SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Tenoristov kedysi vytlačili kastráti, slávu im vrátil Mozart. Čím nás fascinuje tenorový spev?

Dnes už nestačí iba vedieť spievať.

Tosca (1987), Peter Dvorský ako Mário Cavaradosi.Tosca (1987), Peter Dvorský ako Mário Cavaradosi. (Zdroj: Jozef Vavro)

Ak sa s niektorým druhom ľudského hlasu spája synonymum exkluzivity a slávy, je ním určite tenor, či už hrdinský, alebo lyrický.

Tento názor má svoje opodstatnenie, pretože tenoristickú popularitu zvyšuje, oproti minulým dobám, aj stále klesajúci počet schopných a výkonných tenorových hlasov – a to v celosvetovom meradle.

K základným prednostiam tenorového hlasu patrí tiež zvláštne, zvukovo-zmyslové čaro, pôsobiace na podvedomie poslucháčok a poslucháčov istou erotickou naliehavosťou.

V opernom svete hádam nenájdeme pôsobivejší efekt, než keď mužský hlas ovláda žiarivú paletu vysokých tónov a dokáže korunovať zvuk orchestra dokonalým vysokým c.

SkryťVypnúť reklamu

Neľahké začiatky

Tenorový hlas, tak ako ho v súčasnosti vnímame, je výsledkom vývoja, ktorý trval niekoľko storočí.

Slovo „tenor“ pochádza z latinského „tenere“, v preklade „držať“. Tento výraz pochádza ešte zo stredovekej hudby – v polyfónii tenorový hlas držal hlavnú spevácku líniu. Pôvodne teda nešlo o označenie hlasového rozsahu.

Tak ako ho vnímame dnes, podľa fyziologických kritérií, sa tenor začal chápať až so vznikom opery koncom 16. storočia.

V prvých operách mal tenor dôležitú úlohu a skladatelia mu zverovali závažné postavy.

Je však možné, že pravým dôvodom bolo to, že prví skladatelia opier Jacopo Peri alebo Giulio Caccini boli sami tenormi.

V najstarších adaptáciách antického námetu o Orfeovi, od Periho, Cacciniho i Claudia Monteverdiho, titulnú úlohu spieval tenor.

SkryťVypnúť reklamu

Tenori verzus kastráti

Význam tenorov však netrval dlho, zakrátko ho nahradil silnejší a expresívnejší hlas kastrátov. Už v Monteverdiho Korunovácii Poppey spieval hlavnú úlohu kastrát. Táto tradícia pochádzala zo sféry duchovnej hudby, kde nebolo povolené vystupovať ženám, a tak vysoko položené party spievali chlapčenské soprány.

Chlapci však v puberte prešli mutáciou a ich hlasy sa zmenili. Riešením teda boli kastráti, ktorí si po brutálnom zákroku aj v mužskom tele zachovali detský rozsah a ich hlas bol považovaný za anjelský.

Príchod tohto typu hlasu odsunul tenorov do úzadia. V barokovej opere takmer všetky väčšie mužské postavy spievali kastráti pohybujúci sa v ženskom hlasovom rozsahu.

Mužské hlasy (tenor, bas) zvykli spievať iba vedľajšie úlohy, prípadne ženské postavy stríg.

SkryťVypnúť reklamu

Keď speváčky postupne nadobudli na dôležitosti, nezriedka sa stávalo, že kastrát spieval ženskú postavu a primadona mužského hrdinu, keďže obe úlohy boli pre nich hlasovo vhodné.

S príchodom klasicizmu sa začalo v hlasových odboroch „veľké upratovanie“ a kastrátov ubúdalo, hoci ešte aj Wolfgang Amadeus Mozart ich využíval vo svojich operách. Pomer ženských a mužských hlasov i hlasových typov sa však začal vyrovnávať.

Práve Mozart priniesol zásadnú zmenu a vo vrcholných operách komponovaných na talianske libretá hlavné postavy spievali barytónové hlasy (Don Giovanni a Figarova svadba). Naopak, v jeho nemeckých operách to už boli tenoristi (Únos zo Serailu, Čarovná flauta).

Skladatelia pre nich začali písať nádherné árie, celkovo však ich postavy boli málo charakterizované a ploché. V 19. storočí sa už spevácke umenie stávalo predmetom vedeckého skúmania a hľadali sa spôsoby, ako dosiahnuť optimálnym technickým vedením požadovaný rozsah.

SkryťVypnúť reklamu

Dovtedy ho mali tenoristi nižší a vysoké tóny dosahovali hlavovým tónom alebo falzetom. S príchodom belkantovej školy a tiež vďaka novým poznatkom sa podarilo tenoristom dosahovať vyššie tóny a zároveň zachovať hlasovú krásu. Stávali sa čoraz obľúbenejšími a dostávali viac priestoru na javisku.

Pomaly sa tak prepracovali k úlohám mladých mužov a milovníkov, občas dokonca aj panovníkov. Dôležitú úlohu tu zohral Gioacchino Rossini, ktorý síce spočiatku preferoval kastrátov, no neskôr komponoval veľké tenorové postavy a začal rozlišovať aj rôzne typy ich hlasov od hlbších a dramatickejších „bary-tenorov“ až po najvyšších „tenorino“.

Romantickí hrdinovia

O výnimočné postavenie tenoristov sa postarali najmä skladatelia romantickej éry, ktorí vo svojich dielach prideľovali spevákom tohto odboru úlohy mladých lyrických i dramatických hrdinov.

SkryťVypnúť reklamu

Tí sa zapísali do poslucháčskych sŕdc predovšetkým vášnivou melodikou svojho spevu, ktorá, ak je interpretovaná dokonale a s úrovňou hodnou veci, poskytuje kvalitným spevákom príležitosť na celé rozvinutie hlasu a uplatnenie ich veľkého speváckeho umenia.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  2. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  7. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  8. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 880
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 500
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 845
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 15 700
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 847
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 080
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 448
  8. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 1 683
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  2. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  3. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  4. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  5. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 926
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 662
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 533
  4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 367
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 294
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 096
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 005
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 817
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu