SME

Nový šéfdirigent Opery SND Kevin Rhodes: Neexistuje druhotriedne predstavenie

Chce vychovávať mladú generáciu.

Nový šéfdirigent Opery SND Kevin RhodesNový šéfdirigent Opery SND Kevin Rhodes (Zdroj: Archív K. Rhodesa)

Chýr o KEVINOVI RHODESOVI sa prvýkrát chodbami Slovenského národného divadla začal šíriť po tom, ako ho riaditeľka baletu Nina Poláková pozvala do Bratislavy dirigovať baletné predstavenie Bratia Karamazovovci/Za hranicami hriechu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poznali sa z čias jej pôsobenia na poste primabaleríny viedenského baletu. Prvé reakcie divákov sa bezprostredne po predstavení niesli v duchu úžasu nad výnimočným výkonom, ktorý okrem členov baletného súboru podal orchester SND.

Za slovami uznania, že „takto fantasticky ten orchester hádam ešte nehral“, stál dodatok „To Kevin!“. Medzi orchestrom a novým dirigentom sa dostavila povestná správna chémia, Kevin Rhodes si svojou energiou, odzbrojujúcim úsmevom a americkým entuziazmom okamžite získal obľubu.

SkryťVypnúť reklamu

To bol už len posledný krok k tomu, aby ho divadlo oslovilo stať sa šéfdirigentom Opery SND.

Kto je Kevin Rhodes, čo by ste nám o sebe povedali?

Práve som sa dostal k svojej fotografii, ktorú mi dnes niekto poslal. Mám na nej 14 rokov a hrám na klavíri v školskom muzikálovom predstavení.

Zavesil som ju na Facebook a niekto sa ma v komentári spýtal – máš na sebe smoking a to máš len 14 rokov? Odpovedal som, že som začínal ako desaťročný v detskej talentovej šou, v zbore a amatérsky som hrával v divadle a na miestnej univerzite, keď som bol ešte dieťa. To všetko v čase, keď som mal 10 až 13 rokov.

Povedal by som, že som muzikantom už od svojho detstva. A aby som to ešte viac spresnil, som nielen celoživotným muzikantom, ale celoživotným divadelným muzikantom. A neexistuje pre mňa šťastnejší moment, ako keď dirigujem v divadle. Milujem to.

SkryťVypnúť reklamu

Poznamenali ste, že nie je dôležité, že ste to práve vy, kto nastupuje na post šéfdirigenta, ale že dôležitá je samotná pozícia. Čo je poslaním šéfdirigenta a prečo je táto pozícia taká kľúčová?

Zoberme si ako príklad vychýrenú reštauráciu, ktorá má svojho šéfkuchára. On je tou osobou, ktorá vedie celú kuchyňu. A predstavte si, že by do tej reštaurácie prišiel každý deň nejaký iný šéfkuchár. Možno by to v niečom bolo super zaujímavé, ale z dlhodobého hľadiska, keby tam nebol niekto na pravidelnej báze, kto by udával jednotnú líniu a smer, by to dobre nefungovalo.

Teraz sa pozrime na divadlo a na jeho umeleckú prevádzku. Je to podobné. Chvíľku budem pri nejakom diele a jeho naštudovaní ja, potom inokedy príde niekto iný a oddiriguje ďalšiu sériu predstavení – čo je bežné a pre divadlo prospešné, ale v nejakom momente sa hosťujúci dirigent pristaví a povie si, aha, tak vy to tu robievate takto a takto. Čiže budú mať niečo, čo ich spája, čo je pre nich príznačné, ale s čím sa zároveň dá pracovať a v prípade potreby sa to dá aj modifikovať.

SkryťVypnúť reklamu

Šéfdirigent má možnosť tvarovať a viesť orchester takým smerom, že keď sa ktokoľvek iný postaví pred orchester, má potom z čoho vychádzať a prípadne niečo z toho zmeniť zasa po svojom.

Čo všetko okrem umeleckých otázok je v kompetencii šéfdirigenta?

Je tu ešte administratíva. Orchester a jeho administratíva majú pred sebou stovku predstavení v sezóne a je potrebné si zodpovedať a rozhodnúť množstvo otázok – koľko hráčov bude hrať, ale aj to, kto nebude hrať, či máme dosť hráčov v orchestri, či niekto nehrá viac než niekto iný... takže budem prítomný aj pri rozhodovaní o mnohých administratívnych detailoch.

Už teraz som vo veľmi úzkom kontakte s manažérom našich kolektívnych telies Kristiánom Tóthom a množstvo vecí riešime spoločne. V júni som sa stretol s umeleckou radou orchestra.

SkryťVypnúť reklamu

Máme pred sebou konkurzy, najbližšie to bude dôležitý konkurz na obsadenie miesta prvého hráča v skupine hobojov. Nasledovať bude konkurz na miesto v skupine viol. Som rád, že budem mať hlas aj v konkurznej komisii.

Ako dirigent pracujete na javisku aj v jame s množstvom výnimočných osobností, rôznych individualít, vo finále však vždy ide o tímovú prácu. Individuálny a kolektívny prístup môžu na seba občas naraziť. Ako sa medzi nimi dá udržať správny balans?

Zložité je to najmä na začiatku kariéry dirigenta. Keď začínate ako mladý dirigent, ustavične hľadáte balans aj medzi povinnosťou byť zrozumiteľný v tom, aký máte hudobný zámer, a pritom zároveň väčšinu času vlastne hádate, skúšate, tápete a učíte sa. Ste mladý, dosiaľ ste niektorými situáciami neprešli.

SkryťVypnúť reklamu

Úplne iná situácia je byť šéfdirigentom v tomto štádiu života, keď už rozumiem, ako dať ľuďom slobodu vtedy, keď ju potrebujú. V konečnom dôsledku však byť lídrom znamená dosahovať konsenzus.

Nie vždy to funguje tak, že poviem „takto sa to bude robiť“, naopak, musíte svoje predstavy dostať do pozície, keď sa s nimi každý dokáže stotožniť a pevne stojí za tým, čo prezentujete. Takže presvedčenie, že dirigent je nejaký tvrdý diktátor, ktorý plieska bičom, nemá nič spoločné s realitou. Aspoň nie s tou mojou.

Vždy sa snažím byť jasný, zrozumiteľný, pozitívny a snažím sa ľudí nadchnúť pre svoje nápady. Mojou úlohou je veci celkovo zarámcovať a nie nezmyselne kontrolovať každú jednu bunku človeka, ktorý so mnou robí hudbu.

V našom priestore sme zvyknutí na dirigentov, ktorí sa buď špecializujú na balet, alebo na operu. Teraz sa šéfdirigentom v SND stáva človek, ktorý sa pohybuje v oboch žánroch – aj v opere, aj v balete. V dirigentskom svete to asi nie je bežné.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti je to skôr netypické. Jedno z mála miest, kde sa niečo také ešte dá vidieť – dokonca počas niekoľkých dekád – je Rusko. A trošku sa zdráham dnes ako príklad použiť Valerija Gergieva, z dôvodov, ktoré sú jasné, no práve jeho ste mohli počas celej éry zažiť jeden večer dirigovať Pikovú dámu a ďalší večer balet Romeo a Júlia. Ale to je len jeden príklad za všetky.

Stretnete sa s tým aj dnes, ale v minulosti to bolo bežnejšie. Keď sa pozriete do histórie na resumé niektorých divadelných domov, natrafíte napríklad na mená, ako bol slávny francúzsky dirigent Pierre Monteux, ktorý bežne dirigoval operu aj balet.

Opera je považovaná za kráľovský žáner, láka preto dirigentov viac?

V mnohých operných domoch pretrváva paradigma, že všetka pozornosť sa sústredí na operu a balet je tak trošku v úzadí. To potom vedie k istej hudobnej nerovnosti. Takže dúfam, že sa postarám o to, aby v Slovenskom národnom divadle boli opera aj balet považované za rovnako dôležité.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C95UQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 22 078
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 476
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 615
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 406
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 721
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 248
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 737
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 541
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 918
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 398
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 554
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 747
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 549
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 809
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 167
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 793
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu