SME

Predseda ASDO Jaroslav Dóczy: Nemám rád, keď odmietame zmenu z princípu, že vždy sa to takto robilo

Riaditeľ Divadla Andreja Bagara hovorí o kultúrnom manažmente.

Jaroslav Dóczy, riaditeľ Divadla Andreja Bagara a predseda Asociácie slovenských divadiel a orchestrovJaroslav Dóczy, riaditeľ Divadla Andreja Bagara a predseda Asociácie slovenských divadiel a orchestrov (Zdroj: Archív J. Dóczyho)

Predsedá Asociácii slovenských divadiel a orchestrov a šéfuje nitrianskemu Divadlu Andreja Bagara.

JAROSLAV DÓCZY v rozhovore pre SME NÁRODNÉ opisuje, kam pod jeho vedením smeruje organizácia združujúca riaditeľov divadiel a orchestrov, aké špecifiká prináša manažment kultúry aj čo si myslí o zmenách v Slovenskom národnom divadle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predsedom Asociácie slovenských divadiel a orchestrov (ASDO) ste sa stali minulý rok. Táto organizácia, ktorá združuje riaditeľov divadiel a orchestrov, síce vznikla už takmer pred desiatimi rokmi, aktívnejšie však začala fungovať až počas pandémie. Čo je jej cieľom?

SkryťVypnúť reklamu

Je pravda, že znovuoživenie ASDO sa udialo začiatkom minulého roka. Prispela k tomu aj pandémia, zrazu sme boli zatvorení, prišli nové výzvy, ktorým sme dovtedy nečelili, a pocítili sme spoločnú potrebu spojiť sa a pomáhať si pri zvládaní týchto nových problémov.

Zároveň je naším cieľom aktívne sa podieľať a byť partnerom v diskusii pri tvorbe legislatívnych návrhov v oblasti kultúry a angažovať sa vo veciach, ktorými v umení žijeme.

Ľudia majú po dvojročnej frustrácii z covidu viac záujem o niečo, kde sa môžu odreagovať, a lepšie sa nám predávajú komédie a muzikály.

Nie sme odborová ani politická organizácia, zastupujeme zamestnávateľov, zároveň sme niečo ako stavovská organizácia, ktorá má zastúpenie aj v európskych štruktúrach. Preto si myslíme, že sme vhodný partner pre inštitúcie, ktoré pripravujú legislatívne návrhy, či už je to ministerstvo kultúry, alebo samosprávy.

Čo sa nám podarilo za ten krátky čas, je, že sme akceptovaní, pozývajú nás k návrhom legislatívy, dokážeme si navzájom pomáhať a radiť a sledujeme umeleckú scénu. V ASDO združujeme nielen štátom, ale aj samosprávami zriaďované inštitúcie, no problémy, ktoré riešime, sú spoločné.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú to problémy?

Intenzívne sme spolu rozoberali všetky problémy týkajúce sa pandemického obdobia, či už ako uplatniť protipandemické opatrenia, či hrať v rúškach, alebo nie, a čo komu funguje najlepšie. Podieľali sme sa na tvorbe kultúrneho semaforu, pripomienkovali sme ho a úspešne sme ho aplikovali.

Najnovšie cítime ďalší veľký problém a to zdražovanie energií. Niektorí zriaďovatelia prispievajú len na chod budov a na základné mzdy a často tieto príspevky nezohľadňujú rast cien. Energie išli v tomto roku rapídne hore, napríklad v Divadle Andreja Bagara sme sumu, ktorú sme v rozpočte vlani naplánovali na energie, minuli za prvé dva mesiace.

S tým sa stretávajú a musia popasovať všetky naše organizácie a nie je to vždy jednoduché. Čiže tými výzvami na najbližšie obdobie je hľadať riešenia tejto situácie či už optimalizáciou v šetrení materiálmi, energiami, ísť cestou recyklácie a možno aj zníženia rozpočtov na tvorbu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Keď je v divadle menej viac. Divadlá už dlhšie nemôžu ignorovať klimatickú krízu Čítajte 

A čo návštevnosť? Ukazuje sa, že vrátiť diváka po pandémii späť do kultúrnych inštitúcií je nielen slovenský, ale medzinárodný problém.

Návštevnosť mala dve vlny, prvá prišla po prvých výraznejších uvoľneniach. Ľudia túžili po socializácii, chýbala im kultúra, chceli sa stretávať, len vtedy sme mali stále iba polovičnú kapacitu, ale boli sme vypredaní.

A keď sme mohli mať plné kapacity, pocítili sme akési pomyselné zatiahnutie ručnej brzdy v podobne začiatku vojny na Ukrajine. Vtedy sme cítili, že sa návštevnosť opäť spomalila.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8XNK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské národné divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 595
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 344
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 744
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 658
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 618
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 190
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 492
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 42 293
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 588
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 083
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 069
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 981
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 297
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 483
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 888
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu