SME

Jiří Madl: Ciest, ako byť šťastný, je veľa

Pripravuje film o Československom rozhlase.

Jiří MádlJiří Mádl (Zdroj: FOTO: SME – JOZEF JAKUBČO)

S hercom, režisérom, scenáristom a spisovateľom Jiřím Mádlom sme sedeli spolu v bufete v rozhlasovej „obrátenej pyramíde“, keď došla reč na to, že jeho najnovší, ešte len pripravovaný film je o Československom rozhlase v rokoch 1967 – 1968. Bude to tiež film o hrdinoch, ktorí v krízovej situácii zistili, že sloboda a charakter spolu súvisia? Zachovali sa ako chlapi?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo to znamená byť chlapom?

Súvisiaci článok Michal Baláž: Prečo by sa dobré romantické komédie nemohli nakrúcať aj u nás? Čítajte 

Asi to, aby sa človek za seba nemusel hanbiť. Keď človek prehrá, nie je to nič tragické. Keď chlap plače, to už dnes tiež nie je niečo zlé. Môžem prehrať, môžem skončiť aj na ulici, ale vždy sa treba zachovať čestne. A to znamená byť chlap pre mňa. Aby som sa zachoval tak, aby som to bol ja. Lebo autenticita je to najdôležitejšie pre to, aby ste boli uveriteľní.

SkryťVypnúť reklamu

Keď som sa dozvedel, že vaša kniha Přitažlivost planety Krypton má v názve práve supermanovskú planétu, premýšľal som, aké to bude sci-fi či komiksové rozprávanie. Čím je pre vás Superman, postava z planéty Krypton?

Je to pre mňa životný motív, odkazujem naň často. Film Pojedeme k moři sa začína tým, že tam sedí Tomáš, hlavný hrdina, a má na sebe tričko so Supermanom. Dôležité je však povedať, že ma ovplyvnil film, ale aj príbeh herca Chistophera Reeva, ktorý utrpel vážne zranenie, skončil na vozíku, ale nevzdal sa a bojoval ďalej, bol veľmi aktívny.

Bol vlastne superman aj v reálnom živote, pretože sa nevzdal. Stal sa symbolom boja za akceptáciu ľudí s telesným postihnutím, robil veľa pre charitu a prosto sa nezlomil. Ale, samozrejme, išlo aj o ďalší aspekt Supermana. Nikto sa doteraz nezaoberal tým, či je Supermanovi ľúto za jeho planétou.

SkryťVypnúť reklamu

Tu na zemi bol obdivovaný, mal silu, ženy ho milovali, bol spravodlivý. Ale ak sa pozriete bližšie na jeho postavu, vlastne by to celé chcel inak. Jeho priateľka Lois Lainová má krásny byt v mrakodrape. Ona s ním chce robiť interview. On priletí, sú na balkóne.

A on by tam nechcel byť ako Superman, ale ako Clark Kent, jej kolega, obyčajný chlapík, ktorý ju každý deň stretáva. Ale ona miluje Supermana. A odrazu nechce hovoriť ako Superman. Chce byť Clarkom. A to je ten pocit – chcete byť tým, čím ste, ale pritom musíte hrať úlohu, musíte mať aj nejaký vonkajší obraz, ktorý je tiež našou súčasťou.

Tento motív sa objavuje aj v knihe, to neustále pýtanie sa, kým vlastne sme. Počnúc zdvojením identity cez sociálnu sieť až po rodinné problémy a vzťahy – som dospelý a stále dieťa svojich rodičov. Potrebujeme mať svojich hrdinov v živote?

SkryťVypnúť reklamu

Ale určite. Nedávno sa ma pýtal môj terapeut – povedzte mi teda, kto sú vaše vzory, kto sú tí hrdinovia? Môžem povedať hokejové vzory. Alebo filmové. A on, že dobre, ale koho v živote obdivujete tak, že si poviete v nejakej situácii – ako by sa rozhodol on? A ja som neprišiel na nikoho iného než na Supermana. Nechcem, aby to vyznelo nejako zle voči mojim blízkym, ale život sa tak vyvinul, že som nikoho nenašiel. Chcel by som mať ten vzor, ale nemám ho. Taký chlapský vzor.

Prečo práve kniha po úspešnej hereckej, scenáristickej a režisérskej kariére?

Sú na to dva dôvody – vždy som chcel napísať knihu a považujem sa za človeka, ktorému je písaný prejav najbližší a najpohodlnejší. Už na gymnáziu som okrem slohov písal a posielal svoje veci do literárnych súťaží, písal som texty k piesňam a trošku som sa tým aj živil. Potom som sa zblížil s filmom a začal som písať scenáre a vyzeralo to, že tam skončím.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C93R2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kultúrne dialógy

Ľubo Dobrovoda.

Čo odhaľujú príbehy z parkoviska? Jediná ekonomika, ktorá za komunistov fungovala, bola tá pouličná.


45
Severan.

Prečo si myslí, že komiksy zachránili kultúrne dedičstvo?


Redakcia SME
Kristína Svarinská

Ďalšia z českých vzťahových komédií Striedavka.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 179
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 414
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 934
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 497
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 416
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 401
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 029
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 28 089
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 719
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 13 473
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 834
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 233
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 976
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 752
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 717
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu