SME

Slovenské národné divadlo smeruje k modernému opernému divadlu

Riaditeľ Opery SND píše o zmenách v opere.

Autor je riaditeľ Opery SND

Počas svojej kariéry som mal možnosť pracovať v rôznych operných divadlách. Typy prevádzok i umeleckých zložiek sú v nich veľmi rôznorodé – niekde sa pracuje podľa starých prekonaných modelov, inde sú progresívnejší a fungujú podľa princípov moderného divadla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po nástupe do funkcie riaditeľa Opery SND sme si spolu s generálnym riaditeľom Matejom Drličkom predsavzali, že sa pokúsime premeniť Operu SND na fungujúce moderné operné divadlo.

Chýba nám k tomu ešte niekoľko zásadných krokov. Nie všetky budú bezbolestné, no verím, že spoločnými silami ich zvládneme.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácie zo zahraničia

Po uzatvorení historickej budovy SND z dôvodu plánovanej rekonštrukcie sme museli pristúpiť k zníženiu celkového počtu predstavení.

Súbor Opery SND sa už viac ako jednu sezónu delí o jediné javisko s Baletom SND, a tak som v rámci rozpočtovej zodpovednosti bol nútený znížiť počet sólistov v súbore. Čisto technicky ide o zmenu spôsobu spolupráce, pretože s veľkou väčšinou umelcov budeme spolupracovať aj naďalej, len sa zmení forma z internej na externú.

V aktuálnej situácii nie je možné garantovať všetkým členom takého veľkého súboru, aký sme prevzali, dostatočný počet predstavení.

Vnímam to ako správne riešenie. Podobným spôsobom postupovali aj v iných divadlách, napríklad v Národnom divadle Brno, ktoré má porovnateľné parametre ako SND (Mahenovo a Janáčkovo divadlo) alebo Národné divadlo moravskosliezske v Ostrave.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z prvých vecí, ktoré nové vedenia v týchto divadlách realizovali, bola redukcia domácich súborov z ekonomických dôvodov. Mnohé svetové divadlá majú veľmi malý domáci súbor alebo ho nemajú vôbec.

Domnievam sa, že súbor domácich umelcov zmysel má, ale musí byť vyťažený do takej miery, aby bol pre divadlo finančne výhodný. V prípade, že vás stojí domáci sólista v strednej alebo menšej úlohe toľko ako hosť strednej kategórie v úlohe hlavnej, je pravdepodobné, že divadlo potom nie je schopné vygenerovať dostatočný počet predstavení, aby sa tento náklad znížil.

V tomto bode sa môžeme dostať do stretu názorov, ako má divadlo stavať dramaturgiu. Časy, keď sa dramaturgia šila na mieru súboru, sú už dnes minulosťou.

V súčasnosti je nutné budovať modernú tvár divadla koncepčným repertoárom a pestrosťou v obsadení, aby diváci radi chodili na jeden titul aj viackrát. V tejto chvíli sa mi javí redukcia súboru ako jediné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel by som však ešte raz zdôrazniť, že ide iba o zmenu spôsobu spolupráce a o svojich obľúbených sólistov diváci neprídu, v prípade, že sa dohodneme na termínoch a na podmienkach.

Sociálna stránka prebiehajúcich zmien

Veľmi dobre si zároveň uvedomujem sociálny rozmer týchto zmien. Pre spevákov, ktorí sú veľa rokov verní jedinému divadlu, ide o zásadnú zmenu v ich živote.

Navyše som pri tejto príležitosti musel rokovať aj s umelcami, s ktorými som sám mal možnosť spolupracovať a ktorých prácu si nesmierne vážim.

Vždy je to o rozhodovaní sa medzi úctou ku konkrétnemu umelcovi a praktickým prístupom k pridelenému rozpočtu. Veľmi dobre viem, že živiť sa spevom je náročná disciplína, ktorá vyžaduje množstvo úsilia a pevné nervy.

Veľmi by som si prial, aby v podobných prípadoch vznikla zo strany štátu inštitúcia, ktorá by bola schopná zasiahnuť a umelcov v prípade potreby podporiť. Za to všetko, čo počas svojho života divadlu obetovali, si to zaslúžia.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi dobre viem, že živiť sa spevom je náročná disciplína, ktorá vyžaduje množstvo úsilia a pevné nervy.

Je to skutočne ťažká situácia, snažím sa ponuky novej spolupráce pripraviť tak, aby boli zaujímavé pre sólistov aj pre divadlo. Rozhodovania tohto typu sú vždy trochu Sofiinou voľbou, nie je to jednoduché.

Podobná situácia už nastala, keď sme museli zrušiť pracované miesta vyše tridsiatim zamestnancom z technického aparátu po uzatvorení historickej budovy SND.

Časťou pracovníkov sa doplnil stav v novej budove, ale miesta pre všetkých sa žiaľ nenašli. Rekonštrukcia je záležitosťou niekoľkých rokov a nie je možné, aby zamestnanci čakali na obnovenie prevádzky bez toho, aby sme pre nich mali prácu.

Súčasnú podobu kolektívnych telies v opernom súbore, teda zboru a orchestra, nebude nutné meniť a ani nie je možné. Orchester musí byť zohraný a zbor zospievaný, to je nevyhnutné pravidlo. Navyše, o orchester sa delíme aj s baletným súborom.

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s umeleckými agentúrami

V súvislosti s hosťovaním externých sólistov často dostávam otázku, aké sú moje vzťahy s agentúrami, konkrétne s agentúrou Rity Schütz. Myslím si, že mám dobré vzťahy so všetkými agentúrami, s ktorými spolupracujeme.

Pokiaľ chce divadlo získať kvalitného hosťa, tak často ide o umelcov „na voľnej nohe“ a tí majú väčšinou aj svojich agentov, s ktorými musíme rokovať. Momentálne spolupracujeme napríklad s agentúrou Camerata, Nachtigall Artists, Irene Gall, Askonas Holt, Hollaender Calix, Opera 4u a ďalšími.

Agentúra Artist Management Zürich je jednou z mnohých, s ktorými sme v kontakte. Pani Rita Schütz zastupuje tenoristu Pavla Bršlíka, ktorý na javisko SND neodmysliteľne patrí a pokiaľ chceme, aby u nás vystupoval, je nutné dohovoriť sa s jeho agentúrou, ktorá má hlavné zastúpenie a disponuje jeho termínmi.

SkryťVypnúť reklamu

Je to absolútne bežný postup pri umelcoch s medzinárodnou kariérou. Navyše sme dohodnutí na zlomku honoráru v porovnaní s honorármi v divadlách za hranicami Slovenska.

Podobne postupujeme, aj čo sa týka ostatných umelcov z tejto agentúry. Účinkovanie hosťujúcich umelcov považujem za veľmi ozdravný podnet nielen pre divákov, ale aj pre domácich umelcov.

Súvisiaci článok Dirigent Martin Leginus: Dnes najviac rozprávajú tí, ktorí majú najmenej čo povedať Čítajte 

Často sa stáva, že etablovaní hostia motivujú nielen domácich spevákov, ale aj orchester k maximálnym výkonom.

V tejto chvíli je najdôležitejšie stabilizovať situáciu, ktorá je nepokojná i bolestná zo strany súboru personálnymi a inými zmenami a zo strany divákov (hádam už) doznievajúcou pandemickou situáciou, politickými a finančnými vplyvmi.

Všetci sa po mnohých zmenách snažíme nájsť nový „normál“ a dostať čo najviac divákov do divadla. V budúcej sezóne chystáme niekoľko projektov, ktoré sú priamo zacielené na určité skupiny návštevníkov, a veríme, že sa nám to s pomocou známych tvárí alebo zaujímavých hostí podarí.

SkryťVypnúť reklamu

Želal by som si, aby diváci zistili, v čom spočíva čaro živej hudby a spevu. Pocit, aký môžete zažiť, keď vnímate akustický zvuk v divadle, je skutočne jedinečný.

Réžia v SND

Keď som nastupoval do Opery SND, mojím pôvodným zámerom bolo venovať sa iba vedeniu divadla a nerežírovať, napriek tomu, že som operný režisér.

Situácia s jedným inscenačným tímom, ktorý v poslednej chvíli odriekol, však vyžadovala rýchle riešenie. V budúcej sezóne teda budem režírovať jeden z premiérových titulov.

Dôkladne som to zvažoval, ale je bežným štandardom v európskych divadlách, že pokiaľ je riaditeľom režisér, podieľa sa na formovaní súboru aj svojou profesiou. V mojej pozícii to však z mnohých dôvodov nie je jednoduché.

Réžiu nemám v náplni práce, takže si budem musieť vziať voľno a zároveň si tak rozvrhnúť čas, aby som mohol súčasne vykonávať svoju prácu vo vedení. Príprava na akýkoľvek projekt je sama osebe náročná, takže treba využiť každú voľnú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon som však dospel k názoru, že nastal čas, aby sme sa so súborom poznali aj z inej stránky než z tej „úradníckej“. Veľmi sa na túto spoluprácu teším.

Finále aktuálnej sezóny

Teším sa však aj na výnimočné momenty, ktoré nás čakajú ešte do konca tejto sezóny. Začiatkom mája bude v SND debutovať svetoznámy slovenský dirigent Juraj Valčuha, pod ktorého taktovkou uvedieme v dvoch predstaveniach fenomenálnu operu Giuseppe Verdiho Don Carlo, navyše v skvelom obsadení.

Neskôr v máji to bude špeciálny koncert Čarovné noci v opere, na ktorom zaznejú tri raritné vokálne diela Bohuslava Martinů, Camilla Saint-Saënsa a Ruggera Leoncavalla.

Dirigovať bude ďalší významný a (na našu veľkú radosť) stály hosť SND, český dirigent Robert Jindra s plejádou vynikajúcich sólistov na čele s medzinárodne renomovanou slovenskou sopranistkou Simonou Šaturovou.

SkryťVypnúť reklamu

Čakajú nás tiež ďalšie z radu komorných koncertov v Opernom salóne, niekoľko projektov Operného štúdia a po krátkej prestávke návrat úspešnej inscenácie Dvořákovej opery Čert a Káča.

Začiatkom júna uvedieme dve reprízy Dvořákovej Rusalky s hviezdami ako Ekaterina Siurina, Pavol Bršlík a Jana Kurucová.

Záver sezóny bude tradične patriť Letnému gala, na ktorom sa predstavia všetky tri súbory na námestí pred novou budovou SND a koncerty pre deti a mládež Príbeh hudby: Tajomstvá ľudského hlasu, ktoré pripravujeme v spolupráci s Bratislavským chlapčenským zborom.

V júni chystáme tlačovú konferenciu, na ktorej predstavíme plány do budúcnosti.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Autor: Lubor Cukr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 942
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 814
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 098
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 688
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 154
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 197
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 950
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 555
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu