SME

Domov je tam, kde máme veci. A tam, kam sa bojíme vrátiť

Doma – všade – dobre – najlepšie je hra o putovaní a útekoch.

Lucia Jašková a Ján Dobrík ako manželský pár, ktorý si do luxusného rezortu prišiel užiť svoju zaslúženú dovolenku.Lucia Jašková a Ján Dobrík ako manželský pár, ktorý si do luxusného rezortu prišiel užiť svoju zaslúženú dovolenku. (Zdroj: Braňo Konečný)

Hodnotenie

7 / 10

Doma – všade – dobre – najlepšie

Zhrnutie: Napriek tomu, koľko tém hra otvára alebo aspoň naznačuje, je atmosféra inscenácie prevážne ľahká, priam dovolenková.

Na cestách a dovolenkách akoby neplatil čas. Ľudia omámení ničnerobením alebo prestimulovaní zážitkami často nevedia, aký je deň. Zlievajú sa im dojmy, dni sa vlečú alebo letia ako splašené. Až po návrate do normálu a bežnej rutiny sa čas zmení a znova nadobudne svoje skupenstvo. Z tekutého a nevyspytateľného sa mení na to pevné a presné.

Čo však vtedy, keď sa z ciest vrátiť nechceme alebo nemôžeme? A ako žiť, keď sa z cesty stane útek? Slovenské komorné divadlo v Martine uvádza hru Mariána Amslera Doma – všade – dobre – najlepšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetci majú domov. Kdesi

Režisér Amsler sa po dlhšom čase predstavuje aj ako autor textu. V jednom priestore vedľa seba ukladá niekoľko typov cestovateľov.

Digitálny nomád (Matej Babej), ktorý dobrovoľne cestuje po celom svete a pre život potrebuje iba kvalitné wifi pripojenie a v každej krajine sa zdrží iba dovtedy, kým mu platia víza alebo kým sa mu nepreje tamojšia kuchyňa. Manželský pár (Lucia Jašková a Ján Dobrík), ktorý si do luxusného rezortu prišiel užiť svoju zaslúženú dovolenku po ďalšom roku tvrdej práce. Je tu aj Pútnička (Barbora Palčíková), ktorá sa pokúša problémy rozchodiť na najslávnejšej pútnickej trase do Santiaga de Compostela. Hudobníci na výletnej lodi (Nadežda Vladařová a Tomáš Grega), ktorí roky večer čo večer bavia publikum, aj starnúci manželia (Eva Gašparová a František Výrostko), ktorí cestujú iba vďaka dokumentom, ktoré pozerajú, kým pripravujú halušky.

SkryťVypnúť reklamu

Ich príbehy spolu môžu aj nemusia súvisieť. Občas tušíme náznaky vzťahov a počas pravidelných telefonátov „domov“ sa objaví tenká spojovacia niť. V zásade je však každý z príbehov natoľko univerzálny, že mu netreba dávať širší rodinný kontext. Stačí vedieť, že všetci rodinu majú. Kdesi. Doma. Ďaleko.

Diváci na javisku, herci v hľadisku

Amslerovi ako autorovi sa výborne darí vytvárať pre každý mikropríbeh vlastnú časomer. Pútničku počas jej cesty sleduje od konca púte po jej začiatok. Dovolenkári svoj príbeh odohrajú počas niekoľkých dní rezortovej večnosti, hudobníci za tri minúty, kým čakajú na výsledky tehotenského testu, a starnúci manželia od raňajok po večeru.

V týchto časových úsekoch sa toho odohrá veľa. Páry sa trápia krízami vo vzťahoch. Nomád sa musí vyrovnať s tým, že sa vlastne nemá kam vrátiť. Pútnička zas prijať to, že pre vyriešenie svojich duševných problémov bude musieť prejsť aj inú cestu ako z Francúzska do Španielska.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi zaujímavý je aj javiskový tvar, ktorý vybudoval spolu s výtvarníčkou Laurou Štorcelovou v priestore martinského Národného domu. Kým diváci sedia v zadnej časti javiska, herci a herečky sa pohybujú na jeho okraji a medzi sedačkami.

Putnička počas putovania prechádza v hľadisku či na balkóne, nomád mení v priestore svoje stanovištia presne tak, ako jeho postava vo svete. Pevnejšie miesta majú páry – malé koncertné pódium, kuchynský stôl a plážové ležadlá.

Režisér sa rozhodol nebrať sa vážne

Napriek tomu, koľko tém hra otvára alebo aspoň naznačuje, je atmosféra inscenácie prevažne ľahká, priam dovolenková. Hudobníci na zaoceánskej lodi hrajú a spievajú "cestovateľské" hity ako The Passenger Johnnyho Casha či Road to Nowhere od Talking Heads.

SkryťVypnúť reklamu

Keď treba, ku komukoľvek sa prisunie gýčová kulisa slnka zapadajúceho za horizont, v istej chvíli si všetci otvoria pivo a jednoducho si dajú veget a dokonca aj sabotujú režiséra, ktorý sa im v nahrávke prihovára so svojou víziou.

Závažné krízy vystupujú do popredia a zase sa skrývajú. V mnohých ohľadoch je to škoda, lebo hra otvára aj málo reflektované témy ako je odlev mozgov, prerušenie kontaktov s biologickou rodinou a tápanie vo svete neobmedzených možností.

Režisér Amsler sa však rozhodol autora Amslera nebrať až tak vážne a spomínané témy netnú do živého. Sú vtipné a rýchlo sa striedajú.

V tom korešpondujú aj herecké výkony. Hoci patrí súbor Slovenského komorného divadla medzi to najlepšie zo slovenského divadelníctva a všetci účinkujúci dokážu vytvárať zložité dramatické úlohy, Doma – všade – dobre – najlepšie je pre nich bezpochyby skôr relaxom.

SkryťVypnúť reklamu

To však nijako neznižuje zmysel a význam inscenácie. Každé divadlo vo svojom repertoári potrebuje aj vkusný a ľahký oddychový kus, ktorý nepodlieza latku. Ak navyše otvára aktuálne témy, nemôže ísť o krok vedľa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 595
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 344
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 744
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 658
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 618
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 190
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 492
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 42 293
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 588
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 083
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 069
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 981
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 297
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 483
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 888
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu