Autor je dramaturg Činohry SND
Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.
S postupne blížiacim sa záverom divadelnej sezóny 2022/2023 v Činohre SND uvedieme niekoľko výnimočných hosťovaní.
Jedným z nich bude aj inscenácia kedysi škandalóznej hry Arthura Schnitzlera pod názvom Rej z repertoáru Národného divadla Praha, ktorá vznikla v koprodukcii s Národným divadlom v Bretónsku.
Vidieť ju budete môcť už 28. mája o 19.00 v Sále činohry, a to dokonca s anglickými i francúzskymi titulkami.
Najskôr ju vydal len v malom náklade
Dôvodov, prečo ide o pozoruhodný divadelný počin, je hneď niekoľko. Prvým z nich je samotný dramatický text jednej z najvýraznejších osobností svetového dramatického kánonu.
Hoci Arthur Schnitzler svoju hru Die Reigen (v Česku uvádzanú ako Rej či Dokolečka dokola, u nás ako Kolotoč) dokončil v roku 1896, vydal ju najprv, z obavy pred spoločenskou kritikou, vo vlastnom náklade len pre úzky okruh svojich blízkych.
28. mája 2023
bude v Slovenskom národnom divadle hosťovať Národné divadlo Praha s inscenáciou Rej (Kolotoč).
Tam sa však jeho pútavá história len začína. Súbor desiatich konverzačných jednoaktoviek o milostných pomeroch viedenskej spoločnosti, teda rozhovorov pred milostným aktom a po ňom, širšej verejnosti sprístupnil v roku 1903.
V nasledujúcich dvoch dekádach vzniklo na doskách európskych divadiel niekoľko významných inscenácií tejto jeho hry, vďaka čomu sa autorove počiatočné obavy ukázali ako oprávnené.
Inscenátori a samotný Schnitzler museli čeliť obvineniam z nemravnosti a poburovania, čo vyústilo až do toho, že rakúsky dramatik vydal zákaz túto svoju hru v divadlách inscenovať. Ten platil až do roku 1980.

Ostrý ako britva
Istým spôsobom môžeme rozvírený tanec chcenia a túžby v končiacom sa miléniu, ktorý Schnitzler zachytil, považovať za správu o niekdajších časoch.
Inscenačný tím, ktorý hru naštudoval v ND Praha, však ide ďalej a na Rej nazerá skrze optiku nadčasovej príležitosti pozrieť do sveta základnej ľudskej potreby zdieľania a blízkosti – teda fenoménu, ktorý v súčasnosti zažíva krízu na viacerých úrovniach.
Práve zloženie a prístup inscenačného tímu je ďalším kľúčovým faktorom, ktorý robí túto inscenáciu lákavou.
Pre ND Praha ju totiž režijne naštudoval renomovaný francúzsky režisér Arthur Nauzyciel, ktorému okrem overených českých divadelníkov (dramaturgička Marta Ljubková či výtvarník Marek Cpin, ktorý pripravil kostýmy) pomohli toto esteticky výnimočné dielo vytvoriť i kubánsko- argentínsky scénograf Riccardo Harnández či svetelný dizajnér pôsobiaci v USA, Scott Zielinski, a francúzsky zvukový dizajnér Xavier Jacquot s tanečnicou a žonglérkou Phia Ménardovou, ktorá k inscenácii Rej vytvorila choreografie.
To všetko spolu s vybrúsenými a presnými hereckými výkonmi, ktoré v sebe nesú tak veľkú slobodu, ako i striktnosť, prísľub ohurujúceho, zábavného a melancholického pohľadu do ľudskej duše.
Tragikomický a ostrý ako britva. Presne taký je Rej, ktorého, ako uvádza i ND Praha, „zvláštna rituálnosť vedie k hľadaniu paralel“.