SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita

Riaditeľka DPOH o kauze vitráží: Nazdávam sa, že takto vyzeralo Nemecko pred vojnou

Valeria Schulczová sa s takou vlnou nenávisti ešte nestretla.

Riaditeľka divadla DPOH a televízna scenáristka a divadelná režisérka Valéria Schulczová.Riaditeľka divadla DPOH a televízna scenáristka a divadelná režisérka Valéria Schulczová. (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Po tom, ako Divadlo P. O. Hviezdoslava zverejnilo vizuál k novej divadelnej sezóne, sa zdvihla vlna kritiky z radov členov Matice slovenskej, proruských radikálov aj poslankyne Romany Tabák. V ironickej napodobenine vitráží vidia hanobenie národa a v stredu plánujú protest pred divadlom.

„Úprimne si myslím, že väčšina z nich doteraz ani len netušila, že naše divadlo existuje, a že doteraz nevedia, kde presne sa nachádza. Dôkazom toho je, že aj ľudia zo Slovenského národného divadla sú teraz zaplavení nenávistnými správami, pretože viacerí bratia si myslia, že ide o tú istú inštitúciu,“ vraví riaditeľka DPOH VALERIA SCHULCZOVÁ.

SkryťVypnúť reklamu

Na akú inscenáciu z repertoáru Divadla P. O. Hviezdoslava by ste pozvali členov a členky Matice slovenskej?

Určite by som ich rada pozvala na našu minuloročnú inscenáciu Pressburger Fight Club. Zaujať by mohla aj inscenácia, ktorú plánujeme do novej sezóny. Má to byť pendant Fight Clubu a zatiaľ má pracovný názov Pozsony Dance Club. Pôjde o príbeh bratislavskej kaviarne na dnešnom Hviezdoslavovom námestí, ktorý sa začína v meruôsmom roku a končí sa dnes.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkom poučná by mohla byť inscenácia Antikvariát o arizátorovi Ľudovi Ondrejovovi, ktorý poslal rodinu Steinerovcov do Osvienčimu.

Prečo práve tieto inscenácie?

Myslím si, že súčasné vedenie Matice sympatizuje s extrémom a smeruje k mentalite ľudákov. Bolo by možno užitočné, aby si zopakovali, kam tieto sympatie vedú. Matica sa teraz odvoláva na svojho čestného predsedu Pavla Országha Hviezdoslava. No z toho, ako poznám jeho dielo, som presvedčená, že by sa nestaval na stranu agresora.

SkryťVypnúť reklamu

Rozbuškou sa stal grafický vizuál, ktorým divákov lákate na novú sezónu. Ide o vtipnú parafrázu Alexyho vitráží, ktoré zdobia divadlo od jeho vzniku. Vy ste budovateľské motívy zmenili na výjavy typické pre bratislavskú kaviareň. Prečo ste sa takto rozhodli?

Naše divadlo má čo do povedomia a aj marketingu pomerne komplikovanú situáciu. Mnohí ľudia si ho stále spájajú so Slovenským národným divadlom, medzičasom tu fungovalo stagionové divadlo patriace pod Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, ktoré inklinovalo k bulvárnym komédiám. My sme divadlo založené ako nezisková organizácia a snažíme sa budovať pevnú dramaturgiu so spoločenským presahom.

Diváci a diváčky sú však z toľkých zmien v krátkom čase zmätení. Budovať značku v takejto situácii je náročné, a preto sme sa v prieskume pýtali, s čím si ľudia naše divadlo spájajú. Vyšlo nám, že obyvatelia Bratislavy si budovu veľmi silno spájajú práve s vitrážou Janka Alexyho. Tá je však obsahovo nesmierne problematická, keďže vznikla v najťažších päťdesiatych rokoch. So spolupracujúcou agentúrou Slovak & Friends sme sa teda rozhodli, že novú sezónu budeme komunikovať v protipóle k boľševickým vitrážam.

SkryťVypnúť reklamu

Chceli sme byť ironickí do vlastných radov, vystreliť si trochu sami zo seba, z onej povestnej bratislavskej kaviarne. Tá je síce angažovaná, no našťastie aj nanešťastie nepoznačená totalitou. Mladí ľudia si často neuvedomujú, že „Gotko“ sa nevolalo po Karlovi Gottovi, ale po Gottwaldovi, a že fontána Družba sa volá podľa družby so Sovietskym zväzom. Aj toto všetko sú dôkazy, že naša pamäť slabne a že aj v dôsledku toho kráčame v ústrety totalitárnym politikom, autokratom a despotizmu.

Čakala som teda skôr, že vyprovokujeme našu komunitu a vyvoláme diskusiu. Socialistické budovy, sochy či fontány sú tu vo verejnom priestore s nami ďalej. Aby sa nestali symbolmi, treba ich podrobiť kritickému diskurzu.

To, že sa o vizuál začne zaujímať proruská skupina Brat za brata, sa asi nedalo predpokladať.

SkryťVypnúť reklamu

Nie, toto nám skutočne ani nenapadlo. Úprimne si myslím, že väčšina z nich doteraz ani len netušila, že naše divadlo existuje a že doteraz nevedia, kde presne sa nachádza.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  2. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  5. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  6. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  7. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  8. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  1. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  2. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  3. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  4. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  5. Najlepšie poviedky domácich autorov
  6. Košice budú vďaka tejto zmene fungovať efektívnejšie
  7. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  8. Helping business on a global scale
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 853
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 389
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 159
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 099
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 2 899
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 726
  7. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 442
  8. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 2 356
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  2. Milan Buno: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí | 7 knižných tipov
  3. Katarína Chudá: Stredoveké rukopisy: pestrofarebné monštrá, pohromy a draky
  4. Martin Barto: Pozoruhodné kúsky z minulosti Eurovision Song Contest
  5. Samuel Ivančák: Provisorium Deža Ursinyho má 50 rokov
  6. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (4. časť) – La bambola di Satana (1969)
  7. Milan Buno: Riskovala život, aby zachránila 2500 židovských detí | 7 knižných tipov
  8. Samuel Ivančák: The Dark Side of the Moon má 50 rokov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 550
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 42 775
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 790
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 794
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 365
  6. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 26 714
  7. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 25 971
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 140
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu