SME

Neprekáža mu si obliecť montérky a zapojiť sa do práce. Všetci sme robotníci divadla, hovorí Peter Čanecký

Uznávaný scénický a kostýmový výtvarník šéfuje divadelným dielňam v SND.

Riaditeľ Umelecko-dekoračných dielní SND Peter Čanecký počas práce na dekoráciách k Labutiemu jazeruRiaditeľ Umelecko-dekoračných dielní SND Peter Čanecký počas práce na dekoráciách k Labutiemu jazeru (Zdroj: Natália Dadíková)

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

V piatok 13. októbra sa vonkajšia teplota v hlavnom meste šplhala nad dvadsaťpäť stupňov Celzia. Mimoriadne horúco v ten deň bolo aj v Umelecko-dekoračných dielňach SND.

Nie však pre počasie, ale pre množstvo práce, ktorú bolo treba stihnúť.

V ten piatok chýbali presne tri týždne do premiéry nového Labutieho jazera. Do práce na dekoráciách k inscenácii sa v divadelných dielňach zapojil hádam každý, kto mohol. Hotové mali byť do konca týždňa.

SkryťVypnúť reklamu

A tak nečudo, že sme aj riaditeľa Umelecko-dekoračných dielní SND, profesora Petra Čaneckého, našli v maliarskej dielni.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nemal by to riaditeľ robiť, lebo potom ľuďom berie robotu, ale v tomto prípade je každý pár rúk veľmi dôležitý, dokonca aj vozári nám pomáhajú,“ objasnil nám riaditeľ dielní hneď po tom, ako sa ospravedlnil, že nás privítal v montérkach.

„Práve robíme obklad stĺpov pre Labutie jazero. Má niekoľko technologických fáz a tie sa musia dodržať. Preto to prakticky aj tak dlho trvá. Nebolo by to v takom stave, keby nám časový plán nenabúrala inscenácia Nabucca. Na výrobu Labutieho jazera nám zostal len necelý mesiac, čo je úplne drastický termín, takže sme vytiahli všetky ruky-nohy, aby sme to do technickej skúšky stihli,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

V dielňach prežil 40 rokov

Ako dlhoročný uznávaný scénický a kostýmový výtvarník pozná Peter Čanecký divadelné dielne ako svoju dlaň. V tomto prostredí sa pohybuje štyridsať rokov, aj preto presne vie, aké problémy či výzvy čakajú divadelné dielne v najbližšom období.

„Myslím si, že všetci sme robotníci divadla, hoci každý na inej úrovni. Riaditeľ divadelných dielní je len taký, akí sú ľudia v dielňach, a ľudia v dielňach sú takí, aký je riaditeľ. Tým, že všetky remeselné profesie poznám, nemám problém kedykoľvek zísť medzi umelecké profesie a zapojiť sa do práce. Som len jeden z nich. A tak to má byť. Scénografia bez remesla je ničím a scénograf bez remeselnej podpory je nikým,“ vraví Čanecký.

Súvisiaci článok Ikonická inscenácia Labutieho jazera prichádza na javisko Baletu SND Čítajte 

Miesto riaditeľa dielní prijal Peter Čanecký v manažmente Mateja Drličku na rok po vzájomnej dohode.

SkryťVypnúť reklamu

Vraví, že táto pozícia nikdy nebola jeho cieľom. Prijal ju preto, aby dostal do rovnováhy produkčné požiadavky jednotlivých súborov divadla a výrobné možnosti dielní SND.

„Štandardne vyrábame tri inscenácie naraz. Musíme to realizovať tak, aby sme boli maximálne efektívni a aby sme vedeli všetky profesie využiť čo najlepšie. Poznám toto prostredie úplne dôverne a rád by som túto svoju znalosť využil. Ako som už povedal, požiadavky a možnosti musia zostať v rovnováhe,“ objasňuje riaditeľ dielní.

Ak prichádzalo k opaku, vychádzalo to často aj z toho, že hoci sú Umelecko-dekoračné dielne pod správou Slovenského národného divadla, nie sú jeho súčasťou aj fyzicky. Sídlia v samostatných priestoroch v Ružinove na Mliekarenskej ulici.

„Divadelné dielne, tak ako boli vymyslené, sú geniálny projekt, ale ich absolútnym negatívom je, že nie sú súčasťou divadla. To komplikuje život v samotnom divadle, pretože jednotlivé súbory priamo nevnímajú, že dielne sú jeho súčasťou. My sme pritom riadny štvrtý súbor divadla. Dokonca môžem konštatovať, že najlepšie vieme, čo sa v jednom čase deje vo všetkých troch súboroch naraz. Napriek tomu, že činohra, opera a balet sú v jednej budove, sú pomerne atomizované. Každý riaditeľ súboru si stráži svoje, ale u nás sa to stretne,“ približuje scénograf.

SkryťVypnúť reklamu

Každý deň dokáže prekvapiť

Peter Čanecký v Umelecko-dekoračných dielňach šéfuje viac ako 120-člennému tímu remeselníkov. Medzi nimi viacerí reprezentujú remeslá, ktoré dnes len už tak hocikde nenájdete.

„Tieto profesie v súčasnosti zanikajú – obuvníci, vlásenkári, krajčíri… Zohnať dnes skvelého strihača kostýmov vôbec nie je jednoduché. Ďalej ide o umeleckých zámočníkov, stolárov, maliarov, kašírnikov, čalúnnikov a iné povolania. Deväťdesiat percent záujemcov nezvládne prečítať našu technickú dokumentáciu. Je len veľmi málo šikovných ľudí, ktorí sú schopní jej rozumieť,“ vraví Čanecký.

„Mimoriadne vzácna časť našich dielní je práve konštrukčné oddelenie. Keď od výtvarníka preberieme návrh, konštrukčný ateliér to narysuje pre jednotlivé dielne tak, aby to sedelo, keď sa to zloží dokopy. U nás jednotlivé profesie pracujú úplne samostatne a ich koordinácia je predmetom vedúcich pracovníkov scénickej aj kostýmovej výroby,“ objasňuje riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Z jeho návrhov sa hercom krútila hlava. SNG vystavuje návrhy Ladislava Vychodila Čítajte 

A dá sa vôbec harmonizovať taký veľký kolektív remeselníkov?

„Dá sa to len tak, že o tom viete takmer všetko. Vzhľadom na to, čo som už v divadle prežil, sa mi potvrdzuje, že v dielňach je každý deň iný a to je na tom príťažlivé a zaujímavé,“ vraví scénograf.

„Život sa mi zmenil aj v tom, že každý deň vstávam ráno o piatej. Od siedmej som v dielňach a do ôsmej mám kolobeh kontroly a podpisovania faktúr aj iných dokumentov. Potom mám každodennú poradu s majstrami jednotlivých dielní. Nasleduje set vybavovania mailov, organizovania a harmonizovania kostýmovej výroby so scénickou a komunikácia s prevádzkami a vedením divadla. Skutočne som nečakal, koľko administratívnej práce budem mať. Ale to najdôležitejšie je, že po mne nevidieť žiadnu robotu, tak ako som bol zvyknutý zo svojej profesijnej činnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom mojej práce scénografa bola inscenácia, teraz je výsledkom mojej roboty nič. A to hovorím s plnou vážnosťou. Na to som si musel vo veľmi krátkom čase zvyknúť. Celé manažovanie je len latentným procesom a na javisku ho v skutočnosti nevidieť. To sa nesťažujem, len konštatujem skutočnosť, ktorá tu čaká každého riaditeľa,“ uzatvára Peter Čanecký.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 200
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 737
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 5 400
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 887
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 283
  6. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 888
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 620
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 588
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 28 885
  2. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 12 419
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 770
  4. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 8 212
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 710
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 127
  7. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 6 560
  8. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 151
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu