SME

Doktor Strange vo svete bezbrehého relativizmu

Tak trochu dobré zlo a zlé dobro.

Doktor Strange v mnohovesmíre šialenstvaDoktor Strange v mnohovesmíre šialenstva (Zdroj: FOTO - IMDB)

Doktor Strange v mnohovesmíre šialenstva, aktuálny blockbuster zo sveta Marvel Cinematic Universe (ďalej len MCU) je konečne zase zaujímavým komiksovým filmom. Nie nevyhnutne vydareným ani nevydareným a dobrým či zlým už vôbec nie. Tieto vkusové kritériá už vo svete MCU nehrajú žiadnu úlohu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Harry Potter bez Harryho Pottera Čítajte 

Zaujímavým v tom zmysle, že sa na ňom dá krásne ilustrovať, odkiaľ a kam sa hollywoodsky mainstream komiksových adaptácií posunul od roku 2000, keď do kín prišli prví X-meni Bryana Singera a definitívne ukázali, že vývoj filmových trikov sa posunul tak ďaleko, že možno robiť veľkovýpravné komiksové adaptácie takým spôsobom, aby neboli na smiech.

SkryťVypnúť reklamu

Boli tu pokusy aj predtým, samozrejme, prvý Superman (1978) Richarda Donnera či prví dvaja Batmani Tima Burtona (Batman, 1989; Batman sa vracia, 1992), no išlo skôr však o výnimky. Drvivá väčšina komiksov sfilmovaných pred rokom 2000 dopadla alebo zle (Spawn, 1997), alebo rovno katastrofálne (Dick Tracy, 1990; Tank Girl, 1994), alebo si ich s komiksom v mainstreame spojil sotva kto (Vrana, 1994).

Dnes, pri spätnom pohľade sa však ukazuje, že problémom samotným možno ani neboli tie filmy, ale skôr divácka nepripravenosť či neochota prijať pravidlá hry. Toto všetko sa však práve Bryanovi Singerovi podarilo zmeniť a film X-men sa stal nielen komerčne extrémne úspešným, ale aj definoval, ako by mala taká komiksová adaptácia vyzerať.

Métou sa stal, asi by sme mohli napísať, že realizmus, ale skôr išlo o uveriteľnosť, o zmiernenie výraznej kašírovanej komiksovej estetiky do civilnejšej podoby. X-meni sa vďaka tomu na filmovom plátne objavili nie v jasnožltých overaloch, ako ich dovtedy poznali komiksoví fanúšikovia, ale v čiernych kombinézach, ktoré už na prvý pohľad pôsobili podstatne funkčnejšie ako originálne kostýmy.

SkryťVypnúť reklamu

A tak to bolo so všetkým. Mutácie boli predstavené ako viac-menej prirodzené evolučné genetické posuny, forsíroval sa príbeh, opulentná akcia ho len dopĺňala, hľadala sa psychologická hĺbka, až sa naozaj na komiksové filmy naučili dívať široké divácke masy bez toho, aby mali pocit, že sa dívajú len na prehliadku čoraz pokročilejších digitálnych efektov.

Čelom k masám

Ďalším symbolickým zlomom boli snímky ako Hellboy (2004), Sin City (2006), Watchmen (2009) a samozrejme prvé dva filmy batmanovskej trilógie Christophera Nolana (Batman začína, 2005; Temný rytier, 2009), ktoré ukázali, že aj komiksové filmy môžu mať celkom výrazné umelecké ambície. A treba samozrejme pripomenúť, že pri domestifikovaní komiksových filmov v hollywoodskom mainstreame boli od začiatku aj snímky MCU, kontinuálne vznikajúce od roku 2008, pričom hneď prvý Iron Man bol veľký úspech, druhý Incredible Hulk síce už menší, ale bolo zasiate a práve filmy MCU doviedli hollywoodske komiksové adaptácie na miesto, kde sú dnes.

SkryťVypnúť reklamu

A kde sú? Na komerčnom vrchole, aj keď ten dosiahli už v roku 2019 snímkou Avengers: Endgame, a drvivá väčšina z nich aj na poetickom a estetickom dne, minimálne v tom zmysle, že síce fanúšikovia na ne stále chodia a stále generujú nezanedbateľné zisky, ale mudrovať už sa nad nimi príliš nedá a divácky vkus zdegeneroval do tej miery, že sa o nich nedá hovoriť prakticky nič bez toho, aby nešlo o spoiler, teda také prezradenie deja, ktoré môže kaziť divácky zážitok.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8XZX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 602
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 347
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 757
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 661
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 606
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 186
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 507
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 44 075
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 594
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 086
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 073
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 986
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 313
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 405
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 899
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu