SAN SEBASTIÁN. Po dlhých rokoch hladomoru sa v malej írskej usadlosti stal v roku 1862 zázrak. Jedenásťročná Anna už štyri mesiace nejedla, a predsa žila. Mocní muži cirkvi povolali komisiu, aby záhadu ozrejmila, a za dievčaťom začali prichádzať zvedaví pútnici aj novinári.
Skutočný príbeh, ktorý sa stal námetom pre knihu a teraz aj pre film s názvom The Wonder, má v sebe takú mágiu a silu, až si diváci želajú, aby sa nedal vysvetliť nijako inak, iba zásahom nadprirodzených síl.
Je to však pasca, do ktorej ich šikovne dostal režisér SEBASTIÁN LELIO, ktorý pozná všetky technologické a rozprávačské triky, ako človeka oklamať. Veľkú školu dostal už ako dieťa v kostole, kam chodil, keď vyrastal v Pinochetovej diktatúre.
Otázka, či existuje boh, ho netrápi. Nebrojí proti viere, ale obáva sa, že ľudia nie sú dosť ostražití, keď nad nimi preberá priveľkú moc, povedal, keď sa s denníkom SME stretol na festivale v San Sebastiáne.
Svoj film nakrútil s jednou z najvychytenejších herečiek súčasnosti Florence Pugh. Dal jej úlohu zdravotnej sestry, ktorá malú Annu pozorovala a svojimi zisteniami si trúfla sa vzoprieť cirkevným dogmám.
V rozhovore sa dočítate:
- Čo sa podľa neho stalo v roku 1862.
- V čom vidí problém viery.
- Aký je vzťah medzi vierou a stavom spoločnosti.
- Čo možno nositeľom cirkevného útlaku odpustiť, a čo nie.
- Ako ho poznačila Pinochetova diktatúra.
- Čo si uvedomil v kostole.
- Čo má dnes spoločné USA s Iránom a o čom to vypovedá.
- Prečo nakrúca najmä o ženách.
Na začiatku filmu ste ukázali, ako vyzerá váš pľac a vaše kulisy. Prečo ste chceli divákom pripomenúť, že sa nejdú pozerať na realitu, ale na filmovú hru?
Ak chcete rozlúštiť tento írsky prípad, musíte byť aktívnym a pozorným divákom. Nemôžete si dovoliť stratiť sa v príbehu, prepadnúť akcii a podľahnúť šarmu postáv. Film je konštrukt, nezabúdajte na to.
Pre mňa poslúžil ako priestor, kde na seba môžu naraziť viaceré systémy založené na viere. Rozum na poverčivosť, veda na rozprávky, fakty na túžobné predstavy. Ak teda cítite, že ste hypnotizovaní tým, čo sa na obraze deje, myslite na to, že ste sa možno dali oklamať.
To je predsa podstata filmu, nie?
Máte pravdu. Základ kinematografie tvorí optická ilúzia. Na tom je skrátka postavená filmová technológia. Oko je pri nej oklamané. To sú však presne tie chvíle, keď máte možnosť zamyslieť sa, čomu v živote veríte a prečo. Naozaj viete, čo je v ňom skutočné a čo nie?
Príbeh vášho filmu sa krúti okolo viery, najmä okolo slepej viery. Pochádzate z krajiny, kde bol vplyv katolicizmu veľmi silný. Do akej miery ovplyvnil aj váš život?
Bol som katolíkom z predurčenia. Potom som si to zanalyzoval.