SME

Pätnásť poskakujúcich penisov. Čo o divákoch vypovie inscenácia s nahými mužmi?

Martina Mašlárová píše o fenoméne veľkomestského publika.

Diváci v SND (ilustračná fotografia) Diváci v SND (ilustračná fotografia) (Zdroj: Jozef Barinka)

Divadelní aficionados zo stredoeurópskeho regiónu dobre poznajú viedenský festival Wiener Festwochen, ktorý sa koná každý rok na prelome mája a júna v neďalekej Viedni.

V európskom kontexte je to významné podujatie plné špičkových inscenácií, ktoré je však ľahko dostupné aj pre našinca. Keďže trvá niekoľko týždňov, nie je možné obsiahnuť všetko z programu, to ani nie je cieľom organizátorov, naopak, potenciálny divák stojí pred úlohou vybrať si z programovej ponuky to, čo by rád videl.

Niekedy môže byť pri rozhodovaní indíciou meno režiséra – hviezdami sa to väčšinou priam hemží – inokedy zaujme opis či fotografia v katalógu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fenomén veľkomestského publika

Na Wiener Festwochen som v minulosti videla niekoľko výborných inscenácií, ale aj pokusy, ktoré nevyšli, či experimenty, ktoré mi neboli pochuti. Aj to je „riziko podnikania“, s ktorým ostrieľanejší divák počíta.

Napriek silnému renomé podujatia ani značka WF nie je jednoznačnou zárukou toho, že z predstavenia odídu všetci nadšení.

Práve s diváckym rozhodovaním a prijatím inscenácií sa však spája istý fenomén, ktorý môžeme pracovne nazvať fenoménom veľkomestského publika.

Viedenský festival necieli na nejaký špecifický segment diváctva, naopak, je určený a otvorený viac-menej komukoľvek. A ktokoľvek naň aj chodí, a tak je na jednom predstavení často možné pozorovať veľmi rozmanitú vzorku návštevníkov.

Kategóriu divákov, o ktorej budem teraz hovoriť, si pre potrebu istého vymedzenia vekovo priraďujem ku generácii mojich rodičov, teda 55+, ale zdôrazňujem, že mi v tejto chvíli nejde o sociologickú presnosť, skôr o istú aproximáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Práve stredná a staršia stredná generácia viedenských divákov totiž pre mňa zosobňuje to, čo som nazvala veľkomestským publikom.

Samozrejme, hovorím to s istou mierou zjednodušenia a zovšeobecnenia. Svoje pozorovanie opieram o nedávnu návštevu festivalového predstavenia Só eu tenho a chave desta parada selvagem portugalskej režisérky a choreografky Mónicy Calle.

Inscenácia sa na festivale uvádzala v pôsobivom a príťažlivom Jugendstiltheater am Steinhof architekta Otta Wagnera. Toto (doslova) secesné divadlo sa nachádza v okrajovej štvrti Viedne a jeho špecifikum a zaujímavosť spočíva v tom, že je súčasťou areálu psychiatrickej liečebne ako priestor pre socializáciu a integráciu klientov. (Wagnerova idea vybudovať popri zdravotníckych pavilónoch aj kostol a divadlo zjavne prezrádza jeho presvedčenie, že umenie môže blahodarne vplývať na duševné zdravie človeka.)

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácia plná nahých mužov

Keďže som práve na jednom z predcovidových ročníkov Wiener Festwochen videla predošlé dielo Mónicy Calle, inscenáciu Ensaio para uma cartografia, na ktorú tá nová ideovo aj formálne nadviazala, vedela som, o aký typ produkcie asi pôjde, a tešila som sa predstavenie.

V prvej inscenácii choreografka spojila dvanásť herečiek, primárne netanečníc, ktoré sú po celý čas predstavenia na javisku nahé a reprodukujú časti známych baletných a tanečných choreografií, pričom k nim zaujímajú vlastný postoj a telom tlmočia témy spoločenských očakávaní či stereotypov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C92HP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 97 917
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 084
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 781
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 013
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 266
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 920
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 808
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu