KARLOVE VARY. Nové bývanie, dostupné školy, dobre vybavená nemocnica aj špeciálne vybudované cesty. Tomáš Baťa sa ukázal ako vizionár, keď budoval svoj biznis s topánkami.
Tisíckam ľudí dal prácu a staral sa o to, aby im nič nebránilo vytvárať profit. Po tom, ako naštartoval výrobu v Zlíne a postavil takmer celkom nové mesto s modernou infraštruktúrou a architektúrou, obrátil svoj pohľad na Slovensko.
Ani jeho predčasná smrť nezastavila jeho plány vybudovať čosi podobné pod Tatrami a tak v druhej polovici 30. rokov minulého storočia začal vznikať Svit.

Lenže, tak ako žiadny iný spoločenský či ekonomický projekt, ani tento nebol ideálny. Výrobný pokrok ešte nezaručoval, že v ňom budú všetci spokojní a že v ňom dostanú priestor aj tí, čo sa nezmestili do štandardne vymedzených sociálnych rolí.
V nezvyčajnom, znepokojivom, a zároveň napínavom detektívnom príbehu v novom filme Úsvit o tom rozprávajú slovenský scenárista Miro Šifra a český režisér Matěj Chlupáček.
Ani sabotáž, ani chemická katastrofa
Je rok 1937. Výstavbou slovenskej fabriky je poverený mladý český riaditeľ. Jeho úlohou je predovšetkým odstrániť poslednú prekážku na ceste k úspechu: odkúpiť zvyšné pozemky od miestnych obyvateľov.
No vo chvíli, keď si najviac potrebuje získať ich dôveru, v areáli výroby nájdu mŕtve novorodeniatko. Svedkovia nálezu nie sú šokovaní len samotnou podstatou udalosti.
Zaskočilo ich aj pohlavie dieťaťa.