SME

Alžbeta Vrzgula: Ženy, ktoré si kupujú drahé kurzy od influenceriek, nepovažujeme za obete

Do kamenných divadiel sa ľudia nevrátia.

Alžbeta VrzgulaAlžbeta Vrzgula (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Vo svojej novej inscenácii s názvom Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny, sa venuje téme konšpiritualizmu a ezoterickým poradkyniam, ktoré prostredníctvom sociálnych sietí zarábajú obrovské peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Dá sa jasne vidieť, je to obyčajný mišmaš. Kúsok z toho, kúsok z onoho, spája sa nespojiteľné a tým vzniká nový mystický, očarujúci, ale úplne nezmyselný svet," vraví režisérka ALŽBETA VRZGULA.

Dlhodobo ju zaujímajú témy manipulácie a zlyhávania kritického myslenia a ako mladá tvorkyňa prináša aj nezvyčajné postupy.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy a prečo ste sa začali zaujímať o konšpiritualizmus?

Analýze nebezpečných spoločenských vplyvov a tomu, prečo sme slabí, manipulovateľní a nevieme odolať veciam, ktoré v podstate obmedzujú našu slobodu, som sa začala venovať už v inscenácii Ponížení a krvilační.

Na fenomén instagramových hviezd, ktoré ľuďom za veľké peniaze predávajú pochybné kurzy a produkty, ma dlhšie upozorňovala herečka a moja veľmi dobrá priateľka Lena Libjaková. Nahnevane mi posielala obrázky rôznych profilov, výzvy na webináre a prepočty toho, koľko na týchto aktivitách zarábajú.

Spočiatku ma to otravovalo a vravela som si, že týmto sa mi rozhodne nechce zaoberať. Potom som zistila, že je to presne tá téma manipulácie, ktorá ma pracovne fascinuje.

Keď sa človek začne systematicky venovať tomuto fenoménu, otvorí sa mu niečo ako paralelný vesmír. Mnohí ľudia pritom ani netušia, o čo presne ide. Vedeli by ste ho stručne opísať?

SkryťVypnúť reklamu

Ide o veľmi širokú škálu ľudí, ktorí rôznymi spôsobmi oslovujú verejnosť na sociálnych sieťach. Môže ísť aj o pomerne neškodne sa tváriace témy ako zdravý životný štýl, život na vidieku, ale aj o extrémy ako angelológia a zdravotné konšpirácie.

To, čo ich spája, je, že všetci influenceri vyvolávajú dojem osobnej komunikácie, tvária sa, že s ľuďmi prežívajú svoj osobný život, často vravia o komunite alebo sesterstve, čím sa nenápadne vytvára priestor pre nekritické zbožňovanie a nasledovanie.

Od toho je len krôčik k tomu, aby laici - ľudia, ktorí nemajú psychologické alebo medicínske vzdelanie, začali ľuďom radiť, čo majú robiť so svojím zdravím, so vzťahmi a v konečnom dôsledku začali predávať kurzy a webináre.

Sledovatelia sa od nich snažia kúpiť si návody na to, ako lepšie žiť, mať viac pozornosti, lásky alebo úspechu. U nás je veľmi silno cielený na ženy, no v zahraničí tieto témy nepoznajú gender.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to však otázka osobného rozhodnutia ľudí, ktorí ich sledujú?

To je veľmi komplikované. Väčšina influenceriek tohto typu slobodné rozhodnutie rieši vetami ako: Mne to takto funguje, je to moja skúsenosť, nemusíte ma sledovať, len hovorím svoj názor. V skutočnosti to tak nie je, pretože dlhodobo pracujú na tom, aby ich ľudia obdivovali a neraz sa štylizujú do úlohy líderiek, učiteliek alebo dokonca guru.

Súvisiaci článok Naozaj Kristus prikázal páliť ľudí? Fanatizmus nepozná nevhodné storočie Čítajte 

Je to však vždy nevyhnutne zlé? Väčšina ľudí, ktorí absolvujú nejaký transformačný webinár či kurz, vraví, že si uvedomili dôležité veci a že ich život sa zmenil k lepšiemu.

Samozrejme, že keď sa ľudia naučia veci, ako mať čas sám na seba, sústredenie sa na vlastné myšlienky alebo zreorganizovanie si životných priorít, budú sa cítiť lepšie. To sú však univerzálne rady typu: Doprajte si viac oddychu. Nepochybne, ak to človek spraví, bude sa cítiť lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Tak kde je teda problém?

Nebezpečné je najmä to, že do podobných kurzov sa často hlásia ľudia, ktorí sú krehkí. Majú za sebou náročné veci alebo prežívajú ťažké životné obdobie a sú náchylní nechať sa vmanipulovať do toho, aby napríklad minuli tisíce eur za veľmi univerzálne rady.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9QPY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 253
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 460
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 853
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 385
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 6 959
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 054
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 338
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 209
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 812
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 358
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 159
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 704
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 109
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 656
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 232
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 648
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu