SME

Matej Drlička: Nie sme elitárska inštitúcia

Korona priškrtila náš hlad po umení.

Aj keď svet s napätím sleduje vojnové divadlo na Ukrajine, pravda je, že sa do hľadiska divadiel postupne vracajú diváci. Korona priškrtila náš hlad po umení. Matej Drlička prežil v ťažkých časoch pandemickej krízy svoj prvý rok riaditeľovania na našej prvej scéne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počas roka vo funkcii generálneho riaditeľa SND ste nečelili len koronakrízovým opatreniam, ale aj postupnému odkrývaniu problémov s fungovaním takejto inštitúcie. Čo vás na našom Národnom divadle najviac – nebudem na začiatok negatívny, ale pozitívny – potešilo?

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ján Spišák: Hudba pre mňa nie je koníčkom, ale vášňou Čítajte 

Pred mojím nástupom do SND som bol skalopevne presvedčený, že táto inštitúcia potrebuje vnútornú reformu. Mal som však logické pochybnosti o ochote samotného SND, teda jeho zamestnancov, prijať nevyhnutnú reformu a spolupracovať na jej realizácii.

Potešilo ma zistenie, že moje obavy boli zbytočne veľké. Vnútri SND je veľmi veľa ľudí, ktorí chápu potrebu zmeny a pomáhajú nám posúvať veci vpred. Základnými predpokladmi na zmenu totiž nie sú iba nový manažment a dobrá spolupráca s ministerstvom kultúry, ale aj zmena v myslení našich kolegýň a kolegov.

Nemusíme hovoriť o tom, že umenie, akékoľvek, nie je (ani nebolo a bojím sa, že ani nebude) na Slovensku prioritou akéhokoľvek ministra financií. Ale nie je škoda, že väčšina financií na divadlo je vlastne len transferom peňazí cez váš účet nie do umenia, ale do chodu budovy divadla, na teplo, elektrinu, údržbu?

SkryťVypnúť reklamu

Jemne vás poopravím. Vyše 80 percent štátneho príspevku ide na mzdy a odvody. Zvyšných dvadsať ide na energie, údržbu a časť tvorby. O investičných peniazoch potrebných na obnovu technológií, zásadnejšie opravy SND už dlhé roky iba sníva.

Náš aktuálny kapitálový dlh, ktorý sa nahromadil od roku 2007 (otvorenie Novej budovy SND), predstavuje sumu viac ako 20 miliónov eur. V tomto čísle, samozrejme, nie sú započítané výdavky nevyhnutné na rekonštrukciu našej historickej budovy.

Takto to dopadne, keď sa štát priebežne nestará o svoj majetok. Dlhy nezmiznú, akumulujú sa. Na umeleckú tvorbu, ktorá je naším hlavným poslaním, si musíme zarobiť cez vlastné výnosy (vstupenky a prenájmy priestorov).

Preto sú financovanie a finančné riadenie SND jedným z hlavných pilierov našej reformy. Prvý rok systematickej práce a konštruktívnej debaty s naším zriaďovateľom je dôkazom, že naša vízia je správna.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte svoj prvý rok? Nemali ste ho ľahký, problém so zatvorením historickej budovy SND, prepúšťanie, konflikt s mestom pre električku, rozhodnutia ministerstva neprispievať na divadlo toľko, koľko by ste chceli a potrebovali... Neľutujete, že ste sa do boja dali?

Prvý rok bol, pochopiteľne, mimoriadne náročný. Divadlo sme prevzali v zlej finančnej situácii a navyše v čase covidovej pandémie. Ale nesťažujem sa, vedeli sme, do čoho ideme. Ten zoznam výziev, ktorý ste menovali, je iba malým výsekom celkového zoznamu rébusov, ktoré riešime.

V akom štádiu sú jednotlivé problémové miesta? Električku developeri presadzujú? Historická budova má stále nejasný osud?

Príprava rekonštrukcie historickej budovy napreduje a momentálne pripravujeme štúdiu uskutočniteľnosti. Náš postup v tejto veci priebežne koordinujeme s krajským pamiatkovým úradom a ministerstvom kultúry. Pred niekoľkými dňami sme sa vrátili z Prahy, kde sme mali veľmi inšpiratívne rokovania s našimi kolegami z Národného divadla Praha.

SkryťVypnúť reklamu

Oni majú za sebou náročnú, ale úspešnú rekonštrukciu budovy Štátnej opery a teraz sa pripravujú na rekonštrukciu Novej scény. Ich rady sú pre nás veľmi cenné a dohodli sme sa, že s nimi budeme priebežne niektoré otázky konzultovať. Električka v tejto chvíli pre nás nie je témou.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C8SY5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kultúrny život

bibliografka Vanda Rozenbergová

Posudzovanie umenia od sporáka sýti povedomie o nadradenosti a oddelenosti umelcov od pospolitého ľudu.


2
Súvisiace témy: Kultúrne dialógy
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 288
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 061
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 173
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 082
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 789
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 700
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 084
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 24 932
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 876
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 541
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 6 695
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 526
  6. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 6 488
  7. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 901
  8. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 809
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu