SME

Sólistka Baletu SND Reona Sato: Neľutujem, že som prišla a ostala na Slovensku

Prvé roky boli náročné, vraví.

Tanečnica a choreografka Reona SatoTanečnica a choreografka Reona Sato (Zdroj: Archív SND)

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

V rubrike Ako doma postupne predstavíme členov súboru Slovenského národného divadla alebo hosťujúcich tvorcov, ktorí pochádzajú z rôznych kútov sveta.

Baletka a choreografka Reona Sato pôsobí v Balete SND takmer dvadsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Študovali ste v Japonsku a v Rusku. V Japonsku ste patrili k oceňovaným baletkám. Aká bola vaša cesta na Slovensko?

Zúčastnila som sa Medzinárodnej baletnej súťaže vo Viedni, kde som získala tretie miesto. Členom poroty bol aj vtedajší baletný majster SND Rafael Avnikjan. Na súťaž sa prišiel pozrieť pán Emil Bartko, v tom čase riaditeľ Baletu SND. Neskôr sme sa písomne dohodli, že prídem do Baletu SND na konkurz.

SkryťVypnúť reklamu

Predtým som o Slovensku vôbec nerozmýšľala. Pamätám si, že moja mama sa tešila a jednoznačne mi odporúčala, aby som ponuku po úspešnom konkurze prijala.

Teraz však tvrdí, že to tak nebolo a mala dosť veľké obavy o moju budúcnosť. Vraj sa ma niekoľkokrát pýtala, či naozaj chcem žiť na Slovensku. To je história a pamäť, každý si pamätáme iné, i keď v rovnakom časovom horizonte.

Japonsko je predsa len úplne inde ekonomicky, technologicky a určite má na inej úrovni aj vzdelávanie. Rusko, kde ste študovali, bolo mekkou baletného umenia.

V Japonsku som začala študovať psychológiu, no po prvom semestri som odišla do Ruska, do Petrohradu. Po skončení štúdia som tam, samozrejme, chcela ostať, no zároveň som sa začala obávať, čo tam budem robiť, ak by sa mi stal nejaký vážny pracovný úraz a musela by som skončiť s tancom.

SkryťVypnúť reklamu

Preto som sa potom vrátila do Japonska, no s tancovaním som prestať nevedela. Hľadala som možnosti, ako sa uplatniť ako profesionálna tanečnica v Európe.

Aké boli vaše začiatky na Slovensku?

Ťažké. Takmer tri roky som každý deň plakala. Nevedela som, ako sa prispôsobiť.

V Rusku som bývala na internáte, bola v kolektíve, ale v Bratislave som sa ocitla bez kamarátov, nevedela som, ako komunikovať, ako reagovať.

Ničomu som nerozumela. Ani len v obchode som si nič nevedela vypýtať. Obmedzovalo ma to aj v práci. Nemyslím pri výkone, skôr osobnostne.

V súčasnosti je baletný súbor medzinárodnejší, ako bol v roku 2004. Stále tam však tancovali aj japonskí tanečníci a tanečnice. Keď som prišla, boli štyria či piati.

V Národnom divadle ste sa v roku 2010 stali sólistkou. Neskôr ste sa rozhodli pre štúdium choreografie. Radšej tancujete alebo sa venujete choreografii?

SkryťVypnúť reklamu

Choreografiu aj pedagogiku tanca som chcela študovať vďaka svojej prvej tanečnej pedagogičke v Osake. Umožnila mi tancovať pod jej vedením. Bola to pre mňa česť aj mimoriadne silný zážitok.

Cit, ktorý pre tancovanie aj choreografiu mám, som získala od nej a ten dar by som chcela odovzdať na Slovensku.

Neviem povedať, čo mám radšej, či tancovanie, alebo choreografiu. Robím to všetko preto, lebo milujem tanec. Takže vôbec neľutujem, že som prišla a ostala na Slovensku. Veľa som sa tu naučila a stále sa ešte učím.

Chcela by som na tomto mieste poďakovať všetkým, s ktorými som sa doteraz v živote stretla. Vďaka nim žijem.

Čo vás inšpiruje pri práci? Máte tanečné alebo choreografické vzory?

Vzory nemám. Rada sledujem svetových baletných majstrov, no najviac ma doteraz inšpiruje japonský choreograf Makoto Saito, ktorý ma pripravoval na tanečné súťaže. Ani nie tak štýlovo ako skôr tréningovo, čo je pre tanečníka podstatné.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAE9N na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské národné divadlo

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová.

Kto dnes tvrdí, že kultúra padá, ignoruje fakty, tvrdí ministerstvo.


SITA 2
Anna Netrebko.

Cieľom protestu je vyjadrenie nesúhlasu s vystúpením ruskej opernej speváčky.


SITA 10
Súvisiace témy: Balet SND
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 087
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 446
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 755
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 447
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 361
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 054
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 039
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 28 978
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 14 649
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 698
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 660
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 186
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 967
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 512
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 944
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu