SME

Ježiša pri ukrižovaní zabalia do fólie ako mäso. Je to provokácia, ale nie obžaloba

SND uviedlo inscenáciu Ježiš z Montrealu.

Martin Šalacha ako Daniel v inscenácii Ježiš z Montrealu v Činohre SNDMartin Šalacha ako Daniel v inscenácii Ježiš z Montrealu v Činohre SND (Zdroj: Robert Tappert)

Hodnotenie

7 / 10

Ježiš z Montrealu

Zhrnutie: V réžii Jána Luterána vzniklo vizuálne veľkolepé dielo, ktoré má potenciál osloviť a ľahko provokovať široké publikum.

Pre Martina Durochera to bol zvláštny deň. Kolega zabudol prísť do štúdia, a tak obe mužské postavy v porne musel nadabovať on. Keď dovzdychal za dvoch, zistil, že ho spoza skla pozoruje bývalá spolužiačka z konzervatória v sprievode zvláštneho muža.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Porno alebo reklama?,“ pýtal sa viac-menej bez záujmu, keď mu dvojica povie, že má pre neho pracovnú ponuku. „Pašie. Príbeh o umučení Krista,“ vravia mu a Martin okamžite súhlasí. Netuší, že projekt bude na pokraji svätokrádeže a že všetkým, ktorí sa ho zúčastnia, zmení život.

SkryťVypnúť reklamu

Činohra Slovenského národného divadla uviedla inscenáciu hry Ježiš z Montrealu podľa filmu Denysa Arcanda. V réžii Jána Luterána vzniklo vizuálne veľkolepé dielo, ktoré má potenciál osloviť a ľahko provokovať široké publikum.

Kresťanstvo ako základ civilizácie? Náhoda!

Nie je to po prvý raz, čo sa filmy Denysa Arcanda dostávajú na javisko prvej divadelnej scény. V roku 2015 dramaturg Daniel Majling adaptoval do jedného celku snímky Úpadok amerického impéria (1986) a Invázia barbarov (2003), ktoré Arcanda preslávili aj mimo Kanadu. Po rokoch siahol Majling k filmu, ktorý na sklonku osemdesiatych rokoch vyvolal búrlivé diskusie a ktorý sa stále radí k najvýznamnejším kúskom kanadskej kinematografie.

Príbeh divadelníka Daniela Coulombea, ktorý po dlhej pauze strávenej cestovaním dostáva ponuku naštudovať pre montrealskú farnosť pašiový príbeh, bol reakciou na vtedajšiu spoločenskú skepsu. O vyše tridsať rokov neskôr sú otázky osobnej viery, morálky a umeleckej slobody ešte nástojčivejšie. Zároveň sa posunul aj divadelný jazyk a ak bolo kedysi šokujúce bičovanie a krv, dnes oveľa brutálnejšie pôsobí, ak ukrižovanie pripomína vákuovo zabalené mäso.

SkryťVypnúť reklamu

Daniel (Martin Šalacha) dáva dokopy nezvyčajnú skupinu ľudí. Okrem dabingového herca Martina (Gregor Hološka), ktorý si privyrába pornom k sebe povolá aj intelektuála Reného (Jakub Rybárik). Jeho podmienkou je, aby sa k textu o smrti Krista pripojil aj monológ Hamleta. Je tu celebrita Mireille (Anežka Petrová), ktorá sa doteraz živila výhradne svojím vzhľadom. A napokon Constance (Zuzana Porubjaková), milenka kňaza.

Tvorba inscenácie začne čoskoro ovplyvňovať osobné životy všetkých členov skupiny. Najmä Daniel, ktorý stvárňuje postavu Krista, je čoraz viac konfrontovaný so situáciami, ktoré aj po dvoch tisícročia platia. Ich pašie sa stanú udalosťou sezóny aj totálnou urážkou cirkvi.

„Popravy boli vždy populárne predstavenia. Často sa stávalo, že sa vytvoril dav divákov ako dnes večer,“ vraví počas scény ukrižovania jedna z postáv. Ježiša, jeho život, smrť a legendu okolo zmŕtvychvstania nepodávajú ako kresťanský zázrak, ale ako výpočet historických faktov na kulisách otvorenej brutality. Že sa práve tento príbeh stal základom našej civilizácie, je vlastne len zhoda náhod.

SkryťVypnúť reklamu

Najsilnejší výstup má pokrytecký kňaz

Majlingovi sa film podarilo na javisko preniesť veľmi presvedčivo. Do veľkej miery za to môže istá schematickosť príbehu a najmä silný divadelný potenciál pašií. Na javisku však posilňuje mnohé situácie, ktoré vo filme (už) nie celkom fungujú. Divadelná podoba má napríklad oveľa viac humoru.

Herec-intelektuál sa svojho monológu Hamleta dožaduje nástojčivejšie a častejšie a aj postavičky ľudí hmýriacich sa okolo šoubiznisu sú karikované vydarenejšie ako vo filme.

Hoci postavy sú do značnej miery schematické a majú len málo priestoru na hlbšou psychologickú prácu, prináša inscenácia niekoľko zaujímavých hereckých výkonov.

Výborne zvládnutý je Daniel, ktorého v inscenácii stvárňuje Martin Šalacha. Komplikovanú postavu, v ktorej postupne prichádza k splynutiu s postavou Ježiša, nehrá nijako teatrálne. Aj vtedy, keď začne hovoriť jazykom proroka je nanajvýš civilný. Vyzdvihnúť treba aj výkon Zuzany Porubjakovej, ktorá nemenej komplikovanú postavu Constance pre zmeny v obsadení naštudovala v mimoriadne krátkom čase.

SkryťVypnúť reklamu

Silný výkon podáva aj Alexandrer Bárta v úlohe kňaza Raymonda. Jeho postava je zbabelec a pokrytec, ktorý napriek dlhoročnému mileneckému vzťahu nehodlá odísť z cirkvi. Napriek tomu je jeho výstup, v ktorom hovorí o náboženstve ako o jedinej dostupnej úteche pre tých, ktorí nemajú inú možnosť, jedným z najsilnejších momentov inscenácie.

Dokonalé Pašie pre 21. storočie

Režisér Ján Luterán za pomoci scénografie Juraja Kucháreka, kostýmov Alžbety

Kutliakovej a hudby Daniela Fischera a Adama Ilyas Kuruca vytvára mimoriadne efektnú inscenáciu. V jeho réžii vznikajú dokonalé pašie pre 21. storočie. Krv netečie prúdom a celkovo nie je žiaden priestor pre naturalizmus. Biče sú duté káble, ktoré pri pohybe vydávajú znepokojivý zvuk a netreba, aby naozaj dopadli na chrbát. Chýba dokonca aj kríž a Daniel/Ježiš zomiera vo veľkom fóliovom obale. Ide o citáciu diel performera Lawrencea Malstafa.

SkryťVypnúť reklamu

To všetko sa deje v sprievode zboru divadelníkov a hudobníkov. Tí prechádzajú od sakrálnych skladieb ku gospelu, dvojhlasne rozospievajú obecenstvo a vypĺňajú už i tak efektnú inscenáciu plnú zaujímavých obrazov.

Práve táto divadelná bohatosť je však slabinou inscenácie. Divák je síce doslova atakovaný pôsobivými výjavmi a hudobnými výstupmi, nezriedka sa aj dobre baví, no popri tom sa k nemu nedostáva hlbšia myšlienka.

Napríklad tá, že na ohúrenie aj nahnevanie davov stačí pomerne málo. Alebo že každá senzácia od divadelnej po spoločenskú je často len vecou náhody, zhody alebo dokonca dohody. Kým výrazne jednoduchší film ich nechá vyznieť intenzívne, v opulentnom divadelnom spracovaní sú iba zašepkané.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 859
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 522
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 289
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 238
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 036
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu