Autor je dramaturg Opery SND
Po troch rokoch sa na javisko Opery Slovenského národného divadla vracia najrozsiahlejšie dielo Giuseppe Verdiho Don Carlo.
Inscenácia režiséra Diega de Brea už po premiére v roku 2018 zaujala pôsobivou vizualitou, kvalitným hudobným naštudovaním a výnimočnými speváckymi výkonmi.
V dvoch májových reprízach sa pred orchester postaví výnimočný hosť: svetovouznávaný slovenský dirigent Juraj Valčuha.
Sedem verzií jednej opery
Máloktoré operné dielo je k dispozícii v toľkých rozmanitých verziách. Verdiho Don Carlo na námet rovnomennej drámy Friedricha Schillera ich má celkovo sedem.
Niežeby to bol od začiatku zámer skladateľa, no pôvodný, na štýl veľkej francúzskej opery komponovaný variant sa časom ukázal pre zvyšok sveta pridlhý a rozvláčny.
5. a 7. mája o 18.00
uvedie Opera SND Verdiho operu Don Carlo s dirigentom Jurajom Valčuhom
Verdi sa teda rozhodol dielo prekomponovať, skrátiť, dal ho preložiť do taliančiny a práve v tejto podobe sa dodnes väčšinou uvádza.
Hoci bol jeho vznik komplikovaný, ide o jednu z vrcholných skladateľových prác – Verdimu sa podarilo aplikovať mnohé princípy zvrchovanej hudobnej drámy.
V Donovi Carlovi je orchester spevákom rovnocenným partnerom, árie sú koncipované ako dramatické monológy, scény sú majstrovsky prekomponované.
Napriek tomu je to stále „starý dobrý Verdi“ – na svoje si prídu milovníci belkanta i veľkých romantických sujetov.
Príbeh ľúbostného vzťahu reálnych historických postáv, kráľovnej Alžbety a španielskeho infanta Carlosa na pozadí kontroverznej vlády kráľa Filipa II., je práve vo Verdiho spracovaní dodnes mimoriadne obľúbený.

Réžia stojí na vizualite
Don Carlo je v opere slobodomyseľným a idealistickým hrdinom, no v skutočnosti pravdepodobne dôsledkom blízkeho príbuzenstva svojich rodičov trpel genetickými poruchami a psychickou labilitou.
Tento fakt nepochybne zaujal režiséra bratislavskej inscenácie Dona Carla, častého hosťa činohry SND, slovinského tvorcu Diega de Brea.
Jeho titulný hrdina romantickú predstavu celkom nenapĺňa. Je skôr obeťou a najčastejšie sa strnulo pozerá do prázdna.