V Magazíne o knihách sme sa s režisérkou, scenáristkou a spisovateľkou Marianou Čengel Solčanskou zhovárali o jej historických románoch (Generál, Jánošík, Proces s mŕtvym). V rozhovore sme neobišli ani jej filmárske aktivity.
Ste režisérka, scenáristka a autorka niekoľkých historických románov – ako sa tieto odlišné pozície a odlišné kreatívne postupy navzájom ovplyvňujú? Píšete knihu s podvedomou predstavou, že z nej bude scenár filmu? Ktorý budete možno režírovať?

Nedá sa žiť iba réžiou. Aspoň ja by som to nedokázala. Film za filmom, to človeka postupne zničí. Zostane riedky. Písanie je oslobodzujúce a myšlienka na film ma vtedy väčšinou nemáta. Posledné tri knihy, ktoré som napísala, sú v tom výpravnom historickom kontexte vlastne nerealizovateľné v našom stredoeurópskom priestore.
Keď som čítal vaše knihy, napadlo mi, že zo Štefánika alebo Tisa by mohli byť dobré filmy.
Mohli. O procese s Tisom som napísala scenár, ale na rozdiel od knihy v ňom nie je tá autobiografická linka, príbeh Cyrily Gregus.
Takže pripravujete film o Tisovi?
Film je veľmi krehká záležitosť, závislá od množstva faktorov. Sú filmy, na ktoré vám stačí rok, a potom také, ktoré si so sebou nesiete desaťročia.
Spomínali ste nízke slovenské finančné možnosti, ale jestvujú filmy, ktoré o československej téme urobilo HBO, to by nebola cesta? Neuvažujete takto?
Je veľmi málo tém v našej histórii, ktoré by boli atraktívne v globálnom meradle. To, čo pre nás znamená veľa, sa napríklad Britovi alebo Francúzovi môže zdať banálne. Ale katolícky farár na čele štátu, ktorý kolaboruje s Hitlerom a platí Nemeckej ríši za masové vraždenie vlastných občanov, to skutočne je veľká téma.