„Reflektujeme aktuálnu situáciu a žiadne podoby nie sú náhodné,“ hovorí režisér MARIÁN AMSLER o svojej najnovšej inscenácii Salemské bosorky v Slovenskom národnom divadle.
Nebojí sa otvorenej politickej kritiky, no počas svojej práce musí komunikovať aj s kolegami a kolegyňami, ktorí majú iný názor.
V článku sa dočítate:
- Ako dlho vzniká divadelná inscenácia a kedy je aktuálna
- Čím je výnimočná hra Salemské bosorky
- Aké političky a politici sa objavujú v postavách jeho inscenácie
- Ako sa dnes budeme dívať na diela ruských klasikov
V jednom zo starších rozhovorov ste spomínali, že divadlu prospieva, keď má čo najviac premiér. Udržuje ho to v kondícii a podporuje jeho tvorivý potenciál. Stále to podľa vás platí?
Pandémia nami v tomto smere otriasla a ukázala, že to, čo platilo vždy, zajtra už nemusí. Pre divadlo je však niečo takéto doslova vražedné. Ja ako režisér mávam tituly naplánované rok aj dva vopred a keď sa všetko začalo meniť, zrútil sa nielen systém práce väčšiny divadiel, ale aj ten môj osobný. Stále si však stojím za tým, že divadlo by malo študovať tituly tak často, ako to len ide.
Nejde pritom len o kvantitu, ale najmä o aktuálnosť výpovede. Divadlo musí fungovať tu a teraz, sledovať aktuálne dianie. Inscenácia, ktorá má sto alebo viac repríz, len sotva môže byť stále aktuálna. Samozrejme, môže sa stať, že je nesmierne všeobecná, ale zväčša je takáto trvalková inscenácia jednoducho povrchná.
Ako však niečo môže byť aktuálne, keď sa pre réžiu konkrétnej hry rozhodujete rok či dva vopred? Žijeme v dynamických časoch, dejú sa výrazné celospoločenské zmeny. Ako to bolo v prípade Salemských bosoriek, ktoré majú v týchto dňoch SND premiéru?