Ocitli sme sa v roku 2022 a na našom malom kníhkupeckom trhu sa objavia nové čísla magazínov, ktoré sú pre domáci komiks mimoriadne dôležité. Keby toto bol odborný text, povedal by som, že symptomatické – vo svojich jedinečnostiach odrážajú stav celej komiksovej scény. Reč je o českom časopise Aargh! a slovenskom Pomimo.
Dva magazíny, dve scény

Najskôr začneme tým, čo majú tieto časopisy spoločné. Oba reprezentujú domáce komiksové scény. Oba vznikli v podstate ako projekty nadšených fanúšikov komiksu. Vytvárajú priestor, kde domáci autori môžu publikovať, experimentovať a reprezentovať svoje komiksové práce. To je na tom to podstatné – komiksy v nich sú krátke poviedky.
Výrazne autorské; to znamená, že sa tu nehráme na série a hrdinov. Ide čisto o umelecké gesto a štýl. Pre mnohých čitateľov, najmä zahraničných mainstremových komiksov, je toto nestráviteľné. Hrany estetickej skúsenosti sú príliš ostré.
Oba magazíny vychádzajú raz ročne. Oba časopisy majú tematicky zamerané čísla. Ani v jednom z nich nenájdeme naraz všetkých autorov domácich scén, ale aj tak reprezentujú prierez toho, čo je u nás dostupné. Od príležitostných komiksových tvorcov až po stálice, ako sú Dan Černý v Česku či na Slovensku Shooty (hoci toho skôr nájdete v Aargh!u ako v časopise Pomimo).
Tu sa však všetky podobnosti končia.
Aargh!
Český komiksový magazín Aargh! vychádza raz ročne. Vlani vyšlo jeho jubilejné dvadsiate číslo. Poriadne hrubé, lebo česká scéna to v ňom oslávila. V tematických textoch sa rôzni odborní autori obzreli späť na históriu českého komiksu a jej takmer nepretržitú tradíciu či velikánov.
Samozrejme, nechýbali ani pravidelné príspevky zo zahraničia. Mňa osobne zaujal rozsiahly text o ruských superhrdinoch. To bolo popretkávané množstvom komiksových poviedok, zväčša oslavujúcich existenciu Aargh!u samého osebe.