SME

Timravine Deti v Činohre SND

Režisér Michal Vajdička v rozhovore s Danielom Majlingom.

Michal Vajdička.Michal Vajdička. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

Pri príležitosti premiéry inscenácie Deti, ktorá nás čaká 3. a 4. júna, pripravil dramaturg inscenácie Daniel Majling rozhovor s jej režisérom Michalom Vajdičkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inscenácia Deti je o tých najintímnejších vzťahoch v rodine. Sledujeme jednu veľkú rozvetvenú rodinu pri rôznych stretnutiach – na svadbe, na kare, na oslave sedemdesiatky, počas Vianoc i Veľkej noci. Je to nielen o tých skutočných deťoch, ale aj o dospelých, ktorí ešte stále celkom nedozreli. Deti sú inšpirované motívmi z troch Timraviných poviedok, dej je však situovaný do súčasnosti, respektíve je ťažké určiť, v akom období sa presne odohráva. Prečo táto časová neukotvenosť?

SkryťVypnúť reklamu

Aby sme si uvedomili, že za tých sto rokov sa toho až tak veľa nezmenilo, nikam sa
nevyvíjame, stále sme nepoučiteľní a robíme tie isté chyby.

Nestráca sa však možnosť porovnať súčasnosť s minulosťou? Jednou z tém, ktorými sa hra zaoberá, sú vzťahy k deťom od opičej lásky až po úplnú ľahostajnosť. Pred sto rokmi to predsa len bolo iné – deti rodičom onikali, rodičia im vyberali partnerov…

To sú formálne veci. Modely správania sa preberajú. Raz som sedel na nedeľnom obede so svojím otcom a synom a v jednej chvíli som zhúkol na syna: „Dojedz to, lebo nepôjdeš od stola!“ A môj otec sa začal veľmi smiať, pretože som nielen zopakoval jeho slová spred rokov, ale zopakoval som aj jeho intonáciu.

Mnohé veci ostávajú rovnaké. Na deti, na to, aby sme si s nimi vybudovali vzťah, dnes nemáme rovnako čas ako kedysi.

SkryťVypnúť reklamu

Ale áno, niektoré veci sa zmenili, pretože sa zmenil aj svet. Keď moju mamku prvýkrát mama poslala do školy, povedala jej: „Na priechode sa pozrieš najprv doľava, potom doprava, počkáš, kým prejde auto, a až potom prejdeš cez cestu.“

A moja mama celý deň čakala na priechode, kým prejde nejaké auto. Svet dnes kladie oveľa väčšie nároky na deti, sú vystavené komplikovaným situáciám oveľa skôr ako predtým.

Súvisiaci článok Ľubomír Vajdička: Len podľa školských tašiek na vrátnici som vedel, že mám deti v divadle Čítajte 

Po Všetko za národ, novele, ktorú si inscenoval ešte v Divadle Andreja Bagara, a Bále, ktorý si robil pred deviatimi rokmi už na pôde SND, sú Deti tvoje tretie stretnutie s Timravou, i keď v tomto prípade ide len o voľné variácie na jej motívy. Čím táto inscenácia na tie predchádzajúce nadväzuje a čím sa líši?

Všetko za národ chcelo byť veľmi divadelné. Mala to byť „podívaná“, ako sa vraví v Česku. Pracovalo sa tam so symbolmi, celé javisko bolo pokryté zemou, malo to silný vizuál.

SkryťVypnúť reklamu

Bál sme inscenovali na veľkej scéne, museli tam byť veľké gestá, bolo to teatrálne. Obe inscenácie spájal ironický nadhľad a humor a ten nebude chýbať ani v Deťoch, ale Deti mi prídu oveľa intímnejšie a komornejšie.

Čiže z verejného priestoru farskej záhrady či dedinskej veselice vchádzaš rovno do kuchyne a do tých najintímnejších ľudských vzťahov, ktoré sú doma totálne odhalené?

Áno. Nehľadám len ironické zveličenie, ale viac sa snažím analyzovať, ako a kde osudy tých tragikomických postáv vznikajú. Celé sa to odohrá v jednej rodine pri jednom stole.

Uveriteľnosť situácií a emócií ma tentoraz zaujíma viac ako ironický nadhľad.

Vo viacerých článkoch ťa označili ako veľmi tradičného, konzervatívneho činoherného režiséra. Máš s touto nálepkou problém alebo si s ňou stotožnený?

SkryťVypnúť reklamu

To označenie sa objavilo v mojom profile na stránke Divadelného ústavu a teraz to všetci trochu nekriticky kopírujú. Ale neprekáža mi to. Divák sedí už niekoľko storočí v hľadisku a herec stojí na javisku – tá situácia je už sama osebe dosť konzervatívna.

Svoje divadlo staviam na hercoch, vzťahoch, situáciách, témach, charakteroch – to je u mňa na prvom mieste, takže ak sa to považuje za konzervatívne, tak áno – moje divadlo je konzervatívne.

Divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 138
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 741
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 146
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 849
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 297
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 566
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 399
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 259
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 340
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 013
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 931
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 165
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 056
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 042
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 664
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu