SME

Roman Polák: Spolupatričnosť je prirodzená ľudská vlastnosť a funguje aj v totalitnej spoločnosti

Už čoskoro uvedie Činohra SND premiéru inscenácie Konformista.

Roman Polák.Roman Polák. (Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Už čoskoro nás v sále Činohry SND čaká premiéra inscenácie Konformista. Naše publikum si ju bude môcť vychutnať 15. a 16. apríla. Adaptáciu výnimočného románu Alberta Moraviu pripravil a režíruje ROMAN POLÁK, s ktorým pri tejto príležitosti pripravil rozhovor dramaturg inscenácie Daniel Majling.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do Činohry SND sa po Ruských denníkoch a Scénach zo života režiséra Ingma­ra Bergmana vraciate s Moraviovým Kon­for­mistom. Spája tieto tri tituly nejaká spoločná ideová línia? Je to nástup totality?

SkryťVypnúť reklamu

Ruské denníky sú o rodine, ktorá dokáže prežiť boľševický teror rozpútaný Leninom vďaka tomu, že ako rodina žije v harmónii. Rodina svojim členom dodáva istotu aj v hraničných historických situáciách. Bergman je hra o umelcovi a rodina tam tiež zohráva veľmi silnú rolu. Frustrujúce spomienky na detstvo Bergmana poznačili na celý život, poznačili jeho snahu vytvoriť funkčnú rodinu. Jeho ustavičné hľadanie a ustavičné omyly, ustavičné odchody limitujú jeho možnosti vybudovať si vzťahy, ktoré by nahradili vnútornú neistotu, ktorú získal v detstve a ktorá ho poznačila na celý život. Poznačila nielen jeho tvorbu, ale prejavila sa aj v jeho mladíckom obdive Hitlerovho nacizmu. Hlavný hrdina Konformistu tiež cíti frustráciu zo svojho detstva, jeho rodičia mu neposkytli istotu a on ju hľadá. Má pocit, že ju našiel, ale pod tou novou istotou je skrytý démon Pandoriných skriniek, ktoré sa zrazu otvárajú.

SkryťVypnúť reklamu

Je to teda skôr voľná trilógia o troch rôznych rodinách než trilógia o režimoch?

Paradoxné je, že hrdina Konformistu vidí riešenie svojej vnútornej neistoty v tom, že emocionálne i racionálne uverí v zmysluplnosť fašizmu a dá sa do jeho služby. Posolstvom tejto inscenácie je hádam to, že mnoho normálnych ľudí malo pocit, že totalitný režim im dá istotu a nahradí ich vnútornú frustráciu či vnútornú neistotu, ktorá môže pochádzať z rôznych veľmi osobných a súkromných skúseností. Paradoxne, tá „záchrana“ otvorí ďalšie besy ukryté pod povrchom.

Románov o tejto téme je veľa. Prečo ste siahli práve po Moraviovi? Máte k jeho literatúre nejaký blízky vzťah?

Nie som nejaký systematický čitateľ Moraviu ani talianskej literatúry…

Oslovil vás teda Bertolucciho film?

SkryťVypnúť reklamu

Je pravda, že moje dospievanie, hlavne sedemdesiate roky a začiatok osemdesiatych, bolo poznačené talianskou filmovou školou. Nebol to ani tak neorealizmus ako skôr výboje v šesťdesiatych rokoch. Keď som v novomestskom kine chcel vidieť Passoliniho alebo Bertolucciho, musel som kúpiť 4-5 lístkov, aby sa naplnil spodný limit návštevníkov kina potrebný na premietanie. Bolo to zvláštne, keď človek sedel sám, prípadne vo dvojici v kine pre tristo divákov a premietali preňho Konformistu alebo Súmrak bohov. Tie filmy na mňa vtedy vplývali veľmi silne. Otváral sa mi cez ne nový svet, ktorý som nepoznal. Chcel som sa vtedy stať filmovým scenáristom, ale filmovú scenáristiku v roku, keď som končil gymnázium, neotvárali, a tak som sa z núdze rozhodol, že pôjdem na divadelnú réžiu.

SkryťVypnúť reklamu

Neuvažovali ste už vtedy o tom, že urobíte Konformistu? Moravia bol členom komunistickej strany, film sa premietal aj u nás, možno by to šlo…

Mal som svoje malé študentské divadlo na gymnáziu a robil si tam svoje experimenty, ale určite som vtedy neuvažoval o takýchto komplikovaných témach.

Aká je hranica medzi prirodzenou ľudskou spolupatričnosťou, ktorá bráni absolútnej atomizácii spoločnosti, a patologickým konformizmom? Navyše, keď dnes už slovné spojenia „proti prúdu“, „antimainstream“ majú – aspoň pre mňa – veľmi čudnú pachuť?

To je zložitá otázka, ktorá má mnoho vrstiev a neviem, či ich budem schopný pomenovať. Spolupatričnosť je prirodzená ľudská vlastnosť a funguje v akejkoľvek, aj v totalitnej spoločnosti. Počas normalizácie som mal pocit spolupatričnosti s komunitou divadelníkov. Žili sme v istej bubline a mali sme presvedčenie, že žijeme vo vlastnej myšlienkovej rezervácii, ktorá je v opozícii proti oficiálnej ideológii. Spolupatričnosť je vec komunitná, je to vec veriacich v cirkvi, vec záujmových skupín – folkloristov, hudobníkov atď. Komunitnosť je prirodzená. Konformizmus sa začína, keď sa spoločnosťou necháme „uplatiť“, keď s ňou pristúpime na dohodu, že keď budeme držať hubu, budeme spokojní, budeme mať čo jesť, naše deti budú chodiť do škôl – stačí držať hubu v spoločensky konfliktných situáciách. Konformizmus je, keď si človek vnútorne zdôvodní svoj alibizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Ale Marcello Clerici z Konformistu je v tomto ohľade predsa len zvláštny. Na pohodlné prežitie by mu stačilo, keby ako štyridsať miliónov Talianov stál v anonymnom dave a volal Mussolinimu na slávu a po jeho zvrhnutí stál s tým istým anonymným davom a oslavoval jeho popravu. Clerici sa však aktívne angažuje. Chce sa síce podobať na ostatných, ale opakuje akt zločinu, ktorý ho už v detstve od spoločenstva ostatných oddelil.

Tento paradox vysvetľuje v románe sám Clerici. Keď spomína na svoje detstvo, vraví, že počas násilného aktu ničenia mal pocit moci a spravodlivosti. Napriek snahe o normálnosť ostáva v ľuďoch túžba po moci a dokonca si vedia tú túžbu odôvodniť spravodlivými cieľmi. Koľko právnikov a sudcov z minulého režimu hovorilo, že šli len podľa platných zákonov, že chceli byť len spravodliví a režim im dal moc byť spravodliví. To, že režim mal nespravodlivú podstatu, ignorovali.

SkryťVypnúť reklamu

Bertolucci vo svojom filme zmenil koniec románu. (Clerici prezlieka kabát a stáva sa vodcom davu, ktorý naháňa fašistov.) Aj viaceré adaptácie, ktoré som mal v rukách, narábali s koncom príbehu voľne. Týka sa to aj vašej dramatizácie. Vyžaduje si každá doba nové pomenovanie toho, ako v závere skončí konformista Marcello Clerici?

Moravia to urobil tak, ako to urobil, a malo to svoju logiku – fašista Clerci má síce vnútorné problémy s tým, že Mussolini zatiahol Taliansko do vojny, no zároveň mu verne slúži. A končí ako obeť vojny. Divadlo však žije len v čase a priestore, v ktorom sa inscenácia hrá, a preto má zmysel adaptovať pôvodný mate­riál tak, aby pomenúval to, čo môže ohrozovať spoločnosť, v ktorej žijeme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 019
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 440
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 646
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 585
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 512
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 812
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 626
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 316
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 156
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 936
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 308
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 821
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 7 782
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 129
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  4. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu