SME

Inovácia a šetrenie, Wagner sa obracia v hrobe. Čo sa deje v Opere SND?

Martina Mašlárová píše o tom, čo si myslí o reforme v SND.

Klaňačka po predstavení Rusalky zo soboty 4. júna s hviezdami Olgou Bezsmertnou, Pavlom Bršlíkom a Janou KurucovouKlaňačka po predstavení Rusalky zo soboty 4. júna s hviezdami Olgou Bezsmertnou, Pavlom Bršlíkom a Janou Kurucovou (Zdroj: Jozef Barinka)

Zvyčajne pokojné vody kultúrneho spravodajstva prednedávnom rozvírili správy s dramatickými titulkami. Do akej miery boli vyjadrením mediálnej túžby po senzácii a do akej pomenúvali reálny stav vecí, je teraz okrajové.

Viaceré však zneli nanajvýš alarmujúco – jeden z tých najdesivejších napríklad hlásal, že Opere SND podľa Výboru pre kultúru a médiá NR SR hrozí zánik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kultúrny človek zaúpel a pomyslel si asi niečo v tom duchu, že sa muselo stať niečo strašné, nejaká ohromná katastrofa, keď po 102 rokoch existencie, počas ktorých SND vrátane svojho operného telesa prežilo jednu svetovú a jednu studenú vojnu, normalizáciu, revolúciu, deväťdesiate roky, niekoľko schopných, viacerých menej schopných riaditeľov aj obskúrne obdobie na prelome prvých dekád 21. storočia, nehovoriac o všetkých doterajších umeleckých a ekonomických krízach, ktorých bolo počas tej vyše storočnice nemálo, zrazu čelíme takejto apokalyptickej perspektíve.

SkryťVypnúť reklamu

A naozaj, vyzerá to tak, že v Opere SND sa deje niečo hrozivé, nečakané a nevídané... – modernizácia (spôsobu prevádzky) a (ekonomická) optimalizácia.

Alebo tiež inovácia a šetrenie. Wagner sa obracia v hrobe.

Súvisiaci článok Pavol Bršlík úlohu Princa v Dvořákovej opere Rusalka dlho odkladal. Prvýkrát ju zaspieva v SND Čítajte 

Môžete sa aj pohoršiť

Ale po poriadku. V prvom rade chcem povedať, že hoci to tak môže vyzerať, v kauze vedenie Opery SND vs. sólisti nie som obhajkyňou žiadnej zo strán a tento článok je výrazom môjho subjektívneho chápania problému.

Priznávam tiež, že nie som žiadnou odborníčkou na riadenie inštitúcií, a hoci sa považujem za finančne gramotnú osobu, neviem si ani len predstaviť, čo všetko znamená ozdravovať rozpočet takého kolosu, ako je SND.

Nie som ani expertkou na operu. Na počkanie síce poviem mená piatich slovenských operných kritikov, viem, kto je dramaturgom Opery SND aj akú premiéru naposledy súbor uviedol a že na plagáte Čerta a Káče je herečka z činoherného súboru.

SkryťVypnúť reklamu

Viem tiež, ktorý mladý režisér nedávno operne debutoval v Štátnej opere v Banskej Bystrici, dokážem vymenovať aspoň tri košické operné projekty ostatných dvoch sezón, minimálne dvoch slovenských skladateľov súčasnej opery (a že ich oveľa viac nie je) aj zopár spevákov a speváčok.

Videla som skvelú Predanú nevestu a výbornú Agrippinu na festivale v Mníchove a som zvedavá na interpretačný výklad Salome v réžii Slávy Daubnerovej v Karlsruhe. Tento výpočet však nemá vyznieť ako chválenkárstvo, naopak, má ilustrovať značne obmedzený a parciálny prehľad v danej oblasti.

Preto môj komentár môže niekoho aj pohoršiť a ja bez hanby priznávam, že sa vo všeličom môžem mýliť.

Jedným z mojich omylov môže byť to, že prepúšťanie zamestnancov v snahe zefektívniť chod inštitúcie nepovažujem za príznak blížiaceho sa zániku, ale naopak, za snahu vyhnúť sa mu aj za cenu nepopulárnych opatrení.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, chápem, čo pre umeleckú inštitúciu znamenajú jej umeleckí pracovníci – sú nositeľmi renomé, predpokladom kvality inscenácií a spravidla aj zdrojom popularity.

Preto bolo a je bežné, ako výstižne písal v jednom zo svojich fejtónov Ján Štrasser, že z Národného sa odchádza jedine nohami napred.

Súvisiaci článok Slovenské národné divadlo smeruje k modernému opernému divadlu Čítajte 

Umelci nechodia do dôchodku

Umelci nechodia do dôchodku – kým vládzu, tak skrátka hrajú, spievajú, tvoria. Na opačnom konci radu zas stoja zástupy tých, ktorých každoročne produkuje umelecké školstvo a nielen pre nedostatok talentu, ale často skôr pre nedostatok úväzkov sa do kamenných divadiel nemajú šancu dostať. Ale to je trochu iná téma.

V tomto prípade ide skôr o to, že počet interných zamestnancov, ktorých Opera SND má, zdá sa, skrátka nevie adekvátne vyťažiť. Predstavme si, že trebárs zamestnanec pekárne by pre prebytok pekárov do práce chodil len raz-dvakrát za mesiac, ale dostával by zaplatené za celý mesiac.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavme si, že trebárs zamestnanec pekárne by pre prebytok pekárov do práce chodil len raz-dvakrát za mesiac, ale dostával by zaplatené za celý mesiac.

Nie najlepšie, ale predsa len by dostal sumu, ktorá je primeraná ohodnoteniu práce na plný úväzok, teda približne osem hodín päť dní do týždňa. Iste, nie je to spravodlivé prirovnanie, lebo operný spevák musí aj cvičiť, pripravovať sa na svoj výkon, musí sa udržiavať vo forme, no aj keby sme zvýšili počet „odpracovaných“ hodín, stále sa to zdá už na prvý pohľad dosť nerentabilné.

Alebo si predstavme lekára, ktorý má úväzok v niektorej slovenskej nemocnici, za mesačný plat tam však ošetrí len desať pacientov alebo spraví jednu-dve operácie a zvyšok mesiaca operuje inde vo svete ako niektorí operní sólisti.

Nedivili by sme sa mu, že chce chodiť operovať inde, kde má možno lukratívnejšie podmienky, ale predsa by sa nám asi zdalo, že nemocnica na takého lekára trochu plytvá svojimi už beztak obmedzenými zdrojmi.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je príčinou toho, že Opera SND nevie uplatniť toľkých zamestnancov, koľkých má, je asi na inú debatu. Na debatu je aj potreba úpravy rozpočtu našej prvej scény takýmto radikálnym spôsobom.

Podnikateľ s umením

No to, že ekonomická kondícia SND nie je dobrá, je fakt, ktorý vieme už dávno. Rovnako asi niekto spočítal a predložil ako fakt, že pri jednorazovom účinkovaní alebo blokovej prevádzke sa divadlu viac oplatí zavolať jednu hviezdu z externého prostredia, ako doma držať na plnom úväzku desať ďalších nevyťažených ľudí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8Y7C na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 147
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 691
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 981
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 376
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 972
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 561
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 232
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 969
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 788
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 338
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 515
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 686
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 055
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 113
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 731
  8. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 9 716
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu