Jej kniha Táto izba sa nedá zjesť bola nominovaná na cenu Anasoft litera aj na Cenu René, čím by sa dostala medzi študentov a študentky gymnázií. Kniha však otvorene opisuje autorkine skúsenosti so sexuálnym zneužívaním v detstve a porota sa ju rozhodla z nominácii dodatočne stiahnuť.
"Pre mňa je fakt, že musíme mať obavy o to, či sú pedagógovia dostatočne pripravení hovoriť o sexuálnom zneužívaní a sexualite ako takej, sám osebe desivý," vraví NICOL HOCHHOLCZEROVÁ.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako vníma divadelnú adaptáciu jej novely.
- Prečo nezvažovala riešiť zneužívanie trestnoprávne.
- Ako ľudia vnímajú obete sexuálneho zneužívania a prečo nechce vytvárať dojem univerzálnej obete.
- Ako vnímala okolnosti Ceny René.
- Prečo knihu Lolita ľudia vnímajú ako milostný príbeh.
Mestské divadlo Žilina začiatkom roka uviedlo inscenáciu, ktorá vznikla na základe vašej novely. Inscenáciu ste videli na premiére, aký to bol zážitok?
Fascinujúci, ale popravde si ho už netúžim zopakovať.
Prečo?
Dúfam, že tým nikoho neurazím, vôbec totiž nejde o kvalitu predstavenia. To, ako som sa počas inscenácie cítila, je však moja súkromná záležitosť, ktorá nesúvisí s knihou, takže si ju dovolím nechať pre seba.
Inscenácia prináša niekoľko zaujímavých režijných postupov. Terezku hrá herečka takmer o generáciu staršia ako ste vy, neskôr však na javisko vystúpi asi trinásťročné dievča. Ako ste vnímali tieto zmeny?
Vek herečky ma spočiatku zarazil, ale po začiatku predstavenia som to vnímala tak, že herečka Iveta Pagáčová nehrá Terezu. Je v role rozprávačky, keďže prednáša aj časti o Ivanovi v tretej osobe.
Viac ma prekvapilo, akým spôsobom boli niektoré časti poprehadzované. Nebol to ten istý text, ale akýsi jeho remix. Bolo pre mňa zaujímavé sledovať, ako to funguje v takejto podobe.

Ste teda spokojná s tým, akú má inscenácia podobu?
Som spokojná. Lenže môj názor vôbec nie je objektívny. Priznám sa, neviem si úplne predstaviť, ako sa cítil zvyšok publika, môžem len dúfať, že sa ich to dotklo, tak ako v to dúfam aj pri knihe samotnej.
Novela vznikla na základe vašej osobnej skúsenosti. Ľudia, ktorí sa pohybujú v umeleckej brandži alebo poznajú pomery vo vašom rodnom meste, asi vedia, o kom píšete. Nechcete však naozaj zverejniť jeho meno a riešiť celú vec trestnoprávne?