„Má taký hlas, na ktorý by ste chceli zavesiť medaily. Jeho svietivosť spôsobuje, že mnohí z jeho kolegov – lyrických tenorov, minulých aj súčasných, znejú v porovnaní s tým ako mihotavé svietniky. Jasnosť a čistota tónu sú podstatou jeho príťažlivosti,“ tak sa vyjadrili o Piotrovi Beczalovi Opera News. Jeden z najvyhľadávanejších tenoristov súčasnosti, ktorý účinkuje na najprestížnejších scénach sveta od Metropolitnej opery v New Yorku cez Paríž, Londýn, Viedeň, Miláno po Barcelonu, vystúpi prvýkrát na Bratislavských hudobných slávnostiach.
„Hviezdny poľský tenorista Piotr Beczala prezentoval v Lohengrinovi svoj nádherný hlas s nezabudnuteľným dramatickým efektom a predviedol skvelú hudobnú púť k moci,“ aplaudoval New Yorker po februárovej premiére Wagnerovej opery v newyorskej Metropolitnej opere. „Krása tónu, presnosť dikcie, noblesa frázovania. Jeho tenor je plný svetla. Očarúva vrúcnosťou prednesu a čistou krásou svojho hlasu,“ pridala kritika v New York Times.

Dokonalá hlasová technika, rozsiahly repertoár a herecké umenie sú kapitál, ktorý vyniesol Piotra Beczalu medzi najprominentnejších a najvyhľadávanejších operných spevákov súčasnosti. Už 3. októbra sa predstaví na Bratislavských hudobných slávnostiach.
Jeho lyrický tenor sa udomácnil na javiskách špičkových operných domov sveta – od Paríža a Milána cez Londýn či Berlín až po New York. Už osemnásť rokov premiéruje v Metropolitnej opere jedno či dve predstavenia za sezónu. Na tri roky dopredu má bohato zaplnený kalendár vystúpení.
„Ale nemám každý deň galapredstavenie alebo koncert, nájde sa aj pár dní voľna. Musím síce študovať nové veci a aj skúšať, ale sú chvíle, keď môžem zájsť na golfové ihrisko, kde sa stretnem s priateľmi.“
Nesníval o kariére operného speváka
Začínal dosť neskoro, mal osemnásť preč. Rodák z poľského mesta Czechowice-Dzedzice (1966) totiž nesníval o kariére operného speváka, ako syn robotníka vo fabrike a krajčírky sa pripravoval na dráhu inžiniera. Odmalička ho však fascinoval ľudský hlas – jeho krása aj schopnosť vytvoriť najrozmanitejšie zvuky. V tínedžerovi zo speváckeho zboru objavil učiteľ talent, na jeho radu preto presedlal na hudbu.
Absolvoval štúdium spevu na Akadémii hudby v Katoviciach a pokračoval na Hudobnej akadémii vo Viedni. Profesionálnu dráhu odštartoval začiatkom 90. rokov v katovickej opere, nasledovalo šesť rokov v Linzi, potom sa ozval Zürich. A kariéra operného speváka sa rozbehla na plné obrátky.

„Dlhé roky som spieval francúzsky a taliansky repertoár. K obľúbeným patrili titulné úlohy vo Werterovi a vo Faustovi, ktorého som stvárnil mnohokrát. Môjmu hlasu svedčí francúzska romantická opera, z talianskej mi najviac sedí postava Vojvodu z Mantovy vo Verdiho Rigolettovi a Edgardo v Lucii di Lammenmoore. Mojím favoritom je Pucciniho Tosca, Cavaradossi ostáva so mnou veľa rokov.“ A aktuálny Lohengrin v Metropolitnej opere? „Ak si myslíte, že ako postava bude zaujímavejší, keď ho poľudštíte, nepomôžete si. Lohengrin musí byť mimo svojej komunity, musí byť skoro ako boh, ako zvláštna bytosť, ako outsider.“
Drobné rituály
Keď ho korona kríza uväznila v jeho dome na juhu Poľska, postavil si v záhrade pec na pizzu. A keďže rád pečie, snažil sa vylepšiť svoje zručnosti aj v tomto smere. „Našiel som si však aj čas na vokálne experimenty, na hľadanie vlastných limitov v speve. V normálnej prevádzke, keď mám veľa vystúpení, na experimentovanie so zvukmi, ktoré by som mohol v budúcnosti využiť, nie je čas.“
Rád pripomína, že dobrý spevák je podľa neho ako športovec. „Musí byť odpočinutý, koncentrovaný, sústredený na svoju prácu, uvoľnený, vyrovnaný. A to je náročné. Pred každým vystúpením preto dodržiava drobné rituály, ako dopriať si čas na cestoviny a zahrievanie. "A nezbláznim sa ani, keď mi cestu skríži čierna mačka," vraví.
Byť slávny nie je dôležitejšie ako byť dobrý
Na Bratislavských hudobných slávnostiach sa Piotr Beczala predstaví 3. októbra Galavečerom – recitálom piesní a operných árií v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie.
„Pri recitáli sa na pódiu neskryjete za postavu. Ste len vy a váš klavirista a snažíte sa rozprávať príbehy piesní nežne a dôverne. Niekedy máte len dve minúty na ich vyrozprávanie. Kedysi sa mi to ako opernému spevákovi, zvyknutému ukryť sa za charakter hrdinu, neveľmi páčilo. Ale ak ste k sebe a publiku úprimný a s klaviristom vytvoríte zaujímavý spôsob rozprávania, funguje to.“
Nie po prvý raz ho bude v Bratislave sprevádzať francúzska klaviristka Sarah Tysman, ktorá je vyhľadávanou partnerkou najlepších európskych sólistov. „Už veľa rokov sa snažím obohatiť program svojich recitálov o poľské piesne a árie,“ hovorí spevák.
Na BHS tak zaznejú piesne Stanislawa Moniuszka a Mieczyslawa Karlowicza, ale aj Dvořáka, Čajkovského či Rachmaninova. Nebudú chýbať známe árie z opier Eugen Onegin, Rusalka. A možno veriť aj, že v Beczalovom podaní zaznie aj Messenetov Werther či ária Dona Josého z Carmen.
„Problémom súčasnosti je, že ľudia si myslia, že byť slávny je dôležitejšie ako byť dobrý spevák,“ myslí si. Piotr Beczala, charizmatický muž s chlapčenským úsmevom, je však nielen senzačný spevák, ale v tom najlepšom slova zmysle aj hviezdou operného neba.
Autor: BHS