Salvatores každý deň u iného zubára

V Taliansku, niekdajšej kinematografickej veľmoci, sa už dlho hovorí, že tamojší film je v kríze. Aj návštevnosť domácich filmov v talianskych kinách klesá. „Taliani jednoducho nechcú chodiť na talianske filmy,“ konštatuje slávny režisér Giuseppe Bertoluc


Gabriele Salvatores (druhý sprava) s hercami z filmu Turné. Členov divadelného súboru v tomto filme čaká cesta z talianskeho juhu na sever. FOTO - ARCHÍV



ci v denníku Corriere della Sera. „Čiastočne právom, ale možno aj preto, že sa im dnes nechce pozerať do nastaveného krutého zrkadla.“

Hlavnou postavou bratislavskej prehliadky talianskej kinematografie, ktorá sa začne dnes a potrvá do 6. februára, je päťdesiatročný režisér a scenárista Gabriele Salvatores, ktorý v roku 1990 získal Oscara za najlepší neanglicky nahovorený film Stredomorie (Mediterráneo). Jeho posledný film Zuby (Denti) otvoril pred dvoma rokmi Benátsky filmový festival a na bratislavskej prehliadke ho premietnu spolu s ďalšími jeho filmami: Turné, Juh a Nirvana.

Ten, čo porazil Svěráka

Gabriele Salvatores v roku 1992 porazil v súboji o Oscara za najlepší zahraničný film Obecnú školu Jana Svěráka a aj v Benátkach ocenenú drámu Červené lampy svetovo uznávaného čínskeho režiséra Čang I-moua. Domáca kritika ho za tieto medzinárodné triumfy neoslavovala, skôr naopak, ale Stredomorie sa stalo jedným z mála európskych filmov, ktoré prenikli na americký trh.

Milánčan Salvatores pred tridsiatimi rokmi založil slávne Teatro dell‘Elfo. V roku 1981 režíroval rockovú operu na motívy hry Sen noci svätojánskej pre dvestotisíc divákov. Z predstavenia urobil prvý dlhometrážny film, ktorý získal cenu na festivale v Benátkach. Nakrúcal filmy Kamikazen, Marrakech Expres a Turné, Puerto Escondito podľa predlohy románu Pina Cacucciho, v rokoch 1992/93 to bol hlavný úspech sezóny. Jeho postavami sú - v divadle i vo filme - srdeční, horkokrvní a bezhlaví Taliani.

Antidracula

Príbeh, ktorý Salvatores rozpráva v Zuboch, je naozaj veľmi zvláštny: muž menom Antonio má celý život problémy s oboma hornými rezákmi - až mu ich jedného dňa jeho priateľka a životná družka pri zúrivej zvade odlomí, keď mu do tváre šmarí ťažký popolník. Spustí sa efekt zbúranej hrádze: vždy, keď sa Antonio (Sergio Rubini) jazykom dotkne novej zubnej medzery, zaiskrí mu v hlave minulý obraz - vidíme jeho nádhernú francúzsku matku, ktorá zomrela, keď mal trinásť, vidíme jeho strýka Nina, ako mu dáva lekcie zo zvádzania žien, a hluchonemého zubára, ktorý zavraždil svoju mladú a krásnu manželku vo vani sekerou, pretože mu bola neverná.

Ako putuje od jedného zubára k druhému, aby mu niekto predné zuby opravil, jeho denná mora je stále drastickejšia a šialenejšia - ako krvavočervený chumáč, na ktorý sa díva v umývadlách rôznych zubárov zakaždým, keď skončia s prácou na jeho odbitých rezákoch.

Osviežujúco divoký sled obrazov má svoj pôvab, pripúšťajú talianski kritici, ale samotný príbeh, tvrdí väčšina z nich, je „pritiahnutý za vlasy, prípadne, ak chcete, za zuby“. V Benátkach sa divákom z neho krútila hlava a aj mnohí Salvatoresovi krajania ku koncu filmu bučali.

Film Denti je filmom o strachu zo žien a zo sexuality - reprezentuje ho strach zo straty zubov. Ale okrem toho, vysvetľuje režisér, je strata zubov aj šancou začať odznova. Takže Antonio sa napokon pri hrobe matky rozhodne - po tom, čo mu nakoniec vytiahnu už aj posledné zvyšky rezákov - že bude šťastný bez ženy. Pretože tá jeho sa nezamilovala do nikoho iného ako práve do zubára. „My v Taliansku každý deň začíname odznova,“ hovorí Salvatores. „Každý deň u iného zubára, inej lásky. Každý deň odznova - v živote, v rodine aj v politike.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 814
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 714
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 027
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 955
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 924
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 719
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 322
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 283
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 868

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chcel zachrániť svoj klub. Poprosil o pomoc diktátora

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

ŠPORT

V sledovanom madridskom derby gól nepadol

Atlético Madrid remizovalo s Realom Madrid 0:0.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepána upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.