SME

Ľubica Orechovská, Monika Lošťáková: Tento ročník Febiofestu bol šprint

Rozmanité filmové sekcie.

PETER STRICKLAND – CHLADNÝ MERIDIÁNPETER STRICKLAND – CHLADNÝ MERIDIÁN

Približne v polovici marca sa uskutočnil Medzinárodný filmový festival FEBIOFEST Bratislava. Priniesol rozmanité filmové sekcie, súťaž krátkych filmov aj Bratislava Industry Days, v rámci ktorých sa mohli prezentovať filmové projekty v rôznych fázach vývoja a produkcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Jíří Havelka: Chceli sme sa podeliť o frustráciu z chaosu, v ktorom sa topíme Čítajte 

V stále ešte pandemickej epoche to filmové festivaly nemajú jednoduché. Febiofest sa v Bratislave musel niekoľkokrát zrušiť a organizátori museli veľmi flexibilne reagovať na aktuálne opatrenia súvisiace s otváraním a zatváraním kín. Na návštevnosti sa prejavila obozretnosť, ale napriek tomu sa organizátorom podarilo ponúknuť divákom veľmi široký záber domácich aj zahraničných filmov.

SkryťVypnúť reklamu

Na príprave festivalu začali pracovať v januári a za dva mesiace poskladali týždňový program, na ktorom sa zúčastnili domáci aj zahraniční hostia. Viaceré z filmov premietaných na Febiofeste si budú môcť neskôr diváci pozrieť v kinách po celom Slovensku.

O organizácii a programe Medzinárodného filmového festivalu FEBIOFEST Bratislava sa zhovárame s výkonnou riaditeľkou festivalu Ľubicou Orechovskou a koordinátorkou programu Monikou Lošťákovou.

Čo zahŕňa práca výkonnej riaditeľky filmového festivalu a ako prebieha príprava týždňového filmového festivalu?

Ľubica Orechovská: Po troch rokoch sa pokúšame všetky úlohy, ktoré súvisia s prípravou týždňového medzinárodného filmového festivalu, pomenovať nanovo, pretože situácia sa zásadne zmenila.

Aj pre trojročnú prestávku, keď sa festival nekonal (posledný sa konal v roku v roku 2019), sme prešli niekoľkými krízovými situáciami, snažili sme sa festival zrealizovať, ale udalosti súvisiace s pandémiou nám to neumožnili.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok sa festival konal len online a filmy sme chceli hrať na konci roka, ale kiná sa znova zavreli. Stalo sa nám aj to, že sme v jeden deň festival otvorili a zároveň aj zatvorili.

Zrejme musíte byť veľmi flexibilné a schopné okamžite reagovať.

Áno. Treba vedieť poskladať zaujímavý program, mať nosiče, mať filmy preložené, mať takzvané KDM – teda povolenie od konkrétneho agenta zahrať film v danej sále, a keď sa to celé zmení, treba si pýtať povolenie nanovo na inú kinosálu. S organizáciou festivalu je nesmierne veľa práce, ktorú zosobňuje predovšetkým koordinátorka programu Monika Lošťáková.

Mojou úlohou ako výkonnej riaditeľky je pomáhať tímu ľudí v rôznych funkciách – koordinátorom guest servisu či propagácie – a dbať na to, aby celé súkolie festivalu fungovalo najlepšie, ako sa dá. Štandardne je na prípravu takéhoto festivalu potrebný približne polrok práce a my sme to spravili zhruba za dva mesiace, pretože sme si povedali, že tentoraz ho začneme pripravovať až vtedy, keď sa otvoria kiná.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to totiž len o práci a čase ľudí, ale aj o financiách a úkonoch súvisiacich priamo s nákladmi. Keď sa kiná v januári 2022 otvorili, pustili sme sa do práce. Tentoraz to bol šprint.

Bol tohtoročný FEBIOFEST plnohodnotný festival ako v predpandemických časoch alebo ešte stále neukázal svoj plný potenciál?

Ľubica Orechovská: Do FEBIOFESTU som nastúpila v roku 2020, ale z hľadiska objemu sme o čosi menší. Zmenšenie súvisí s tým, že sme chceli byť bezpečným festivalom a rozložiť program v čase. Zároveň sa snažíme byť realisti, pretože rozumieme tomu, ako je to s opatrnosťou návratu do kín.

Monika Lošťáková: Objemovo sme tento rok boli približne na polovici, respektíve na troch štvrtinách, čo sa týka množstva filmov a projekcií. Menej bolo najmä sprievodných aktivít. Tým, že sme ešte celkom presne nevedeli predvídať, čo sa bude diať, neplánovali sme veľké večerné aktivity.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8VVN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kultúrne dialógy

Ľubo Dobrovoda.

Čo odhaľujú príbehy z parkoviska? Jediná ekonomika, ktorá za komunistov fungovala, bola tá pouličná.


45
Severan.

Prečo si myslí, že komiksy zachránili kultúrne dedičstvo?


Redakcia SME
Kristína Svarinská

Ďalšia z českých vzťahových komédií Striedavka.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 211
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 416
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 935
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 383
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 412
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 403
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 019
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 1 998
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 27 073
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 727
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 12 939
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 932
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 251
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 985
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 868
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 222
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu