SME
Piatok, 27. máj, 2022 | Meniny má Iveta

Slovenské národné divadlo smeruje k modernému opernému divadlu

Riaditeľ Opery SND píše o zmenách v opere.

Autor je riaditeľ Opery SND

Počas svojej kariéry som mal možnosť pracovať v rôznych operných divadlách. Typy prevádzok i umeleckých zložiek sú v nich veľmi rôznorodé – niekde sa pracuje podľa starých prekonaných modelov, inde sú progresívnejší a fungujú podľa princípov moderného divadla.

Po nástupe do funkcie riaditeľa Opery SND sme si spolu s generálnym riaditeľom Matejom Drličkom predsavzali, že sa pokúsime premeniť Operu SND na fungujúce moderné operné divadlo.

Chýba nám k tomu ešte niekoľko zásadných krokov. Nie všetky budú bezbolestné, no verím, že spoločnými silami ich zvládneme.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácie zo zahraničia

Po uzatvorení historickej budovy SND z dôvodu plánovanej rekonštrukcie sme museli pristúpiť k zníženiu celkového počtu predstavení.

Súbor Opery SND sa už viac ako jednu sezónu delí o jediné javisko s Baletom SND, a tak som v rámci rozpočtovej zodpovednosti bol nútený znížiť počet sólistov v súbore. Čisto technicky ide o zmenu spôsobu spolupráce, pretože s veľkou väčšinou umelcov budeme spolupracovať aj naďalej, len sa zmení forma z internej na externú.

V aktuálnej situácii nie je možné garantovať všetkým členom takého veľkého súboru, aký sme prevzali, dostatočný počet predstavení.

Vnímam to ako správne riešenie. Podobným spôsobom postupovali aj v iných divadlách, napríklad v Národnom divadle Brno, ktoré má porovnateľné parametre ako SND (Mahenovo a Janáčkovo divadlo) alebo Národné divadlo moravskosliezske v Ostrave.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z prvých vecí, ktoré nové vedenia v týchto divadlách realizovali, bola redukcia domácich súborov z ekonomických dôvodov. Mnohé svetové divadlá majú veľmi malý domáci súbor alebo ho nemajú vôbec.

Domnievam sa, že súbor domácich umelcov zmysel má, ale musí byť vyťažený do takej miery, aby bol pre divadlo finančne výhodný. V prípade, že vás stojí domáci sólista v strednej alebo menšej úlohe toľko ako hosť strednej kategórie v úlohe hlavnej, je pravdepodobné, že divadlo potom nie je schopné vygenerovať dostatočný počet predstavení, aby sa tento náklad znížil.

V tomto bode sa môžeme dostať do stretu názorov, ako má divadlo stavať dramaturgiu. Časy, keď sa dramaturgia šila na mieru súboru, sú už dnes minulosťou.

V súčasnosti je nutné budovať modernú tvár divadla koncepčným repertoárom a pestrosťou v obsadení, aby diváci radi chodili na jeden titul aj viackrát. V tejto chvíli sa mi javí redukcia súboru ako jediné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel by som však ešte raz zdôrazniť, že ide iba o zmenu spôsobu spolupráce a o svojich obľúbených sólistov diváci neprídu, v prípade, že sa dohodneme na termínoch a na podmienkach.

Sociálna stránka prebiehajúcich zmien

Veľmi dobre si zároveň uvedomujem sociálny rozmer týchto zmien. Pre spevákov, ktorí sú veľa rokov verní jedinému divadlu, ide o zásadnú zmenu v ich živote.

Navyše som pri tejto príležitosti musel rokovať aj s umelcami, s ktorými som sám mal možnosť spolupracovať a ktorých prácu si nesmierne vážim.

Vždy je to o rozhodovaní sa medzi úctou ku konkrétnemu umelcovi a praktickým prístupom k pridelenému rozpočtu. Veľmi dobre viem, že živiť sa spevom je náročná disciplína, ktorá vyžaduje množstvo úsilia a pevné nervy.

Veľmi by som si prial, aby v podobných prípadoch vznikla zo strany štátu inštitúcia, ktorá by bola schopná zasiahnuť a umelcov v prípade potreby podporiť. Za to všetko, čo počas svojho života divadlu obetovali, si to zaslúžia.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi dobre viem, že živiť sa spevom je náročná disciplína, ktorá vyžaduje množstvo úsilia a pevné nervy.

Je to skutočne ťažká situácia, snažím sa ponuky novej spolupráce pripraviť tak, aby boli zaujímavé pre sólistov aj pre divadlo. Rozhodovania tohto typu sú vždy trochu Sofiinou voľbou, nie je to jednoduché.

Podobná situácia už nastala, keď sme museli zrušiť pracované miesta vyše tridsiatim zamestnancom z technického aparátu po uzatvorení historickej budovy SND.

Časťou pracovníkov sa doplnil stav v novej budove, ale miesta pre všetkých sa žiaľ nenašli. Rekonštrukcia je záležitosťou niekoľkých rokov a nie je možné, aby zamestnanci čakali na obnovenie prevádzky bez toho, aby sme pre nich mali prácu.

Súčasnú podobu kolektívnych telies v opernom súbore, teda zboru a orchestra, nebude nutné meniť a ani nie je možné. Orchester musí byť zohraný a zbor zospievaný, to je nevyhnutné pravidlo. Navyše, o orchester sa delíme aj s baletným súborom.

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s umeleckými agentúrami

V súvislosti s hosťovaním externých sólistov často dostávam otázku, aké sú moje vzťahy s agentúrami, konkrétne s agentúrou Rity Schütz. Myslím si, že mám dobré vzťahy so všetkými agentúrami, s ktorými spolupracujeme.

Pokiaľ chce divadlo získať kvalitného hosťa, tak často ide o umelcov „na voľnej nohe“ a tí majú väčšinou aj svojich agentov, s ktorými musíme rokovať. Momentálne spolupracujeme napríklad s agentúrou Camerata, Nachtigall Artists, Irene Gall, Askonas Holt, Hollaender Calix, Opera 4u a ďalšími.

Agentúra Artist Management Zürich je jednou z mnohých, s ktorými sme v kontakte. Pani Rita Schütz zastupuje tenoristu Pavla Bršlíka, ktorý na javisko SND neodmysliteľne patrí a pokiaľ chceme, aby u nás vystupoval, je nutné dohovoriť sa s jeho agentúrou, ktorá má hlavné zastúpenie a disponuje jeho termínmi.

SkryťVypnúť reklamu

Je to absolútne bežný postup pri umelcoch s medzinárodnou kariérou. Navyše sme dohodnutí na zlomku honoráru v porovnaní s honorármi v divadlách za hranicami Slovenska.

Podobne postupujeme, aj čo sa týka ostatných umelcov z tejto agentúry. Účinkovanie hosťujúcich umelcov považujem za veľmi ozdravný podnet nielen pre divákov, ale aj pre domácich umelcov.

Súvisiaci článok Dirigent Martin Leginus: Dnes najviac rozprávajú tí, ktorí majú najmenej čo povedať Čítajte 

Často sa stáva, že etablovaní hostia motivujú nielen domácich spevákov, ale aj orchester k maximálnym výkonom.

V tejto chvíli je najdôležitejšie stabilizovať situáciu, ktorá je nepokojná i bolestná zo strany súboru personálnymi a inými zmenami a zo strany divákov (hádam už) doznievajúcou pandemickou situáciou, politickými a finančnými vplyvmi.

Všetci sa po mnohých zmenách snažíme nájsť nový „normál“ a dostať čo najviac divákov do divadla. V budúcej sezóne chystáme niekoľko projektov, ktoré sú priamo zacielené na určité skupiny návštevníkov, a veríme, že sa nám to s pomocou známych tvárí alebo zaujímavých hostí podarí.

SkryťVypnúť reklamu

Želal by som si, aby diváci zistili, v čom spočíva čaro živej hudby a spevu. Pocit, aký môžete zažiť, keď vnímate akustický zvuk v divadle, je skutočne jedinečný.

Réžia v SND

Keď som nastupoval do Opery SND, mojím pôvodným zámerom bolo venovať sa iba vedeniu divadla a nerežírovať, napriek tomu, že som operný režisér.

Situácia s jedným inscenačným tímom, ktorý v poslednej chvíli odriekol, však vyžadovala rýchle riešenie. V budúcej sezóne teda budem režírovať jeden z premiérových titulov.

Dôkladne som to zvažoval, ale je bežným štandardom v európskych divadlách, že pokiaľ je riaditeľom režisér, podieľa sa na formovaní súboru aj svojou profesiou. V mojej pozícii to však z mnohých dôvodov nie je jednoduché.

Réžiu nemám v náplni práce, takže si budem musieť vziať voľno a zároveň si tak rozvrhnúť čas, aby som mohol súčasne vykonávať svoju prácu vo vedení. Príprava na akýkoľvek projekt je sama osebe náročná, takže treba využiť každú voľnú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon som však dospel k názoru, že nastal čas, aby sme sa so súborom poznali aj z inej stránky než z tej „úradníckej“. Veľmi sa na túto spoluprácu teším.

Finále aktuálnej sezóny

Teším sa však aj na výnimočné momenty, ktoré nás čakajú ešte do konca tejto sezóny. Začiatkom mája bude v SND debutovať svetoznámy slovenský dirigent Juraj Valčuha, pod ktorého taktovkou uvedieme v dvoch predstaveniach fenomenálnu operu Giuseppe Verdiho Don Carlo, navyše v skvelom obsadení.

Neskôr v máji to bude špeciálny koncert Čarovné noci v opere, na ktorom zaznejú tri raritné vokálne diela Bohuslava Martinů, Camilla Saint-Saënsa a Ruggera Leoncavalla.

Dirigovať bude ďalší významný a (na našu veľkú radosť) stály hosť SND, český dirigent Robert Jindra s plejádou vynikajúcich sólistov na čele s medzinárodne renomovanou slovenskou sopranistkou Simonou Šaturovou.

SkryťVypnúť reklamu

Čakajú nás tiež ďalšie z radu komorných koncertov v Opernom salóne, niekoľko projektov Operného štúdia a po krátkej prestávke návrat úspešnej inscenácie Dvořákovej opery Čert a Káča.

Začiatkom júna uvedieme dve reprízy Dvořákovej Rusalky s hviezdami ako Ekaterina Siurina, Pavol Bršlík a Jana Kurucová.

Záver sezóny bude tradične patriť Letnému gala, na ktorom sa predstavia všetky tri súbory na námestí pred novou budovou SND a koncerty pre deti a mládež Príbeh hudby: Tajomstvá ľudského hlasu, ktoré pripravujeme v spolupráci s Bratislavským chlapčenským zborom.

V júni chystáme tlačovú konferenciu, na ktorej predstavíme plány do budúcnosti.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  2. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  3. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  4. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  5. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  6. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  8. Pozor na úrazy na trampolíne, najčastejšie sú poranenia končatín
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 13 782
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 138
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 414
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 465
  5. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 3 301
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 000
  7. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 380
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Generálny riaditeľ verejnoprávneho RTVS Jaroslav Rezník

Počas piatich Rezníkových rokov RTVS bojovala aj o dôveru diváka


50m
Austin Butler vo filme Baza Luhrmanna Elvis.

Po tomto filme bude zase Elvis Presley cool.


4 h
Božidara Turzonovová oslávi v sobotu 28. mája 80 rokov.

Obľúbená herečka slávi okrúhle jubileum.


6 h
Dokumentárny cyklus o nezávislých kultúrnych centrách na Slovensku Ostrovy štartuje 30. mája na RTVS.

Divadlo Pôtoň z Bátoviec otvára sériu dokumentov Ostrovy.


26. máj

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  2. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  6. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  7. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  8. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 294
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 011
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 755
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 094
  5. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 3 505
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 904
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 891
  8. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo... 1 752
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu