Autorka je dramaturgička Baletu SND.
Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.
Každý deň začínajú odznovu. Tréning, skúška, predstavenie… a ustavičná snaha o dokonalosť. Taneční umelci v baletných súboroch všade na svete si uvedomujú, že v rýchlo plynúcom čase nemožno premárniť ani minútu.
Ich čas je tu a teraz.
Balet SND sa za posledné dve sezóny rozšíril o nových členov, absolventov baletných škôl z rôznych kútov sveta. Vďaka univerzálnosti tanca si dnes tanečníci môžu vybrať akýkoľvek svetový súbor a vďaka tancu spoznávať nové miesta.
Podľa čoho sa rozhodujú pre krajinu, divadlo? Spýtala som sa pár tanečníkov, čo bolo rozhodujúce pri ich voľbe tancovať v balete prvej slovenskej scény?
Tanec aj módny fotoeditoriál
Absolvent Tanečného konzervatória Evy Jaczovej Peter Andel už počas štúdia sníval o tom, že raz bude súčasťou Baletu SND.
„Väčšinu zo svojich terajších kolegov som poznal vďaka účinkovaniu v Luskáčikovi. Prešiel som všetkými detskými chlapčenskými úlohami a teraz tancujem rodičov,“ hovorí so smiechom Peter.
Novou a zaujímavou víziou bolo preňho účinkovanie v balete Carmina Burana, kde mal možnosť spolupracovať so svetovým choreografom Edwardom Clugom, či v dvoch komorných dielach na Fashion Ballet ’23.
„Vďaka obom premiéram som v sebe objavil nové možnosti a nový rozmer svojho tancovania. Účinkovanie na javisku, pestrosť repertoáru, ale aj fotografovanie módneho editoriálu, to je niečo, čo má nesmierne baví a napĺňa,“ hovorí Peter.

Pre Vladyslava Bosenka, absolventa Kyjevskej štátnej baletnej akadémie, bývalého prvého sólistu baletov Národnej opery v Charkove aj Kyjeve, bola rozhodujúcim faktorom svetovosť repertoáru.
„Je úžasné tancovať v inscenáciách, ktoré sú na repertoári baletných súborov vo Viedni, v Londýne, Paríži či inde v západnej Európe. Pre každého tanečného umelca je veľkou výzvou a obohatením tancovať v nich,“ hovorí Vladyslav.
Za pomerne krátky čas sa na javisku SND predstavil v hlavných úlohách v klasických dielach Giselle, Zle strážené dievča, Luskáčik, ale aj v súčasnom balete Edwarda Cluga Carmina Burana.
„Milujem každé jedno predstavenie a už teraz sa teším na svoju premiéru princa Siegfrieda v novom Labuťom jazere vo verzii Rudolfa Nurejeva,“ hovorí Vladyslav
„Vážim si skúsenosti a profesionalitu Niny Polákovej, ktorá pozýva z rôznych krajín a veľkých divadiel renomovaných svetových pedagógov a choreografov, čo je skvelé, aby sme vo svojej profesii ustavične rástli. Toto som v iných divadlách nezažil. Mne ako mladému umelcovi to dodáva chuť pracovať, a preto som jej vďačný za jej dôveru a vieru vo mňa. Rovnako vďačím za svoj rast baletnej majsterke Nore Gallovičovej, je potešením pracovať s ňou."
O Bratislave, ktorá sa v ťažkom období stala doslova jeho druhým domovom, dodáva: „Je to príjemné mesto s úžasným divadlom a milými ľuďmi."
Spolupráca s choreografmi je inšpirujúca
Japonka Nozomi Miura, absolventka Bolshoi Ballet Academy v Moskve, sa pre Bratislavu rozhodla po pôsobeniach v Rumunskom národnom balete a v balete Chorvátskeho národného divadla v Splite.
Na poste demi‑sólistky stvárnila za svoju prvú sezónu v SND sóla v klasických dielach, ako napríklad Giselle, Zle strážené dievča a iných.
„V SND je krásny repertoár a skvelí ľudia. Páči sa mi, že okrem vynikajúcich domácich baletných majstrov máme možnosť pracovať aj s hosťujúcimi pedagógmi, takže za rok som mala možnosť naučiť sa množstvo rôznych vecí. Spolupráca s baletnými majstrami aj choreografmi je pre mňa inšpirujúca, posúva ma dopredu. Čo sa týka Bratislavy, milujem toto mesto hlavne na jar a v lete, keď sa sfarbí krásnymi kvetmi," hovorí baletka.

Mladá a charizmatická Portugalka Diana Spita tanec študovala na European School of Ballet v Amsterdame, na Škole Johna Cranka v Stuttgarte a Escola de danca do conservatorio nacional v Lisabone.
Po ročnej stáži v Stuttgart Ballete sa rozhodla pre SND, kde sa už stihla predstaviť v inscenáciách Carmina Burana a Fashion Ballet ’23.
Svoje rozhodnutie pricestovať do Bratislavy rozhodne neľutuje.
„Ako mladá tanečnica, ktorá túži spoznávať európsku baletnú scénu, som si vybrala Balet SND hlavne kvôli repertoáru, za ktorý má vedenie baletu môj obdiv. Oceňujem vyvážený pomer medzi klasickými baletmi a súčasnými majstrovskými dielami, akým je rozhodne večer Rukopisy majstrov aj Carmina Burana.“
Bratislava je podľa nej „útulným“ miestom, ktoré si okamžite obľúbila. „Srdečná a prívetivá atmosféra v divadle aj v meste je znamením, že som na tom správnom mieste,“ hovorí s úsmevom Diana.
Spomínaná spolupráca s pedagógmi a choreografmi s rôznymi prístupmi k tancu je pre tanečníkov motivujúca a inšpiratívna.
Umožňuje inscenovať tie najnáročnejšie baletné tituly, akým je aj ikonický balet Manon Jula Masseneta v choreografii legendárneho tvorcu Kennetha MacMillana, ktorý bude v novej sezóne pre celý súbor obrovskou výzvou.