Pred zápasom sa vraj v sále prechádzal v hnedej uniforme.
Písal sa rok 1933 a Johann „Rukeli“ Trollmann bol pre svoj rómsky pôvod vyhlásený za človeka podradnej rasy a jeho boxerský štýl pripomínajúci tanec za nenemecký. Boj v ringu, tak ako takmer všetko, sa musel zmeniť. Namiesto boxu sa používal výraz faustkampf – pästný súboj a bojovníci si počas neho mali len strnulo vymieňať údery.
„Do ringu vstúpil s vlasmi odfarbenými na blond a kožou nabielo posypanou múkou. Ľudia revali od smiechu. Nemecký boxer. Zápas sa začal. Ruki sa postavil doprostred ringu a nerobil nič. Neblafoval, neuhýbal. Súper zneistel, dal prvú ranu. Nič. Dal ďalšiu ranu. Zase nič. Ruki stál v ringu a nechal sa domlátiť. Nemecký zápas,“ opisuje legendárne stretnutie, pri ktorom mal obhájiť titul majstra Nemecka v strednej váhe, hra Cigánsky boxer od dramatičky Rike Reinigerovej.
„Ruki ležal na zemi. Múka na koži nasiakla krvou. Jeho vlastnou krvou. Blond vlasy zmáčané krvou. Bol dobitý. Už mu odpočítavali. Aj tak ale ešte nikto nikdy takto dokonale nevyhral. Ľudia boli nadšením bez seba. Vykrikovali jeho meno.“
Tancujúci strom
Aj o desať rokov neskôr musel Trollmann zápasiť a nechať sa dobiť. Nie však z vlastného rozhodnutia a na protest, ale pre pobavenie dozorcov v koncentračnom tábore Wittenberg. Mal 36 rokov, za sebou povinnú sterilizáciu, nútenú službu vo Wermachte aj odobratý majstrovský titul. Tento posledný zápas prehral nadobro.
O jeho živote vzniklo viacero kníh, divadelných hier a ako vedľajšia postava sa objavil aj v seriáli Babylon Berlín. Na Slovensku však jeho príbeh nie je veľmi známy. Hŕstka divákov sa s ním mohla zoznámiť vďaka hosťovaniu českého herca Filipa Tellera v Múzeu židovskej kultúry v Bratislave, ktoré inscenáciu pozvalo pri príležitosti dňa rómskeho holokaustu.
Rozprávačom monodrámy je fiktívna postava bývalého boxera Hansa, ktorého život sa so životom Johanna Trollmana preplietal v bežných aj dramatických chvíľach. Hoci ide o fikciu, nemecká dramatička v hre zachytáva všetky historicky dôležité fakty.