Praha je plná turistických pascí: či už ide o kusisko šunky v stánku na Staromestskom námestí, údajný tradičný trdelník naplnený kopcovitou zmrzlinou, alebo rovno o podivnú zmes reštaurácií, ktoré sú írsko-mexicko-českou fúziou s medzinárodnou kuchyňou a predraženým pivom. Každý z podnikateľov, či skôr podnikavcov, si chce v českom hlavnom meste uchmatnúť kusisko z turistického koláča. Je možné, že rovnaké riziko číha aj na milovníkov umenia?
Pasca na Banksyho
Dalí, Warhol, Mucha. Trojica svetoznámych mien tvorí síce nesúrodú kombináciu, nájdete ju však rovno oproti orloju. A o pár spletitých uličiek ďalej v kostole, kde pred storočiami kázal Jan Hus a kde ešte pred pár rokmi sídlil nočný klub, má zase výstavu vychýrený streetartový umelec Banksy.

Práve on, známy svojím nekompromisným postojom ku konzumentskému svetu, sa rozhodol povoliť výstavu, a to priamo v strednej Európe? Výstavy mal v Prahe za posledné dva (pandemické) roky dokonca dve – v roku 2020 v prestížnom Mánese a z nej teraz vychádza tá aktuálna v kostole svätého Michaela archanjela.
Každému, kto aspoň trochu pozná Banksyho – minimálne ten rozkošný žart, ktorý spáchal v roku 2018 na dražbe svojho diela Dievča s červeným balónikom, keď po vydražení za 860-tisíc libier poslal plátno rovno do skartovačky ukrytej v tajnom mechanizme rámu – je jasné, že tomuto sa taký nekonvenčný človek rozhodne nemohol zapredať.
Chudák Banksy, bohužiaľ, spadol do pasce, ktorú si nastražil sám. Stačilo jeho heslo „Copyright is for losers“, ktoré drzo vítalo návštevníkov už v Mánese, a zároveň ním kurátori argumentovali ako dvojsečnou zbraňou, aby svoje blasfemické výstavy obhájili – rovnako ako tvrdením, že výťažok pôjde na charitu, až na to, že pozabudli zmieniť, o akú verejne prospešnú organizáciu ide.

Súčasná výstava World of Banksy dala zásterku dole. Cisár je nahý a namiesto lacnej obhajoby charitou sa púšťa do predaja lacných darčekových predmetov „od brožur a plakátů až po trička, hrnky a další vysoce kvalitní produkty“.
Darmo, každé peklo má aj obchod so suvenírmi.
Umelecké diela ako sardinky
Morálny rozsah je jedna vec, umelecká rovina druhá. Vystavovatelia priznávajú, že výstava je neautorizovaná, ale zároveň vyzdvihujú to, že spolupracujú s vychýrenými grafitistami (nepovedia ktorými), ale zároveň, aby ste nemali pocit, že toho Banksyho tam teda nie je dosť, návštevníkov ubezpečujú, že sú tam aj nejaké originály (ktoré to sú, nepovedia – pre bezpečnosť).