Kým jej predchádzajúci album Renaissance bol oslavou klubov vytvorených Afroameričanmi a queer ľuďmi, nové piesne sú ladené do štýlu country. A práve preto si speváčka Beyoncé vyslúžila vlnu kritiky.
Po tom, čo na americkom Super Bowle predstavila dve nové skladby, naštartovala sa opäť diskusia, či je Amerika otvorená country hudbe od umelcov a umelkýň čiernej pleti.
Novinky Beyoncé Texas Hold 'Em a 16 Carriages zároveň pripomenuli speváčke rok 2016, keď vydala svoju country prvotinu Daddy Lessons.
Prečo nosí kovbojské klobúky?
Fanúšikovia a kritici ju vtedy chválili, no ceny Country Music Association Awards a výbor pre country hudbu cien Grammy nenominovali pieseň na žiadnu cenu.
V článku sa dočítate:
- Ako vznikol žáner country,
- čo hovorí na skladby muzikologička,
- ktorí Afroameričania sa dostali do Siene slávy country hudby a ovplyvnili tento žáner,
- s akou kritikou sa stretla Beyoncé,
- ako to je s inými umelcami pri striedaní žánrov,
- prečo by poslucháči mali byť otvorení takýmto projektom.
Pritom Beyoncé je spätá s kultúrou kovbojov už od malička, keďže vyrástla v Texase a ako sa vyjadrila jej mama Tina Knowles, túto kultúru vždy oslavovali.
„V Texase je obrovská kultúra čiernych kovbojov. Prečo si myslíte, že to moje deti to od začiatku integrovali do svojej módy a umenia? Keď sa ľudia pýtajú, prečo Beyoncé nosí kovbojské klobúky, veľmi sa na tom smejem, pretože sme v tom žili odmalička. Každý rok sme chodili na ródeá a celá moja rodina mala westernové oblečenie. Určite to bola súčasť našej kultúry, keď sme rástli,“ reagovala na sociálnej sieti.
Beyoncé dokonca v roku 2021 vytvorila módnu kolekciu Ivy Park Rodeo a ako povedala pre časopis Harper's Bazaar, inšpirovala sa práve dospievaním v Texase a americkou históriou.
Spomínala, ako každý rok chodili s rodinou na rodeo v Houstone. "Bol to úžasný, rozmanitý a multikultúrny zážitok, kde bolo pre každého člena rodiny niečo vrátane skvelých vystúpení," hovorila. "Jedna z mojich inšpirácií pochádza z ignorovanej histórie amerických, čiernych kovbojov. Mnohí z nich sa pôvodne nazývali cowhands, zažívali veľkú diskrimináciu a často boli nútení pracovať s tými najtemperamentnejšími koňmi. Svojím talentom vytvorili Soul Circuit (rodeo, ktoré vzniklo v štyridsiatych rokoch minulého storočia, podporovalo čiernych jazdcov, pozn. r.). Postupom času tieto čierne rodeá predviedli neuveriteľných umelcov a pomohli nám získať späť naše miesto v západnej histórii a kultúre," povedala Beyoncé.

Nie je dosť country, neverí v Ameriku
Keď spievala Daddy Lessons s country skupinou Dixie Chicks na odovzdávaní cien CMA v novembri 2016, niektorí fanúšikovia country toto vystúpenie ostro kritizovali. Tvrdili, že Beyoncé nie je dostatočne country, podporuje liberálne orientovanú politiku, no zazneli aj rasistické poznámky.
Beyoncé sa totiž v tom čase aktivizovala ohľadom hnutia Black Lives Matter. „Prečo ukazujete Beyoncé & Dixie Chicks? Jedna neverí v Ameriku a naše policajné sily, zatiaľ čo druhé nepodporovali nášho prezidenta a veteránov počas vojny,“ napísal jeden z komentujúcich na facebooku.
Ďalší poznamenal: „Ani jedna nie je country a Beyoncé sa neobťažovala obliecť si vhodný kostým.“ Denník The New York Times uviedol aj ďalší názor diváka, že Beyoncé „nie je tým, čo country predstavuje“.
Americký country spevák Alan Jackson vraj dokonca vstal zo svojho sedadla v prvom rade a odišiel uprostred vystúpenia. Bol nespokojný s tým, že "popová umelkyňa vystupovala počas najväčšej noci country".
A podobne, ako v roku 2016 zaplavili orlandskú country rozhlasovú stanicu K92.3 negatívne reakcie poslucháčov, po tom, čo vo vysielaní zahrali Daddy Lessons, opakuje sa to teraz pri stanici KYKC. Jej manažér Roger Harris pre Good Morning America povedal, že prichádzali sťažnosti na najnovšiu skladbu od Beyoncé Texas Hold 'Em a to od „tradičných“ poslucháčov.

Bez spolupráce by neexistoval rock and roll
Muzikologička Yvetta Kajanová z Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave vysvetľuje, že hudobný žáner country vytvorili európski prisťahovalci, ktorí prišli do Spojených štátov amerických. Najčastejšie šlo o ľudí z Anglicka, Škótska či Írska, ktorí so sebou prinášali svoje hudobné zdroje. Až do 20. rokov 20. storočia žili izolovane na juhu USA.
Výskum hudby sa však začal rozvíjať až neskôr. „Hoci Americká folklórna spoločnosť existovala už od roku 1888, nemáme celkom presné informácie o charaktere country z konca 19. storočia. Napokon, hudbu ani nebolo možné zachytiť na zvukový záznam tak, ako dnes,“ vysvetľuje Kajanová s tým, že prvá nahrávka vznikla až v roku 1917 a vytvorili ju Original Dixieland Jass Band.

Prvé záznamy o country vznikali ako zápisy v notových zbierkach s textom. Rodiaci sa žáner prijal, podobne ako džez, hudobný nástroj bendžo.
Beyoncé
- Narodila sa 4. septembra 1981 v meste Houston v štáte Texas.
- Preslávila sa koncom 90. rokov ako speváčka Destiny's Child, jednej z najpredávanejších dievčenských skupín všetkých čias.
- V roku 2003 vydala debutový album Dangerously in Love so singlami Crazy in Love a Baby Boy, ktoré sa v Amerike umiestnili na prvej priečke Billboard Hot 100.
- Jej Album I am… Sasha Fierce prelomil rekordy, keď v roku 2010 získal šesť cien Grammy.
- Jej ostatný album vyšiel na konci júla 2022.
- V roku 2023 sa stala umelkyňou s najväčším počtom cien Grammy. Na svojom konte ich má 32.
- Jej nový projekt Act II vychádza 29. marca.
Zároveň sa čierni a bieli hudobníci začali spájať a vytvorili žáner rock’n’roll. A interpreti ako Bill Haley či Elvis Presley upravili upravili rock’n’roll ako skúsení country hudobníci do jeho známej podoby.
„Podiel na vzniku rockovej hudby mali rovnako country bieli hudobníci, ale aj afroamerickí hudobníci. Rock by dnes neexistoval, nebyť tejto hlbokej syntézy, ktorá prebiehala desaťročia, podľa môjho názoru už od konca 90. rokov 19. storočia,“ myslí si Kajanová.
Vtedy sa vzájomné vplyvy afroamerickej ľudovej hudby a country ako vidieckej americkej hudby bieleho obyvateľstva navzájom stretávali.
Aj v minulosti tu však boli čierni country umelci. Napríklad DeFord Bailey, ktorý bol americkou hviezdou country a blues od 20. rokov minulého storočia do roku 1941. Známy bol pre hru na ústnej harmonike a bol jedným z prvých interpretov, ktorých predstavila nashvillská rozhlasová stanica Grand Ole Opry. Jeho štýl hry výrazne ovplyvnil country hudobníkov. Dostal sa aj do Siene slávy country hudby, rovnako ako aj Charley Pride či Ray Charles.

Pride, ktorý sa stal superstarom country, v 60. rokoch prelomil rasové a kultúrne bariéry. Aj jeho vplyv je stále citeľný. V roku 2020 získal cenu Willieho Nelsona za celoživotné dielo od Country Music Association.
Charles má tiež silné miesto v histórii country, najmä pre album Modern Sounds in Country and Western Music z roku 1962. Jeho oduševnené prevedenia skladieb I Can’t Stop Loving You, You Don’t Know Me a Born to Lose spravili z týchto skladieb klasiku country.
Nie je to "biela hudba pre bielych"
Afroameričanov je síce v country menej, no aj oni hrajú na bendžo či tvoria balady. Osvojili si typické pesničkárstvo a zároveň rozšírili obzory country žánru. V súčasnosti sú to napríklad Kane Brown, Jimmie Allen, Allison Russell, Amythyst Kiah alebo Mickey Guyton.
Stereotyp, že country je "biela hudba pre biely ľudí", je mylný.
„Tento názor súvisí s rozdelením hudobného trhu v USA, keď sa vytvárali tzv. race records pre afroamerické publikum so zameraním len na ‚čierne‘ obyvateľstvo, prakticky od 20. rokov 20. storočia,“ poznamenala Kajanová. Nahrávky kopírovali vtedajší trend segregácie obyvateľstva. Kajanová konštatuje, že race records boli brzdou hudobného vývoja už v 50. rokoch, keď vznikol spomínaný rock and roll. Hudobné štýly totiž často potrebujú pre svoj vývoj nové podnety.

Spolupráca s country umelkyňou
Kajanová si vypočula obe nové skladby od Beyoncé. Pri Texas Hold 'Em znie bendžo, bluegrassové vybrnkávanie, ktoré jej sprostredkovala country umelkyňa Rhiannon Giddens, ktorá hrá súčasne aj na viole časť pre sláčiky, kde typicky pre country sóluje.
„To, čo hrá v prospech procesu, ktorý som nazvala syntéza, je v skladbe dvojdobové cítenie prelínajúce sa cez štvordobové, čo môže byť výrazná inovácia v pop music. Na jednej strane je bluegrassová čiastočná štylizácia, na druhej strane vokál afroamerickej speváčky s tmavou farbou hlasu,“ reaguje Kajanová.
Druhá skladba, 16 Carriages, prináša podľa Kajanovej zaujímavú rytmiku hneď v úvode, kde sú niektoré beaty oneskorené. „Zvuk hammond organu prináša typický afroamerický organový sprievod na spôsob, ako to robil Ray Charles, ktorý tiež nahral country album v roku 1962,“ konštatuje.
Môžete byť viacerými vecami naraz
"Ľudia sú pokryteckí, ak tvrdia, že sa tešia na novú country hudbu od Post Malone-a, ale Beyoncé sa im nepáči,“ hovoril nedávno americký rozhlasový moderátor Bobby Bones vo svojom podcaste The Bobby Bones Show.
Zdôraznil, že ani spevák Morgan Wallen, ktorého preslávil country, nebol country umelcom, keď začínal. V súťaži The Voice najskôr vystupoval ako soulový, popový spevák. „No môžete byť aj viacerými vecami naraz,“ konštatoval Bones.
Podobne to funguje aj naopak. Speváčka Taylor Swift, ktorá začínala ako country speváčka, po čase presedlala na pop či folk. Pri nej sa vyzdvihuje práve univerzálnosť v hudbe.
Muzikologička Kajanová sa domnieva, že pri Swift sa prechádzanie z jedného žánru do druhého chápalo ako rozmar popovej hviezdy, ktorá hľadá nové inšpirácie.
„Beyoncé, ako ‚Afroameričanka‘ v pop music, naopak, zarába veľké peniaze a jej prechod do country sa chápe ako sentiment za liberálnou politikou prezidenta Baracka Obamu, keď si uvedomíme, že prvú takúto pieseň, syntézu country, brass bandov, zvukov džungle à la Ellington v kombinácii s bluegrasovým ‚vybrnkávaním‘ na bendžo nahrala Beyoncé v roku 2016,“ hovorí Kajanová v súvislosti so skladbou Daddy Lessons.
„Naučila som sa, že musím ďalej snívať. Dodržiavala som každé pravidlo po celé desaťročia, takže teraz môžem porušiť tie, ktoré treba porušiť. Mojím prianím do budúcna je pokračovať vo všetkom, čo si každý myslí, že nedokážem,“ povedala Beyoncé v rozhovore pre Harper's Bazaar v roku 2021, rok predtým, ako vydala album Renaissance. Pokračuje teda v tom, čo si zaumienila a ruší bariéry medzi tým, kto akú hudbu môže, či nemôže robiť.