Človek nemusí byť ani veľmi prudérny, aby sa mu rozprava o sexe v dôchodcovskom veku zdala neprístojná, prípadne si to ani nevedel predstaviť. Vo verejných aj v priateľských debatách chýba, v podstate sme ho z nej vytesnili.
Je okolo neho ticho a ešte dobre, že sa z neho nestalo úplné tabu.
Na sex, najmä na ten vlastný, prestala myslieť aj sedemdesiatročná María Cruz z mestečka na juhu Španielska.
Manžela, ktorý väčšinu dňa trávi doma pred televízorom a vo vyťahanom tielku, sa už dlho nedotkla. Len vedľa neho spí - kým sa, prípadne, nepresunie na gauč do vedľajšej izby, kde nepočuje, ako chrápe.
S telesnosťou a krásou sa do istej miery stretáva len v kostole, kde sa chodí deň čo deň modliť a kde má na starosti estetickú opravu sôch. Prešíva im roztrhané drapérie, obnovuje farbu na tvári.
Aj k tomu by zrejme do konca života pristupovala so všetkou bázňou a počestnosťou, keby sa raz v noci, keď bola znovu sama na gauči, náhodou nenalogovala na pornostránku.

Dcéra moja, masturbuješ aspoň?
Film Mamacruz venovala režisérka Patricia Ortega svojej mame. Pravdepodobne v ňom priznala veľa z toho, aký mali medzi sebou vzťah.
Filmová Mamacruz (tak volá Maríu Cruz vnučka) nemá veľa možností, ako sa so svojou dcérou porozprávať. Dcéra žije vo Viedni, tam sa ešte pokúša predĺžiť svoju tanečnú kariéru a domov telefonuje len občas. Keď sú spolu na linke, Mamacruz to využíva najmä na to, aby dala dcére rady do života.
Mala by si viac jesť. Pozri sa, aká si chudá. Nemysli len na kariéru, raz budeš ľutovať, že si nemyslela viac na rodinu.
Mamacruz
- Španielsko, 2023, 84 min.
- Réžia: Patricia Ortega. Scenár: Patricia Ortega, José Ortuño. Kamera: Fran Fernández Pardo. Hudba: Paloma Peñarrubia.
- Hrajú: Kiti Mánver, Chema del Barco, María José Mariscal, Pepe Quero, Loles Gutiérrez, Silvia Acosta, Paula Díaz.
- Premiéra v SR: 22. februára 2024.
Poriadna konverzácia im chýba. O to viac potom dcéru zaskočí, keď sa jej raz Mamacruz z ničoho nič spýta: A masturbuješ aspoň? Dopraješ si aspoň toto?
Patricia Ortega zaznamenala v tomto príbehu proces, keď sa chce žena po dlhých rokoch ešte k svojmu telu, respektíve k svojej telesnosti vrátiť. Najprv to ide pomaličky. Mamacruz pociťuje chvenie, keď maľuje Panne Márii pery alebo obnovuje farby zranenia na nahej Kristovej hrudi.
Neskôr vytiahne svoju zabudnutú saténovú nočnú košeľu a jemne zmení účes a mejkap. Odhodí pás, ktorý jej sťahuje brucho a nakoniec do svojej premeny zapojí dotyky.
Za telo sa už nechce hanbiť.
V kostole ani doma sa nestretne celkom s pochopením. Spojí sa však so skupinou žien, ktoré sa na pravidelných seansách snažia dosiahnuť rovnaký cieľ: dopriať si, napriek rôznym hendikepom, rozkoš.

Starecký drdol verzus jemný rúž
Film Mamacruz mal vlani premiéru na festivale v Sundance. V programe kín skôr pôsobí ako nenápadné a málo promované dielo, napriek tomu má veľký divácky potenciál.
K zobrazeniu sexuality pristupuje celkom inak, ako sa to dnes v kinematografii bežne robí. Ak je na plátne sex zobrazený esteticky, väčšinou sú pri tom mladí a zdraví ľudia. Ak sú pri tom starí a chorí ľudia, alebo ľudia, ktorí celkom nezodpovedajú súčasným kánonom krásy, väčšinou ide o nejaký provokatívny, menšinový film, hlásiaci sa k estetike škaredosti.
Pre divákov to nebýva najjednoduchší zážitok, i keď to vlastne zážitok je.

Patricia Ortega pracovala so svojím filmovým tvarom opatrne, aj keď v ňom mladá krása chýba. Ukázala, že o erotike so starým telom netreba mlčať, pretože aj to môže byť estetické. Pracuje s mäkkým svetlom, ktoré sa v obraze presadzuje čoraz viac, a všetko, čo prežíva María Cruz, sníma veľmi citlivo a nežne.
Do veľkej miery ľahkosti filmu pridáva aj to, že herečka Kiti Mánver skrýva v sebe veľký potenciál. Aj keď je zahalená do nepríťažlivých šiat, vhodných do kostolnej šede, a sivé vlasy jej češú do stareckého drdola, je zrejmé, že stačí málo, aby opeknela. Jemný rúž, rozpustené vlasy, výstrih.
Mohlo by sa zdať, že nie všetky ženy majú také šťastie, že majú aj v sedemdesiatke husté vlasy, peknú pleť, vzpriamenú postavu. Niektoré si teda môžu povedať, že sa, žiaľ, nemajú ako s Mamacruz identifikovať.
Aj pre samotnú Mamacruz je však zásadné niečo iné. Úspešnosť jej premeny nezávisela od toho, ako ju oživí šikovný zásah na povrchu, ale skôr od toho, aký pohľad na seba má ona sama.