Autor je riaditeľ Opery SND
Na vstup do novej sezóny sa pripravujeme s nádejou, že po období neistoty a zatvorených divadelných sál konečne poskytneme priestor na plnohodnotnú divadelnú činnosť.
Pre našu novú sezónu pripravujeme tri premiéry. Na javisko sa vracia v novej inscenácii jeden z najpopulárnejších operných titulov, Carmen Georgesa Bizeta, strhujúca realistická hudobná dráma o vášni, slobode, pomste a smrti.
Novinka má ambíciu zachovať divácku atraktivitu diela, ale odkryje aj iné roviny ako iba príbeh o prelietavej láske. Temperamentnú Carmen vystrieda slávnostná opera Eugena Suchoňa Svätopluk, významné dielo slovenskej klasickej hudby.
Zásadná historická téma sa na scénu Opery SND vracia ako súčasť osláv 30. výročia vzniku Slovenskej republiky v novej, výtvarne silnej a filozofickej koncepcii. Na ňu nadviaže výpravná belkantová opera so sugestívnym príbehom z anglickej histórie Maria Stuarda od Gaetana Donizettiho.
Trojicu premiér doplní súčasná pocta opernému žánru s odkazmi do histórie, Impresario Dotcom od Ľubice Čekovskej v koprodukcii s festivalom v Bregenzi ako súčasť špeciálnych projektov Opery SND.
V ich rámci uvedieme aj mimoriadnu udalosť – otvárací galakoncert sezóny Edita Gruberová Tribute, na ktorom vzdajú hold našej sopránovej legende súčasné operné hviezdy. Zbor Opery SND vystúpi na významnom opernom festivale Janáček Brno, kde uvedie dielo Feliksa Nowowiejského Quo Vadis.
Chystáme aj tradičné Letné gala pred novou budovou SND na záver sezóny. V repertoári ostávajú obľúbené tituly z predchádzajúcich sezón vrátane štyroch detských inscenácií. Pokračujeme tiež s Operným štúdiom SND, ktorého činnosť v podobe workshopov, koncertov a predstavení sme rozšírili o účinkovanie frekventantov v štandardných inscenáciách. Rozbiehame systematickú edukatívnu činnosť smerom k detskému a mladému divákovi.
V novej sezóne nás čaká nás nový, pestrý divadelný svet, ktorý reflektuje tradičné kvality, osloví i mladého diváka a vyjadrí tiež zásadný postoj k súčasnému svetu. Tešíme sa, že budeme spolu premýšľať, smiať sa, kochať sa krásou i snívať.
Premiéry Opery SND
Georges Bizet: Carmen
Premiéry 29. a 30. 9. 2022
Hudobné naštudovanie Kevin Rhodes
Dirigent a dirigentka Kevin Rhodes, Zuzana Kadlčíková
Réžia Lubor Cukr
Jedno z najpopulárnejších diel svetového operného repertoáru je fascinujúcou esenciou francúzskeho šarmu a španielskej vášne. Carmen je strhujúcou hudobnou drámou, v ktorej sa, okrem množstva populárnych árií, priamo na scéne pred očami divákov mení operná história.
Začína sa ako opéra comique, vzápätí sa zmení na romantickú drámu a napokon vyvrcholí ako veristická opera. Silný príbeh o sile ľudských vášní je okorenený temperamentnými i dojímavými melódiami a strhujúcimi rytmami.
V novej inscenácii režiséra Lubora Cukra sa však skrýva viac, ako len príbeh o prelietavej láske, Carmen sa stáva symbolom slobody. Láska ako osud i ako nešťastie: priama, cynická, nevinná, krutá a práve preto slobodná.
Ľubica Čekovská: Impresario Dotcom
Premiéra 21. 10. 2022
Hudobné naštudovanie Alice Meregaglia
Dirigentka Alice Meregaglia
Réžia Elisabeth Stöppler
Opera SND v koprodukcii so svetoznámym festivalom v Bregenzi uvádza slovenskú premiéru opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom, súčasnú a veselú poctu vážnemu štyristoročnému opernému žánru.
Libreto voľne podľa predlohy Carla Goldoniho Impresario zo Smyrny spracovala Laura Olivi. V brilantnom a moderne podanom príbehu sa speváci, vystupujúci pod menami svojich postáv z rôznych opier (Orfeus, Olympia, Carmen, Violetta a Tamino) a milovník opery uchádzajú o miesto v divadle Impresaria Dotcoma.
Eugen Suchoň: Svätopluk
Premiéra 24. 2. 2023
Hudobné naštudovanie Martin Leginus
Dirigent Martin Leginus
Réžia Roman Polák
Monumentálna historická dráma nie je len oslavou slávnej slovanskej minulosti, ale aj presvedčivou hudobnou drámou so zaujímavým vnútorným svetom hlavných postáv.
Vládca Svätopluk má pred sebou dilemu: postaviť sa za novú kresťanskú budúcnosť alebo ustúpiť pohanom, nasledovať odkaz Rastislava alebo sa držať moci za každú cenu? Jeho vnútro je sužované i osobnou drámou panovníka, ktorý sa na ceste k moci dopustil ťažkých morálnych deliktov.
Zmierenie s Bohom i vlastným svedomím prichádza ako vyvrcholenie drámy na záver v podobe prorockej panovníckej múdrosti a zhovievavosti. Nová inscenácia režiséra Romana Poláka však otvára aj témy, ktoré rieši súčasná spoločnosť. Postavíme sa za slobodu a udržateľnú budúcnosť alebo ustúpime tým, ktorí nevidia ani niekoľko krokov dopredu?
Gaetano Donizetti: Maria Stuarda
Premiéry 21. a 23. 4. 2023
Hudobné naštudovanie Marco Guidarini
Dirigent Marco Guidarini, Martin Leginus
Réžia Gilbert Blin
Gaetano Donizetti napísal Mariu Stuardu v období, keď bol na vrchole svojej skladateľskej kariéry. A hoci v námetoch mnohých svojich diel podľahol čaru novej romantickej literatúry, s obľubou sa vracal do anglickej histórie ako k lákavému zdroju javiskovo efektných tém.
Zaujal ho osud škótskej kráľovnej Márie v spracovaní Friedricha von Schillera, na rozdiel od predlohy sa však Donizetti vyhol politicko-náboženským témam. Ponechal však legendárnu fiktívnu scénu stretnutia Márie s Alžbetou.
Výrazný dramatický konflikt, bohatý psychologický profil postáv, lyrické pasáže a skvelý príbeh s dvomi kráľovnami – rivalkami sú v sugestívnej inscenácii francúzskeho režiséra Gilberta Blina výpravným historickým divadlom a prvou časťou plánovanej voľnej „Tudorovskej trilógie“.
Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.
Autor: Lubor Cukr