SME

Nočná mora každého dramaturga: Ako zaujať široké publikum aj uspokojiť náročného diváka?

O čom je práca baletného dramaturga.

Romina Kołodziej (zlá sestra), Viacheslav Kruť (učiteľ tanca), Luana Brunetti (zlá sestra) v balete Popoluška v SND.Romina Kołodziej (zlá sestra), Viacheslav Kruť (učiteľ tanca), Luana Brunetti (zlá sestra) v balete Popoluška v SND. (Zdroj: Juraj Žilinčár)

Autor je dramaturg Baletu SND

V závere 102. divadelnej sezóny predstavila riaditeľka Baletu SND Nina Poláková dramaturgiu sezóny 2022/2023. Repertoár umeleckej zložky bude obohatený o dva premiérové tituly, na javisko sa vrátia niektoré odložené inscenácie, na svoje si prídu zástancovia tradície i pokrokoví umeleckí osvietenci.

Niekoľkomesačná práca viacerých divadelných prevádzok bola na tlačovej konferencii odprezentovaná v priebehu niekoľkých minút. Plánovanie sezóny je však dlhodobý a veľmi náročný proces, v ktorom sa musí skĺbiť divadelná prevádzka a umelecká vízia.

SkryťVypnúť reklamu

Je to moment, v ktorom sú sny konfrontované s realitou konkrétnych možností divadla. Proti ideálom stoja personálny fond, finančné možnosti, technické zázemie, interpretačné schopnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podstatný, ale neviditeľný

Každý divadelný druh má svoje špecifiká, každá profesia viažuca sa k nemu tiež. Publikum, samozrejme, vníma tie, ktoré sú najviditeľnejšie. Najmarkantnejšie sú v interpretácii.

Speváci v opere, tanečníci v balete aj herci v činohre prinášajú divákom rôzne príbehy, ale každý na to používa iné vyjadrovacie prostriedky: speváci spievajú, tanečníci tancujú a herci hrajú.

Publikum dokáže vnímať zreteľnú rozdielnosť interpretačného umenia, ale už menej vníma špecifiká profesie, ktorá je na javisku síce vždy prítomná, ale jej tvorcovia sprítomnení nie sú. Dramaturgia a dramaturgovia.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Sólista Baletu SND Adrián Szelle: Boli časy, keď som ľuďom radšej hovoril, že pracujem ako čašník Čítajte 

Úloha dramaturga v baletnom súbore sa na prvý pohľad nelíši od tých v iných súboroch, a predsa má svoje osobitosti, rovnako ako samotný balet. Prioritne to vychádza zo samotnej podstaty baletného umenia, ktoré je neverbálne a komunikačným nástrojom je ľudské telo.

Dramaturg pôsobiaci v balete nemusí explicitne pracovať s textom, dramatizovať ho, ale musí vedieť vnímať kvalitu a zrozumiteľnosť pohybového textu, a teda choreografie, musí rozumieť vzťahu pohybu a hudby, ustrážiť logiku gest v mizanscénach.

Vzhľadom na povahu väčšej časti baletného repertoáru, ktorú tvoria diela klasického odkazu a abstraktné balety, ako aj na poslanie baletu prvej scény ponúkať publiku najreprezentatívnejšiu vzorku choreografickej tvorby je poslaním dramaturga umelecky formovať súbor.

SkryťVypnúť reklamu

Jednoduchšie povedané – nastaviť smerovanie umeleckej zložky tak, aby tanečníci rástli individuálne i ako súčasť umeleckého kolektívu. Nájsť balans medzi tradičným a moderným repertoárom, abstraktnými a dejovými inscenáciami, svetovou a domácou tvorbou, ale najmä diváckym dopytom a odbornou víziou nie je jednoduché, ale na úrovni prvej scény by nemalo dôjsť ku kompromisom v kontexte kvality, a to ani v prípade mladých tvorcov a javiskových experimentov.

Nedotknuteľná klasika

Divák sa stretáva s dvomi druhmi inscenácií: novovznikajúce diela a prenesené balety.

Dramaturgický vstup do baletnej inscenácie je možný len pri vzniku pôvodnej inscenácie, prípadne úplne novom choreograficko-režijnom koncepte už existujúceho diela.

Akýkoľvek čiastkový zásah do existujúcej baletnej inscenácie je neprípustný, dielu hrozí umelecká degradácia, pokrivenie autorskej výpovede. Vďaka istej nedotknuteľnosti choreografií si mnohé inscenácie zachovali nielen umeleckú hodnotu, ale aj autenticitu doby a stali sa živými muzeálnymi artefaktmi.

SkryťVypnúť reklamu

Príkladom je romantický balet La Sylphide (Sylfida) v choreografii dánskeho baletného majstra obdobia romantizmu Augusta Bournonvilla, ktorý mal premiéru v roku 1836 v Kráľovskej opere v Kodani.

Balet o víle sa úspešne uvádzal aj na doskách Slovenského národného divadla (premiéra sa konala 22. 4. 2005 v historickej budove SND) a práve vďaka nekompromisnému tradicionalistickému prístupu k inscenovaniu tohto diela mali aj bratislavskí diváci možnosť vidieť inscenáciu, ktorá bola do veľkej miery totožná s tou pôvodnou.

V roku 1982 celý baletný svet šokovala koncepcia choreografa Matsa Eka, ktorý Giselle umiestnil do psychiatrickej liečebne.

Každý krok, každé gesto, každý pohľad očí, náklon hlavy či tela, všetko bolo do najmenšieho detailu nacvičené hosťujúcim odborníkom z Dánskeho kráľovského baletu tak, aby inscenácia nestratila nič zo svojej romantickej autenticity.

SkryťVypnúť reklamu

Baletný repertoár ponúka mnoho titulov, ktoré sa uvádzajú v originálnych choreografiách, často aj so scénickou výpravou podľa pôvodných návrhov. Takto inscenované balety sú krásnym pohľadom do minulosti.

Samozrejme sa nájdu aj tituly, ktoré inšpirujú súčasných autorov na nové inscenovania známych baletov. Nejde však o čiastkové zásahy do dramaturgie, ale väčšinou o kompletne nové autorské pohľady.

Príkladom je azda najznámejší titul romantickej baletnej literatúry Giselle, ktorá bola po prvý raz uvedená v roku 1841. Giselle dominuje repertoáru takmer všetkých popredných scén sveta vo svojej klasickej verzii, no stretávame sa aj s inscenáciami, ktoré úplne rozbili klasický choreografický a občas aj dramaturgický koncept diela.

V roku 1982 celý baletný svet šokovala koncepcia choreografa Matsa Eka, ktorý Giselle umiestnil do psychiatrickej liečebne a na prerozprávanie deja použil svojrázny pohybový slovník. Ekova verzia je v istom chápaní dnes už tiež klasikou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčerstvejším prírastkom progresívneho spracovania tohto baletného titulu je Giselle z dielne Akrama Khana, ktorý pre svoju upravenú verziu situovanú do odevnej továrne nechal dokonca aj radikálne upraviť hudobnú partitúru.

Khanova verzia sa okamžite stala jednou z najvyhľadávanejších baletných inscenácií posednej dekády. Perličkou je, že sa na jej uvedení ako asistent choreografa podieľal aj slovenský tanečník Andrej Petrovič.

Potrava pre tanečníkov

Kariéra profesionálneho tanečníka je v porovnaní s inými profesiami veľmi krátka. Súvisí to so zvládaním interpretácie umeleckých výkonov, ktoré sú fyzickou náročnosťou porovnateľné s vrcholovým športom a znamenajú pre tanečného umelca obrovskú záťaž.

Len malé percento profesionálnych tanečných interpretov sa s ňou dokáže vyrovnať aj v strednom veku. Drvivá väčšina tanečníkov končí ešte pred štyridsiatym rokom života.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C92TW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 937
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 795
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 441
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 394
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 236
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 114
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


5
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


6
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


1
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


11
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 254
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 103
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 996
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 194
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 880
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 355
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 300
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 749
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu