SME

Roman Polák: Spolupatričnosť je prirodzená ľudská vlastnosť a funguje aj v totalitnej spoločnosti

Už čoskoro uvedie Činohra SND premiéru inscenácie Konformista.

Roman Polák.Roman Polák. (Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Už čoskoro nás v sále Činohry SND čaká premiéra inscenácie Konformista. Naše publikum si ju bude môcť vychutnať 15. a 16. apríla. Adaptáciu výnimočného románu Alberta Moraviu pripravil a režíruje ROMAN POLÁK, s ktorým pri tejto príležitosti pripravil rozhovor dramaturg inscenácie Daniel Majling.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do Činohry SND sa po Ruských denníkoch a Scénach zo života režiséra Ingma­ra Bergmana vraciate s Moraviovým Kon­for­mistom. Spája tieto tri tituly nejaká spoločná ideová línia? Je to nástup totality?

SkryťVypnúť reklamu

Ruské denníky sú o rodine, ktorá dokáže prežiť boľševický teror rozpútaný Leninom vďaka tomu, že ako rodina žije v harmónii. Rodina svojim členom dodáva istotu aj v hraničných historických situáciách. Bergman je hra o umelcovi a rodina tam tiež zohráva veľmi silnú rolu. Frustrujúce spomienky na detstvo Bergmana poznačili na celý život, poznačili jeho snahu vytvoriť funkčnú rodinu. Jeho ustavičné hľadanie a ustavičné omyly, ustavičné odchody limitujú jeho možnosti vybudovať si vzťahy, ktoré by nahradili vnútornú neistotu, ktorú získal v detstve a ktorá ho poznačila na celý život. Poznačila nielen jeho tvorbu, ale prejavila sa aj v jeho mladíckom obdive Hitlerovho nacizmu. Hlavný hrdina Konformistu tiež cíti frustráciu zo svojho detstva, jeho rodičia mu neposkytli istotu a on ju hľadá. Má pocit, že ju našiel, ale pod tou novou istotou je skrytý démon Pandoriných skriniek, ktoré sa zrazu otvárajú.

SkryťVypnúť reklamu

Je to teda skôr voľná trilógia o troch rôznych rodinách než trilógia o režimoch?

Paradoxné je, že hrdina Konformistu vidí riešenie svojej vnútornej neistoty v tom, že emocionálne i racionálne uverí v zmysluplnosť fašizmu a dá sa do jeho služby. Posolstvom tejto inscenácie je hádam to, že mnoho normálnych ľudí malo pocit, že totalitný režim im dá istotu a nahradí ich vnútornú frustráciu či vnútornú neistotu, ktorá môže pochádzať z rôznych veľmi osobných a súkromných skúseností. Paradoxne, tá „záchrana“ otvorí ďalšie besy ukryté pod povrchom.

Románov o tejto téme je veľa. Prečo ste siahli práve po Moraviovi? Máte k jeho literatúre nejaký blízky vzťah?

Nie som nejaký systematický čitateľ Moraviu ani talianskej literatúry…

Oslovil vás teda Bertolucciho film?

SkryťVypnúť reklamu

Je pravda, že moje dospievanie, hlavne sedemdesiate roky a začiatok osemdesiatych, bolo poznačené talianskou filmovou školou. Nebol to ani tak neorealizmus ako skôr výboje v šesťdesiatych rokoch. Keď som v novomestskom kine chcel vidieť Passoliniho alebo Bertolucciho, musel som kúpiť 4-5 lístkov, aby sa naplnil spodný limit návštevníkov kina potrebný na premietanie. Bolo to zvláštne, keď človek sedel sám, prípadne vo dvojici v kine pre tristo divákov a premietali preňho Konformistu alebo Súmrak bohov. Tie filmy na mňa vtedy vplývali veľmi silne. Otváral sa mi cez ne nový svet, ktorý som nepoznal. Chcel som sa vtedy stať filmovým scenáristom, ale filmovú scenáristiku v roku, keď som končil gymnázium, neotvárali, a tak som sa z núdze rozhodol, že pôjdem na divadelnú réžiu.

SkryťVypnúť reklamu

Neuvažovali ste už vtedy o tom, že urobíte Konformistu? Moravia bol členom komunistickej strany, film sa premietal aj u nás, možno by to šlo…

Mal som svoje malé študentské divadlo na gymnáziu a robil si tam svoje experimenty, ale určite som vtedy neuvažoval o takýchto komplikovaných témach.

Aká je hranica medzi prirodzenou ľudskou spolupatričnosťou, ktorá bráni absolútnej atomizácii spoločnosti, a patologickým konformizmom? Navyše, keď dnes už slovné spojenia „proti prúdu“, „antimainstream“ majú – aspoň pre mňa – veľmi čudnú pachuť?

To je zložitá otázka, ktorá má mnoho vrstiev a neviem, či ich budem schopný pomenovať. Spolupatričnosť je prirodzená ľudská vlastnosť a funguje v akejkoľvek, aj v totalitnej spoločnosti. Počas normalizácie som mal pocit spolupatričnosti s komunitou divadelníkov. Žili sme v istej bubline a mali sme presvedčenie, že žijeme vo vlastnej myšlienkovej rezervácii, ktorá je v opozícii proti oficiálnej ideológii. Spolupatričnosť je vec komunitná, je to vec veriacich v cirkvi, vec záujmových skupín – folkloristov, hudobníkov atď. Komunitnosť je prirodzená. Konformizmus sa začína, keď sa spoločnosťou necháme „uplatiť“, keď s ňou pristúpime na dohodu, že keď budeme držať hubu, budeme spokojní, budeme mať čo jesť, naše deti budú chodiť do škôl – stačí držať hubu v spoločensky konfliktných situáciách. Konformizmus je, keď si človek vnútorne zdôvodní svoj alibizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Ale Marcello Clerici z Konformistu je v tomto ohľade predsa len zvláštny. Na pohodlné prežitie by mu stačilo, keby ako štyridsať miliónov Talianov stál v anonymnom dave a volal Mussolinimu na slávu a po jeho zvrhnutí stál s tým istým anonymným davom a oslavoval jeho popravu. Clerici sa však aktívne angažuje. Chce sa síce podobať na ostatných, ale opakuje akt zločinu, ktorý ho už v detstve od spoločenstva ostatných oddelil.

Tento paradox vysvetľuje v románe sám Clerici. Keď spomína na svoje detstvo, vraví, že počas násilného aktu ničenia mal pocit moci a spravodlivosti. Napriek snahe o normálnosť ostáva v ľuďoch túžba po moci a dokonca si vedia tú túžbu odôvodniť spravodlivými cieľmi. Koľko právnikov a sudcov z minulého režimu hovorilo, že šli len podľa platných zákonov, že chceli byť len spravodliví a režim im dal moc byť spravodliví. To, že režim mal nespravodlivú podstatu, ignorovali.

SkryťVypnúť reklamu

Bertolucci vo svojom filme zmenil koniec románu. (Clerici prezlieka kabát a stáva sa vodcom davu, ktorý naháňa fašistov.) Aj viaceré adaptácie, ktoré som mal v rukách, narábali s koncom príbehu voľne. Týka sa to aj vašej dramatizácie. Vyžaduje si každá doba nové pomenovanie toho, ako v závere skončí konformista Marcello Clerici?

Moravia to urobil tak, ako to urobil, a malo to svoju logiku – fašista Clerci má síce vnútorné problémy s tým, že Mussolini zatiahol Taliansko do vojny, no zároveň mu verne slúži. A končí ako obeť vojny. Divadlo však žije len v čase a priestore, v ktorom sa inscenácia hrá, a preto má zmysel adaptovať pôvodný mate­riál tak, aby pomenúval to, čo môže ohrozovať spoločnosť, v ktorej žijeme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 396
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 086
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 662
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 408
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 139
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 206
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 143
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 98 105
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 045
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 377
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 304
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 11 545
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 533
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 348
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 090
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťZatvoriť reklamu