SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Namiesto ašpirantskej práce z matematiky napísal operu. Siahol po príbehu tragickej lásky

Operné štúdio SND pripravilo premiéru opery Peter a Lucia.

Fotografia na vizuál inscenácie Peter a Lucia v Opernom štúdiu SNDFotografia na vizuál inscenácie Peter a Lucia v Opernom štúdiu SND (Zdroj: Jakub Gulyás)

Autorka je muzikologička

Operné štúdio SND svojím novým projektom pokračuje v tradícii uvádzania diel slovenských skladateľov. Pripravilo scénické uvedenie opery Peter a Lucia od Mira Bázlika, ktorá sa na javisko vracia po 55 rokoch.

Dielo je adaptáciou známej novely Romaina Rollanda.

Jemný príbeh lásky dvoch mladých ľudí sa odohráva na pozadí prvej svetovej vojny. Náhodné stretnutie študenta a maliarky postupne prerastie v silné puto, ktoré dvojicu izoluje od vonkajšieho sveta, vojny a jej dôsledkov. Osud zaľúbencov však spečatí bombardovanie Paríža.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálny vojnový konflikt na Ukrajine, ktorý sa bezprostredne dotýka aj našej spoločnosti, bol jedným z dôvodov, prečo Operné štúdio SND siahlo po tomto titule.

Napriek tragickému príbehu posledné tóny Bázlikovej hudobnej drámy prinášajú aj nádej a sú oslavou lásky.

Načítavam video...

Skladateľ a matematik

Pri snahe postihnúť etické a morálne momenty vo vývoji slovenskej opernej tvorby nemožno obísť dielo Miroslava Bázlika, ktorý spolu so svojimi vrstovníkmi, predstaviteľmi slovenskej hudobnej avantgardy, vstúpil do kontextu domácej kultúry koncom 50. a v priebehu 60. rokov.

Duchovnosť, s ktorou sa ako syn evanjelického farára stretával už od útleho detstva, nasmerovala skladateľovu hudobnú výpoveď k dôstojnosti, pokore a spevnosti, uchopenej na vyššej integrovanej umeleckej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu

Bázlikovu hudbu poznačuje aj silný vzťah k hudobnej minulosti, najmä k tvorbe Johanna Sebastiana Bacha, ktorá ho fascinovala ako interpreta i umelca.

Pri dôkladnejšom poznaní Bachovho hudobného odkazu nie je až taká prekvapivá Bázlikova inklinácia k matematike, ktorá sa uňho zrodila už počas štúdia na martinskom gymnáziu.

Jediná opera

Svoje jediné javiskové dielo napísal Miro Bázlik v rokoch 1962 – 1966, teda práve v čase profesijného vyhraňovania sa.

Opera Peter a Lucia znamenala v jeho tvorbe definitívny príklon k umeleckej profesii.

Výsledný tvar opery Peter a Lucia je výsledkom vzácnej tvorivej symbiózy libretistu a skladateľa, v ktorej sa invencia oboch dostáva do harmonického súladu.

Matematik, vyštudovaný na Karlovej univerzite v Prahe, popri štúdiu kompozície v triede Jána Cikkera na VŠMU paralelne pôsobil ako odborný asistent na Slovenskej vysokej škole technickej, kde mal obhájiť kandidátsku prácu z matematickej topológie.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto ašpirantskej práce však napísal svoju opernú prvotinu Peter a Lucia.

Predlohou sa mu stalo libreto filmového scenáristu a režiséra Miroslava Horňáka (1931 – 1994) vytvorené podľa rovnomennej novely Romaina Rollanda (1866 – 1944).

Subtílny príbeh o prostej a prirodzenej mladistvej láske, ktorá vzplanie v najťažších časoch ľudskej existencie, počas vojny, autor libreta Miroslav Horňák veľmi citlivo ponechal v autentickom prostredí Rollandovej predlohy.

Libretom sa dokázal prispôsobiť Bázlikovej hudobnej koncepcii vychádzajúcej z absolútnej hudby, pretože celok siedmich obrazov skladateľ uchopil ako symfóniu, respektíve rozvinutú sonátovú formu.

Dej sa odohráva vo vojnou zmietanom Paríži, kde sa stretnú dve vydesené mladé duše, študent Peter a bývalá študentka umeleckej školy Lucia, a okamžite k sebe cítia náklonnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Symbióza skladateľa a libretistu

Výsledný tvar opery Peter a Lucia je výsledkom vzácnej tvorivej symbiózy libretistu a skladateľa, v ktorej sa invencia oboch dostáva do harmonického súladu.

Rollandova novela nie je najvhodnejším námetom k dramaticky účinnému spracovaniu, Horňákovo pretvorenie príbehu však ponúka plnohodnotné libreto spĺňajúce nároky kvalitného dramatického textu a zároveň vyhovujúce naturelu skladateľa.

Opera Peter a Lucia v slovenskej hudbe reprezentuje originálne vyrovnávanie sa s tradíciou a budovanie vzťahu k dobovo aktuálnym problémom umeleckého experimentu 60. rokov.

Bázlikova kompozícia nie je výsledkom náhlych či neuvážených popudov z inšpirácií Novej hudby v zmysle „experiment pre experiment“, ale je výsledkom veľmi sofistikovaného umenia, ktoré si tak ako mnohé iné diela slovenskej hudobnej kultúry zasluhuje priestor pre kvalitné znovuoživenie.

SkryťVypnúť reklamu

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 468
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 904
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 268
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 355
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 303
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 917
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 490
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  2. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  3. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  4. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  5. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 66 066
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 460
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 017
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 416
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 133
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 498
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 217
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťZatvoriť reklamu