SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Atmosféra koncertu v divadle? Najväčšia výzva bola, aby nám to spolu začalo hrať, hovorí Daniel Fischer

Ako sa cíti herec v postave hudobníka.

Robo Roth v inscenácii Kým prídu Stouni...Robo Roth v inscenácii Kým prídu Stouni... (Zdroj: Braňo Konečný)

Autorka je riaditeľka Činohry SND

Kdesi na začiatku bola idea a úvaha, že po tejto vypätej koronovej situácii by sme mohli v rámci sezóny uviesť aj niečo, čo dokáže skôr motivovať a energicky nabíjať, nielen inscenovať reflexie (negatívnych) spoločenskokritických javov.

A tak sa počas otvárania trinástych komnát objavila možnosť témy – hudba ako únik od seba do sveta. Iný kolega by povedal, že táto idea sa zrodila skvelým zápisom tém na servítku pri stole a z tejto servítky vzišiel celý projekt Kým prídu Stouni…

SkryťVypnúť reklamu

Malý, jednoduchý projekt, skôr pre radosť ako davy, sa teraz pomaly premieňa na precízny monitoring toho, akú hudbu a prečo máme radi, ako sme spätí či zápasiaci s barbarským rokenrolom, ako vnímame práva žien, čo znamená sloboda jednotlivca, hudby, demokracie a mnohé ďalšie podtémy.

Zároveň tu bolo poznanie, že v súbore je niekoľko skvelých muzikantov – hudobníkov.

Na javisku tak naživo pôsobí rokenrolová kapela, tzv. falošní Stouni. Tvoria ju Robert Roth ako spevák a hráč na ústnej harmonike, Alexander Bárta (basgitara), Ondrej Kovaľ (bicie), Daniel Fischer (klávesy a gitara), Marián Džubák (gitara).

V tomto článku priblížime, ako uvažujú o hudbe, kde sa stretli prvý raz so svojimi nástrojmi či na koľkých a ako dokážu zahrať, alebo či ich nezlákala muzikantská stolička od herectva. Ako sa v backstagei uvažuje nad existenciou kapely, ktorá sa zrodila medzi kolegami „zhora“.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Úvaha o hudbe

V tejto súvislosti, pri tvorbe inscenácie s hudobnými vstupmi, hneď napadá otázka, akú hudbu majú radi jednotliví tvorcovia a čo vlastne v ich živote znamená.

Daniel Fischer reaguje hneď. „Hudba je len jedna, ale toto tu nemožno považovať za hudbu,“ hovorí moja postava Docenta. Ja osobne si toto nemyslím. Je množstvo dobrej hudby. Ja sa snažím počúvať naozaj všetko, nezatracujem a nepohŕdam žiadnym hudobným žánrom. Na rozdiel od Docenta, ktorého stvárňujem, mi nevadia ani štyri, tri či menej akordov. Ono to veľakrát s tými tromi, štyrmi akordmi nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo.“

Súvisiaci článok Divadlá sa nevzdávajú, aj v neistote pripravujú nové premiéry Čítajte 

So štyrmi akordmi to nie je iba tak, potvrdzuje aj zvukár a profesionálny producent Marián Džubák, ktorý sa osobne viac vidí v postave Stouna, ktorá obhajuje popkultúrnu hudbu, aj keď má možno menšiu hudobnú zložitosť.

SkryťVypnúť reklamu

„V podstate je jednoduchšie hrať štyri akordy dookola, ale na druhej strane sú lepšie zapamätateľné a vie si ich samo zahrať väčšie množstvo ľudí. Hudba ako taká by mala poslucháčom prinášať radosť. Niektoré ľahšie pesničky sú preto i ľahšie stráviteľné. Ale na druhej strane je dobré poznať klasickú hudbu, súčasnú klasickú hudbu, to totiž rozširuje obzor a dokáže veľa naučiť," vraví Džubák.

„Neviem si predstaviť život bez hudby. Vyrastal som v prostredí, kde bola hudba prirodzeným javom. Niežeby niekto z mojej rodiny bol muzikant, ale viedli ma k hudbe. Vnímať ju. Počúvať ju. Spievať," hovorí zas Alexander Bárta.

Neviem si predstaviť život bez hudby. Vyrastal som v prostredí, kde bola hudba prirodzeným javom. Viedli ma k hudbe. Vnímať ju. Počúvať ju. Spievať

Alexander Bárta

"Na strednej škole som prepadol počúvaniu hudby intenzívne. Vtedy som počúval dosť tvrdú hudbu rock, metal. Ale čím som starší, tak hudbu vnímam z úplne iného uhla cez film, divadlo, koncerty, a tak sa mi klapky rozširujú. A myslím si, že som fanúšikom aj vážnej hudby. Už sa teším ako v budúcnosti navštívim Berlínsku filharmóniu," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Tézy o zmysle a potrebe hudby dopĺňa aj režisér Matúš Bachynec. "Mám rád dobrú hudbu. Kúpil som si gramofón, a keď som cez víkend doma, snažíme sa počúvať v pokoji pri káve. Odsedieť si to pri tom gramofóne, skrátka, naozaj počúvať. Posledné roky počúvam najviac klasiku, aj preto, že sa mi páči, našiel som si k nej vzťah, chvíľu som spieval v cirkevnom zbore, tam som si možno prvýkrát uvedomil tú šírku. A trochu ju počúval aj účelovo, lebo som v tomto smere trochu nedovzdelaný, takže naháňam, čo som zameškal, a objavujem ozaj krásne veci."

"Dano Fischer v postave Docenta hovorí v jednej replike, že klasickú hudbu sa musíte naučiť počúvať. Úplne s tým súhlasím. Ako dieťaťu mi bola celá klasika ukradnutá, opera sa mi zdala smiešna. Nedávno ma dramaturg Jozef Červenka v predajni u Hummela upozornil na Prokofievovo dielo Peter a vlk – pre mňa neznáma, ale úplne nádherná záležitosť pre deti. Myslím, že keby som to počul už ako dieťa, dnes by som nemusel doháňať toho toľko," myslí si režisér.

SkryťVypnúť reklamu

A práve možnosti hudby prekračujú hranice, poznamenáva Ondrej Kovaľ.

"Mám rád hudbu z celého sveta. Teraz ju začínam počúvať intenzívnejšie a počúvam čo najnezávislejšie rádia. Od nepálskej hudby, ktorú mám rád pri uspávaní dieťaťa, až po džezové zoskupenia. Všelijakú. Hudba nemá hraníc," vraví Kovaľ.

Stoun alebo Docent?

Práve pri inscenácii Kým prídu Stouni má každý divák i interpret možnosť sám v sebe reflektovať svoj vzťah k hudbe. Tej rockovej i klasickej.

Spomenuté postavy Stouna a Docenta, v inscenácii Robert Roth a Daniel Fischer, prinášajú dišputy, v ktorých polemizujú o hudobných východiskách, o náročnosti i zložitosti hudobnej vety a harmónie v jednotlivých hudobných štýloch.

Táto polemika si vlastne nežiada svojich podporovateľov, ale nabáda zamyslieť sa nad vlastnou hudobnou estetikou.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí, veľmi vnímavo ako Alexander Bárta poznamenali "obidvom fandím lebo obidvaja majú na hudbu svoj jedinečný a zároveň krásny pohľad."

Ondrej Kovaľ rozvinul tézu, že "filozofia Docenta a Stouna sa veľmi pekne prelína. Vlastne z jednej témy sa vyčlenili dva protiklady, ktoré Danko Majling pekne pooddeľoval, ale spolu tvoria tú hudbu.“

On sám sa drží niekde uprostred.

"Hudba je to, že človek vypne celý svet okolo a venuje sa len rytmu, ktorý v ňom rozohrá. Mám rád ich dialóg, pretože je skôr vtipný ako mienkotvorný. Ako keď sa dve blchy hádajú, ako vyzerá auto, pričom jedna žije pod autom a druhá nad autom. Obe hovoria o tom istom aute, ale každá má iný pohľad na to auto a tie dva názory sa nikdy nestretnú," objasňuje Kovaľ.

SkryťVypnúť reklamu

Muzikant alebo herec hrajúci na nástroji?

Ako sa vôbec herci dostávajú do kontaktu s hudbou a ako s ňou pracujú ako interpreti?

Nie je jednoduché dostať sa z pozície herca do úlohy hudobníka priamo na javisku. U každého z členov kapely nastal ten hudobný kontakt inak a následne s ním inak pracoval.

Ondrej Kovaľ sa napríklad dostal k hudbe už ako dieťa.

"Môj otec mal ako decko tiež takú menšiu hudobnú skupinu. Vytváral len živú hudbu do bábkových predstavení. A tak som mal doma ako osemročný basu, gitaru a iné nástroje. Občas som prišiel aj do skúšobne, kde skúšali pesničky, a tam boli bubny. Tie ma zaujali hneď. Potom som začal skladať pesničky. A už na základnej škole, keď som končil, tak sme to s hudbou mysleli vážne a začali sme hrať na všetkých hudobných nástrojoch, čo sa objavili v našom okolí," približuje herec.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 588
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 370
  3. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 5 933
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 577
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 064
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 010
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 791
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Andy Fletcher zomrel vo veku 60 rokov.

Členovia kapely na twitteri napísali, že jeho smrť bola predčasná.


TASR 5 h
Marián Varga z Collegium Musicum.

V Skalici bude v sobotu spomienkový koncert na počesť skvelého muzikanta.


20 h
Verejnoprávna televízia svojich zamestnancov písomne napomenula.

Rezník chce svoje projekty dotiahnuť do konca.


a 1 ďalší 21 h
Generálny riaditeľ verejnoprávneho RTVS Jaroslav Rezník

Počas piatich Rezníkových rokov RTVS bojovala aj o dôveru diváka


22 h

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  3. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  8. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 587
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 8 931
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 788
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 145
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 076
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 742
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 724
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 562
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu