdiho či Pucciniho.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ján Štrasser o tom, v čom chodíme do divadla: Tričká a džínsy, či saká a šaty? Čítajte 

Opera dnes

Aké miesto však zastáva opera v kultúre dnešných dní?

Na Slovensku má návštevnosť operných predstavení dlhodobo skôr klesajúcu tendenciu, respektíve neteší sa takej návštevnosti ako napríklad činohra či muzikál.

V zahraničí je opera síce stále bohato navštevovaná, no tiež je pre ňu čoraz ťažšie získať si nového diváka. Divácky dopyt sa všeobecne obmedzil na niekoľko stoviek najznámejších opusov a mnohé divadlá tomuto vkusu do veľkej miery prispôsobili svoj repertoár.

Preto sa z celkového počtu niekoľkých desiatok tisíc zachovaných operných titulov v súčasnosti inscenujú len približne dve tisícky. Niektoré opery sú dokonca také obľúbené, že vôbec neschádzajú z repertoárov divadiel a len sa preštudovávajú nové inscenačné koncepcie.

V súvislosti s týmto oprašovaním známych, niekoľko storočí starých opusov, začala sa čoraz väčšmi k slovu dostávať réžia. Práve jej pričinením môže divák navštíviť viackrát to isté, a predsa zakaždým iné operné dielo.

SkryťVypnúť reklamu

Úloha režiséra sa začala naplno rozvíjať v druhej polovici 19. storočia. Dovtedy bol hlavným scénickým realizátorom i dirigentom sám skladateľ.

S postupným reprízovaním a znovunaštudovaním diel sa však začala réžia začiatkom 20. storočia emancipovať ako samostatná umelecká profesia, ktorá vniesla do operných inscenácií vlastné názory a podnety.

A práve tu sa začal už dekády pretrvávajúci spor medzi zástancami tradičného a moderného javiskového stvárnenia.

Vernosť nadovšetko

Inscenácia by mala predovšetkým vyrozprávať príbeh, ktorý napísal autor. Tento argument zaznieva najčastejšie z úst zástancov tradičného, historicky i obsahovo verného prenesenia operného diela na javisko. Ich názor vychádza z presvedčenia, že keď raz skladateľ niečo skomponoval, nikto nemá právo zasahovať hrubým spôsobom do jeho diela.

SkryťVypnúť reklamu

Táto požiadavka je pritom celkom opodstatnená. Ani obrazy v galérii návštevníci neprekresľujú len preto, že sú staré a „opozerané“. Architekti tiež rekonštruujú historické budovy so snahou dodržať čo najdôslednejšie autenticitu pôvodného slohu. Nevhodný zásah modernej architektúry totiž môže historický objekt úplne zničiť.

V čom je teda opera iná? I ona si predsa zaslúži úctu k svojim hudobným a literárnym hodnotám! A v konečnom dôsledku je každé dielo do značnej miery naviazané na dobu a miesto svojho vzniku.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8NAK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 697
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 677
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 177
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 689
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 644
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 764
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 872
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 140
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu