SME

Atmosféra koncertu v divadle? Najväčšia výzva bola, aby nám to spolu začalo hrať, hovorí Daniel Fischer

Ako sa cíti herec v postave hudobníka.

Robo Roth v inscenácii Kým prídu Stouni...Robo Roth v inscenácii Kým prídu Stouni... (Zdroj: Braňo Konečný)

Autorka je riaditeľka Činohry SND

Kdesi na začiatku bola idea a úvaha, že po tejto vypätej koronovej situácii by sme mohli v rámci sezóny uviesť aj niečo, čo dokáže skôr motivovať a energicky nabíjať, nielen inscenovať reflexie (negatívnych) spoločenskokritických javov.

A tak sa počas otvárania trinástych komnát objavila možnosť témy – hudba ako únik od seba do sveta. Iný kolega by povedal, že táto idea sa zrodila skvelým zápisom tém na servítku pri stole a z tejto servítky vzišiel celý projekt Kým prídu Stouni…

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malý, jednoduchý projekt, skôr pre radosť ako davy, sa teraz pomaly premieňa na precízny monitoring toho, akú hudbu a prečo máme radi, ako sme spätí či zápasiaci s barbarským rokenrolom, ako vnímame práva žien, čo znamená sloboda jednotlivca, hudby, demokracie a mnohé ďalšie podtémy.

Zároveň tu bolo poznanie, že v súbore je niekoľko skvelých muzikantov – hudobníkov.

Na javisku tak naživo pôsobí rokenrolová kapela, tzv. falošní Stouni. Tvoria ju Robert Roth ako spevák a hráč na ústnej harmonike, Alexander Bárta (basgitara), Ondrej Kovaľ (bicie), Daniel Fischer (klávesy a gitara), Marián Džubák (gitara).

V tomto článku priblížime, ako uvažujú o hudbe, kde sa stretli prvý raz so svojimi nástrojmi či na koľkých a ako dokážu zahrať, alebo či ich nezlákala muzikantská stolička od herectva. Ako sa v backstagei uvažuje nad existenciou kapely, ktorá sa zrodila medzi kolegami „zhora“.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Úvaha o hudbe

V tejto súvislosti, pri tvorbe inscenácie s hudobnými vstupmi, hneď napadá otázka, akú hudbu majú radi jednotliví tvorcovia a čo vlastne v ich živote znamená.

Daniel Fischer reaguje hneď. „Hudba je len jedna, ale toto tu nemožno považovať za hudbu,“ hovorí moja postava Docenta. Ja osobne si toto nemyslím. Je množstvo dobrej hudby. Ja sa snažím počúvať naozaj všetko, nezatracujem a nepohŕdam žiadnym hudobným žánrom. Na rozdiel od Docenta, ktorého stvárňujem, mi nevadia ani štyri, tri či menej akordov. Ono to veľakrát s tými tromi, štyrmi akordmi nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo.“

Súvisiaci článok Divadlá sa nevzdávajú, aj v neistote pripravujú nové premiéry Čítajte 

So štyrmi akordmi to nie je iba tak, potvrdzuje aj zvukár a profesionálny producent Marián Džubák, ktorý sa osobne viac vidí v postave Stouna, ktorá obhajuje popkultúrnu hudbu, aj keď má možno menšiu hudobnú zložitosť.

SkryťVypnúť reklamu

„V podstate je jednoduchšie hrať štyri akordy dookola, ale na druhej strane sú lepšie zapamätateľné a vie si ich samo zahrať väčšie množstvo ľudí. Hudba ako taká by mala poslucháčom prinášať radosť. Niektoré ľahšie pesničky sú preto i ľahšie stráviteľné. Ale na druhej strane je dobré poznať klasickú hudbu, súčasnú klasickú hudbu, to totiž rozširuje obzor a dokáže veľa naučiť," vraví Džubák.

„Neviem si predstaviť život bez hudby. Vyrastal som v prostredí, kde bola hudba prirodzeným javom. Niežeby niekto z mojej rodiny bol muzikant, ale viedli ma k hudbe. Vnímať ju. Počúvať ju. Spievať," hovorí zas Alexander Bárta.

Neviem si predstaviť život bez hudby. Vyrastal som v prostredí, kde bola hudba prirodzeným javom. Viedli ma k hudbe. Vnímať ju. Počúvať ju. Spievať

Alexander Bárta

"Na strednej škole som prepadol počúvaniu hudby intenzívne. Vtedy som počúval dosť tvrdú hudbu rock, metal. Ale čím som starší, tak hudbu vnímam z úplne iného uhla cez film, divadlo, koncerty, a tak sa mi klapky rozširujú. A myslím si, že som fanúšikom aj vážnej hudby. Už sa teším ako v budúcnosti navštívim Berlínsku filharmóniu," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Tézy o zmysle a potrebe hudby dopĺňa aj režisér Matúš Bachynec. "Mám rád dobrú hudbu. Kúpil som si gramofón, a keď som cez víkend doma, snažíme sa počúvať v pokoji pri káve. Odsedieť si to pri tom gramofóne, skrátka, naozaj počúvať. Posledné roky počúvam najviac klasiku, aj preto, že sa mi páči, našiel som si k nej vzťah, chvíľu som spieval v cirkevnom zbore, tam som si možno prvýkrát uvedomil tú šírku. A trochu ju počúval aj účelovo, lebo som v tomto smere trochu nedovzdelaný, takže naháňam, čo som zameškal, a objavujem ozaj krásne veci."

"Dano Fischer v postave Docenta hovorí v jednej replike, že klasickú hudbu sa musíte naučiť počúvať. Úplne s tým súhlasím. Ako dieťaťu mi bola celá klasika ukradnutá, opera sa mi zdala smiešna. Nedávno ma dramaturg Jozef Červenka v predajni u Hummela upozornil na Prokofievovo dielo Peter a vlk – pre mňa neznáma, ale úplne nádherná záležitosť pre deti. Myslím, že keby som to počul už ako dieťa, dnes by som nemusel doháňať toho toľko," myslí si režisér.

SkryťVypnúť reklamu

A práve možnosti hudby prekračujú hranice, poznamenáva Ondrej Kovaľ.

"Mám rád hudbu z celého sveta. Teraz ju začínam počúvať intenzívnejšie a počúvam čo najnezávislejšie rádia. Od nepálskej hudby, ktorú mám rád pri uspávaní dieťaťa, až po džezové zoskupenia. Všelijakú. Hudba nemá hraníc," vraví Kovaľ.

Stoun alebo Docent?

Práve pri inscenácii Kým prídu Stouni má každý divák i interpret možnosť sám v sebe reflektovať svoj vzťah k hudbe. Tej rockovej i klasickej.

Spomenuté postavy Stouna a Docenta, v inscenácii Robert Roth a Daniel Fischer, prinášajú dišputy, v ktorých polemizujú o hudobných východiskách, o náročnosti i zložitosti hudobnej vety a harmónie v jednotlivých hudobných štýloch.

Táto polemika si vlastne nežiada svojich podporovateľov, ale nabáda zamyslieť sa nad vlastnou hudobnou estetikou.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí, veľmi vnímavo ako Alexander Bárta poznamenali "obidvom fandím lebo obidvaja majú na hudbu svoj jedinečný a zároveň krásny pohľad."

Ondrej Kovaľ rozvinul tézu, že "filozofia Docenta a Stouna sa veľmi pekne prelína. Vlastne z jednej témy sa vyčlenili dva protiklady, ktoré Danko Majling pekne pooddeľoval, ale spolu tvoria tú hudbu.“

On sám sa drží niekde uprostred.

"Hudba je to, že človek vypne celý svet okolo a venuje sa len rytmu, ktorý v ňom rozohrá. Mám rád ich dialóg, pretože je skôr vtipný ako mienkotvorný. Ako keď sa dve blchy hádajú, ako vyzerá auto, pričom jedna žije pod autom a druhá nad autom. Obe hovoria o tom istom aute, ale každá má iný pohľad na to auto a tie dva názory sa nikdy nestretnú," objasňuje Kovaľ.

SkryťVypnúť reklamu

Muzikant alebo herec hrajúci na nástroji?

Ako sa vôbec herci dostávajú do kontaktu s hudbou a ako s ňou pracujú ako interpreti?

Nie je jednoduché dostať sa z pozície herca do úlohy hudobníka priamo na javisku. U každého z členov kapely nastal ten hudobný kontakt inak a následne s ním inak pracoval.

Ondrej Kovaľ sa napríklad dostal k hudbe už ako dieťa.

"Môj otec mal ako decko tiež takú menšiu hudobnú skupinu. Vytváral len živú hudbu do bábkových predstavení. A tak som mal doma ako osemročný basu, gitaru a iné nástroje. Občas som prišiel aj do skúšobne, kde skúšali pesničky, a tam boli bubny. Tie ma zaujali hneď. Potom som začal skladať pesničky. A už na základnej škole, keď som končil, tak sme to s hudbou mysleli vážne a začali sme hrať na všetkých hudobných nástrojoch, čo sa objavili v našom okolí," približuje herec.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8P9B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské národné divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 829
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 440
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 128
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 571
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 803
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 251
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 019
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 919
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


8
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 31
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6
Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


55
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 67 979
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 718
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 145
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 142
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 021
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 794
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 487
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 400
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu