V sedemdesiatych rokoch minulého storočia písal pacifický ostrov Nauru víťazný príbeh. Príbeh o tom, ako sa malá krajina dokázala po odchode kolonizátorov postaviť na vlastné nohy, zodpovedne pristúpila k svojej budúcnosti a nadobudla rozprávkové bohatstvo.
Krátko po tom, ako sa v roku 1968 ostrov dostal spod správy Británie, Nového Zélandu a Austrálie, bola životná úroveň obyvateľov ostrova s rozlohou menšou ako Petržalka porovnateľná so Saudskou Arábiou.
Dnes je všetko inak.
Po vyťažení nerastného bohatstva sa v pôde nedá takmer nič pestovať, obyvatelia kedysi zeleného ostrova musia zeleninu aj ovocie dovážať a pre nedostatok kvalitných potravín patria k najobéznejším obyvateľom sveta. Vlády navyše okázalo prehajdákali zarobené miliardy a pre záchranu ekonomiky sa uchyľovali k čoraz horším riešeniam.
Ponúkali občianstva a pasy zločincom z celého sveta aj pranie peňazí ruskej mafie. Až do tohto leta bol navyše na ostrove záchytný utečenecký tábor, v ktorom Austrália väznila a doslova týrala migrantov.
Divadelníci musia chrániť svoje zdroje
Turisti, ale aj novinári mali a stále majú na Nauru extrémne obmedzený prístup. Priam husársky kúsok sa v tomto zmysle podaril dvojici belgických umelcov Silke Huysmansovej a Hannesovi Dereeremu, ktorí v roku 2018 získali víza na prípravu divadelnej hry Príjemný ostrov. Niekoľkokrát denne jazdili po jedinej ceste okolo ostrova, stretávali sa s obyvateľmi, nadviazali krehké, ale úprimné spojenectvá a podarilo sa im zmapovať reálny život ľudí žijúcich na Nauru.
Domácich aj utečencov.
Výsledkom je pozoruhodný divadelný dokument na hrane investigatívnej žurnalistiky. Vidieť ho bolo možné počas medzinárodného festivalu Divadelná Nitra 2023, ktorý trvá do 27. septembra.
Diváci a diváčky si môžu pozrieť celú ich trilógiu, ktorú tvoria inscenácie Banské príbehy, Z morského dna a Príjemný ostrov.