SME

Silvia Panáková: Švantnera si pozrú aj na Miami

O tom, ako a prečo Piargy vznikli.

PiargyPiargy (Zdroj: Foto - Mayo Hric)

„Zem sa bude rozkalovať ako zle vykysnutý a vyváľaný chlieb v rozpálenej peci. Priepasti nebudú mať dna, nuž nikoho nevydajú na svetlo božie, koho raz prehltnú. Slnko očernie ako zhnitá plánka v sene a neukáže sa na oblohe, lebo nebude mať komu svietiť.“ Piargy nie sú také známe ako Malka či Nevesta hôľ, nie sú poviedkou, ktorou si Františk Švantner vyslúžil nálepku čítankového autora, ani poviedkou, ktorá ho dostala do povinného čítania, ale vďaka rovnomennému filmu práve premietanému v kinách sa možno stanú poviedkou, ktorá ho tejto nálepky konečne zbaví – a dostane ho do oveľa lukratívnejšej kategórie „čítania pod lavicou“. Ambície najnovšej snímky režiséra Iva Trajkova však rozhodne presahujú popularizáciu klasiky. O tom, ako a prečo Piargy vznikli, v čom sa vymykajú zo slovenskej produkcie a prečo možno zarezonujú v Amerike viac ako v Európe, sme sa rozprávali s ich producentkou Silviou Panákovou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nakrútiť čiernobiely artový film na motívy autora povinného čítania sa zdá byť pomerne riskantný podnik. Napriek tomu ste doň išli a vytrvali ste ďalších osem rokov. Čo vás na ňom natoľko oslovilo, že ste doň vložili dôveru?

Súvisiaci článok Jozef Vajda: Detské túžby sú tie najsilnejšie Čítajte 

Na začiatku sme nevedeli, že to bude čiernobiely film – to vzniklo až postupne v procese tvorby. Až keď sme začali spolupracovať s veľkými profesionálmi, pochopili sme, čo to vlastne všetko zahrňuje. Od prvého momentu, keď sme v roku 2012 dostali prvý grant na vývoj filmu, sme vedeli, že na tento film sa nám podarí získať peniaze, aj keď ich možno bude treba viac, ako sme si spočiatku mysleli.

Komisia nám dala najavo, že sa jej projekt páči – bolo to slovenské, zobrazujúce našu minulosť a v kontexte sociálnych drám zo súčasnosti, ktoré sa vtedy nakrúcali, to bolo zrazu niečo iné, a myslím, že práve to ich oslovilo. Preto nám to nakrúcanie aj dlhšie trvalo. Sociálnu drámu môžete nakrútiť i v Bratislave, nepotrebujete lavínu ani historické kulisy...

SkryťVypnúť reklamu

Ukotvenosť v slovenských historických reáliách môže na druhej strane predstavovať problém pre zahraničné publikum...

Podávala som niekoľko grantov aj do iných krajín – nakoniec sme len trojkoprodukcia s Macedónskom a Českom. V Nemecku, v Poľsku, v Slovinsku, na Ukrajine sa to veľmi páčilo, ale bolo to pre nich príliš slovenské, takže áno, naráža to na seba. Veľmi ma potešilo, že ako prvý nás oslovil židovský festival v Miami, kde sa bude film hrať v januári.

Pritom tá židovská linka je vo filme len v náznaku, ako súčasť doby, a napriek tomu ten film vybrali, asi pre „Me Too“. Ideme aj na viaceré európske festivaly, do Cottbusu, do Maďarska, ale mám pocit, že v Amerike to bude možno rezonovať viac ako v Európe.

Réžie filmu sa ujal český režisér macedónskeho pôvodu Ivo Trajkov. Ako to sedí k takej rýdzo slovenskej téme? Nebáli ste sa toho, ako na kritiku z vonku, navyše de facto „z Prahy“, zareaguje slovenský divák?

SkryťVypnúť reklamu

Ivo Trajkov mal ako režisér jednu obrovskú výhodu, že v takej dedine v Macedónsku vyrastal, poznal jej chod, vedel, čo dokáže s ľuďmi urobiť fanatizmus – jednoducho vedel, o čom nakrúca. A my sme predsa nechceli nikoho kritizovať – nech si každý žije, ako chce. My len poukazujeme na to, že takto to tu bolo v roku 1939 a v roku 2022 je tu to isté.

Existuje veľa paralel, ktoré možno aj tušíme, ale naplno si ich uvedomíme, až keď sme s nimi konfrontovaní. Či už je to fungovanie v cirkvi, postavenie žien, alebo mechanizmus manipulácie... Je fascinujúce, že Švantner to napísal v štyridsiatych rokoch minulého storočia, navyše bol mladý, tridsaťročný a napísal to tak, že z toho mrazí i dnes.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C99QR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 112
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 308
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 229
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 063
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 984
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 446
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 279
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 104
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 105
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 369
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 689
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 543
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 829
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 355
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 917
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu