Pilot je iniciatíva, ktorá vznikla pred troma rokmi. Pôvodne vznikol ako festival slovenských seriálov a primárne bol určený pre tvorcov a scenáristov.
Tri ročníky a každý iný

Prvý ročník projektu Pilot sa konal v Trnave, trval dva dni a bol za prítomnosti pozvaných hostí. V úvode prebiehali panely so scenáristami o projektoch, ktoré práve riešili na Slovensku, a zaujala aj analýza slovenskej porevolučnej seriálovej tvorby. Na druhý deň sa za účasti tvorcov premietali slovenské a české seriály.
Druhý ročník sa pre pandémiu konal online formou takzvaných Masterclass. Tie boli prístupné komukoľvek, kto o ne mal záujem. Tretí, teda tento ročník, sa udial workshopovou formou, keďže pandemická situácia bola ešte donedávna neistá.
Organizátori nakoncipovali Pilot 2022 ako šesťtýždňový kreatívny program pre scenáristov. Vyhlásili výzvu, do ktorej sa mohli prihlásiť projekty – námety na seriály a z nich vybrali štyri, na ktorých sa reálne začalo pracovať.
Spolu bolo prihlásených pätnásť námetov. Približne tridsať percent z nich pochádzalo od študentov a sedemdesiat od profesionálov. Štyrom vybraným ponúkli organizátori týždeň takzvaných Writer‘s Room, čo znamená prácu s viacerými scenáristami na ich námete. Počas prvého dňa predstavovali organizátori princípy toho, čo musí obsahovať dobrý seriál, aby bol zaujímavý, životaschopný, aby sa vedel predať a mal žiadaný divácky ohlas.
„Takýto seriál musí v prvom rade okamžite emocionálne zaujať. Vedú k tomu rôzne cesty a spôsoby. Neexistuje na to však žiaden konkrétny vzorec a je to veľmi individuálne,“ povedala Michaela Sabo zodpovedná za obsahovú stránku Pilotu.
Pilot ako možná cesta na Netflix
Pilot založila scenáristka Ivana Sujová, ktorá je zároveň matkou idey. Keďže celý workshopový proces je pomerne intímny a intenzívne na ňom týždeň spolupracuje sedem ľudí, išlo pri výbere námetov nielen o ich kvalitu, ale aj o namixovanie kreatívneho tímu. Organizátori pri tom prihliadali na genderové aj vekové vyváženie.
Každý z tvorcov dostal k dispozícii jeden deň na to, aby svoj nápad konzultoval s ostatnými. „Autor si vtedy buď sám uvedomí, čo potrebuje – napríklad má problém s hlavnou postavou a nevie ju dobre uchopiť, alebo ho spolupráca niekam privedie,“ povedala Michaela Sabo.
Po skončení tejto časti mali tvorcovia dva týždne na to, aby svoje námety prepísali podľa toho, čo sa vo Writer’s Room dozvedeli a na čo prišli. Po prepisovaní nasledovalo niekoľko kôl spätnej väzby, okrem iného aj od odborníka, ktorý sa v spoločnosti Netflix zaoberá vyhľadávaním perspektívnych námetov a prác.