Operný festival na nádvorí Zvolenského zámku prežil počas vyše štvrťstoročnej histórie viac aj menej slávne chvíle. Práve uzavretý ročník sa do jeho kroniky zapíše ako dosiaľ jeden z najúspešnejších. Možno sa bude uvádzať s prívlastkom "taliansky". Koncentrácia talianskych umelcov v dvoch z podujatí štedrého programu tohto ročníka, raných dielach Giuseppe Verdiho, bola totiž kvantitatívne i kvalitatívne výnimočná.
Bitka pri Legnane, dielo Verdiho mladosti s vlasteneckou tematikou, sa na svetových javiskách uvádza zriedkavo. Na Zvolenskom zámku zaznelo v koncertnej podobe ako slovenská premiéra. Produkcia spojila dve priority usporiadateľov festivalu - exkluzívnu dramaturgiu so skvelým obsadením.
Trojica talianskych sólistov predviedla úžasnú lekciu štýlovej interpretácie. S Albertom Cupidom, tenoristom zrelého veku, vstúpila na javisko talianska operná maniera v plnej emocionálnej pôsobivosti. Obecenstvo si Cupido okamžite získal krásnym, sviežim, technicky perfektným hlasom a extrovertným južanským prejavom.
Výrazové cítenie sopranistky Francescy Scaini bolo mäkšie - pohrávala sa s frázami, expresiou šetrila na pointujúce miesta, barytonista Roberto Servile prispel do celkového skvelého dojmu ukážkovým frázovaním a intenzívnym prežitím diela. Nadšené prijatie neznámeho opusu obecenstvom potvrdilo, že vo svete bežné koncertné uvádzanie operných diel má pri zmysluplnej hudobnej koncepcii (dirigent Marián Vach) a vynikajúcej interpretácii zmysel aj na Slovensku.
Záverečným predstavením Zámockých hier zvolenských bol Verdiho Attila, ktorého v slovenskej premiére uviedla Štátna opera Banská Bystrica v práve uzatvorenej sezóne. Popri domácom súbore (dirigent Pavol Tužinský) so sólistami Jozefom Bencim (Attila) a Zoltánom Vongreyom (Enzio) sa predstavili talianski speváci Virginia Todisco a Alberto Jelmoni, ktorí postavy Odabelly a Foresta na jar tohto roku spievali v rímskej opere. Hlavným tromfom Alberta Jelmoniho popri peknom, pomerne svetlom materiáli bolo precítené frázovanie s typickou talianskou "slzou v hlase". Virginia Todisco najmä v dramatických miestach dominovala jasným, kovovým tónom. Na oboch produkciách spolupracoval zbor s orchestrom Štátnej opery Banská Bystrica a zbor Lúčnice.
Hostia opernej časti festivalu podali štýlovými, oduševnenými výkonmi zdôvodnenie, prečo je domovinou opery Taliansko. Skvelé obecenstvo, ktoré obidva večery zaplnilo hľadisko zámockého nádvoria, im bolo vďačným partnerom. Zo Zvolena diváci mohli odchádzať s krásnym pocitom, že opera má svoj domov aj na Slovensku.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)