Aké podoby má neerotická chlapská láska? Vydrží vzťah muža a ženy, keď oboch poháňajú profesionálne ambície? A môže sa žena zaľúbiť do svojho robertka? Ak tieto závažné otázky trápia za bezsenných nocí aj vás, skúste hľadať odpovede v ponuke streamovacích spoločností!
Garderobier
Vo vojnovej Británii, pod neustálym bombardovaním, sa na predstavenie Kráľa Leara pripravujú samoľúby, tyranský, starnúci, slabnúci, podchvíľou úplne zmätený shakespearovský herec a jeho garderobier, asistent, dôverník, psychiater, dievča pre všetko – a priateľ. Silný príbeh dvoch starých mužov, dvoch pohľadov na svet. Vyznanie lásky k divadlu. Umenie ako kontrapunkt zmaru. Ktorý zrelý herec by takej postave odolal?
Juhoafrický divadelník Ronald Harwood bol v rokoch 1953 až 1958 garderobierom slávneho principála shakespearovskej hereckej spoločnosti Donalda Wolfita. Napísal o ňom životopisnú knihu – a v roku 1980 drámu Garderobier, ktorá sa ako hit rýchlo rozletela do sveta. V roku 1986 ju uviedlo aj Slovenské národné divadlo s Martinom Hubom v titulnej role. Úspešná bola takisto inscenácia Romana Poláka s Bolkom Polívkom, Milanom Lasicom a Emíliou Vášáryovou.
Pražské Divadlo bez zábradlí Karla Heřmánka hrá Garderobiera dodnes. Tunajšie scény si obľúbili aj Harwoodovu drámu Kvarteto, SND ju uvádzalo v rokoch 2012 – 2014.
Garderobiera spopularizoval Peter Yates, keď v roku 1983 nakrútil rovnomenný film. Ovládol svetové kiná a nominovali ho na päť Oscarov. V roku 1997 príbeh do vojnou zmietanej Juhoslávie vsadil televízny režisér Branko Mitić. Prenos do Odesy, Mariupoľa či Charkova je len vecou času.

V roku 2015 sa o jeho interpretáciu pokúsil anglický divadelný režisér Richard Charles Hastings Eyre. Na divadelné dosky priniesol rad Shakespearových hier, aj Richarda III. s Ianom McKellenom či Kráľa Leara s Ianom Holmom. V roku 1998 nakrútil svoju prvú televíznu adaptáciu Leara – a v roku 2015 pre televíziu naštudoval Garderobiera so skvostným obsadením: Anthony Hopkins, Ian McKellen, Emily Watson. Tri roky potom sa k televíznemu Learovi vrátil s Hopkinsom aj Emily Watsonovou.
Vo svojej televíznej adaptácii Garderobiera sa pokorne obracia k pôvodnému divadelnému textu, ktorý si sám upravil. Zachováva jednotu miesta i času, pracuje s komornými divadelnými a televíznymi prostriedkami, s úctou pozorne utvára priestor pre trojicu veľkých hercov.
A tí ho všetok dokonale bez zvyšku vypĺňajú. Záznam ich hereckého majstrovstva však, bohužiaľ, nevyhnutne prináša nádych časovej konzervy. Veľká obrazovka ani priestorový zvuk nevládzu prekonať bariéru, ktorá divákovi bráni naplno aktívne spolupracovať pri prijímaní a dotváraní emócií, myšlienok a nálad.
Garderobier je ojedinelá položka v ponuke HBO MAX a ten, kto od neho čaká nezáväzný oddych či ľahkú zábavu na doma, sa sklamaniu nevyhne. Ak vôbec tie dve hodiny monológov a dialógov pred obrazovkou obsedí.
Ricardovci
Životopisné drámy z filmového prostredia ako Judy, Zachráňte pána Banksa či Hitchcock len málokedy nedostanú Oscara. Keď sa úspešný režisér a ešte úspešnejší scenárista Aaron Sorkin rozhodol pre Amazon nakrútiť film o hviezde Lucille Ballovej a jej manželovi – kubánskom hercovi a hudobníkovi Desim Arnazovi, o úspechu nikto nepochyboval. Najmä ak presiakli mená Nicole Kidman, Javier Bardem, J. K. Simmons. A predsa, nepomer medzi počtom nominácií a ocenení je veľavravný. Žiadny Oscar, len Zlatý glóbus pre Nicole.
Scenárista Sorkin strelil režiséra Sorkina do kolena, keď predlohu napísal ako kombinovaný dokumentárno-fiktívny útvar, pripomínajúci dokudrámu. Rozprávanie pamätníkov striedajú hrané scény a čiernobiele televízne sekvencie. Jedno, druhé i tretie je v poriadku, len to spolu nefunguje. Ba čo viac, zvolený princíp brzdí spád, znemožňuje empatiu, súcitenie s postavami. Odcudzuje divákovi celý príbeh, robí ho nepresvedčivým, umelým a nezaujímavým.
Sorkin si vybral týždeň v roku 1953, keď televízna šou I Love Lucy lámala rekordy sledovanosti. Lucille Ball stráca trpezlivosť s čoraz nevernejším manželom a umeleckým partnerom Desim Arnazom. Jej sen o domove a rodine sa rúca. Pokusy krásnej, vtipnej, inteligentnej a talentovanej ženy preniknúť do sveta filmu sa skončili fiaskom.

Má problémy so svojimi sponzormi, producentmi, hereckými spolupracovníkmi, scenáristami i režisérom. Vrcholí éra honby na čarodejnice a bulvárne médiá si vďačne zvyšujú sledovanosť polopravdami o Ballovej komunistickej minulosti. Aby toho nebolo málo, čaká dieťa a rozhodne sa bojovať o pokračovanie kariéry i seriálu napriek tomu, že tehotná herečka je na televíznych obrazovkách tabu.